32 Reacties

2 maanden geleden

Weinig tips maar absoluut herkenning. Hoe oud is je kindje nu?

2 maanden geleden

Ik herken dit heel goed. De ene avond lukt het binnen een kwartier om haar in slaap te brengen om 20 uur, de andere avond ben ik 2 uur bezig. Ik hou me ook aan de wakkertijden en overdag gaat dat super! Maar helaas ‘s avonds nog niet veel geluk ermee. Ik hoop dat deze fase snel voorbij is, want het kan soms best slopend zijn zo 😕 Ik leef met je mee ❤️

2 maanden geleden

Reactie op Jessara

Weinig tips maar absoluut herkenning. Hoe oud is je kindje nu?
14 weken

2 maanden geleden

Reactie op Mvdb11

Ik herken dit heel goed. De ene avond lukt het binnen een kwartier om haar ...
Ja intens hè? Eind van de dag ben je ook een beetje op en dan wil je gewoon heel even niks. Ik heb dan heel erg zo'n touched-out gevoel en moet dan bijkomen van de dag. Zonder aanrakingen, ook mijn honden en katten moeten dan even uit mijn buurt blijven😂 Ik ben ook heel benieuwd hoe lang deze fase duurt. Ik kan het ook niet vergelijken met mijn oudste want die kreeg ik helemaal niet in bed, dus dit is al heel wat maar alsnog vind ik dit ook heel pittig. En dan moet de 4 maanden slaapregressie nog komen... Ik houd mijn hart vast😵‍💫

2 maanden geleden

Hi, ik weet niet hoe alert en actief jullie kindje is? Maar bij onze dochter (14 weken) zijn rode wenkbrauwen of rood wordende wenkbrauwen echt een hele duidelijke indicatie dat het tijd is voor een dutje of bedtijd. Als we daar niet op reageren dat doet je op een gegeven moment een vuisjtje naast haar hoofd bij haar oor. Niet het meest duidelijke signaal maar als je hem eenmaal ziet herken je het meteen. Als we dat negeren zijn we te laat en is het huilen met bedtijd. Het beste moment is voor ons de rode wenkbrauwen, dan krijgen we haar vaak binnen 5 a 15 minuten in slaap door gewoon op bed te leggen en soms een flesje te geven. Geen idee of je er wat aan hebt maar wellicht het proberen waard.

2 maanden geleden

Bij ons heeft het de eerste week ook echt soms 2 uur geduurd, maar na 1 week snapte hij oké nu ga ik de nacht in en “moet” ik gaan slapen. Bij ons hielp om eerst in badje te doen, dan slaapzak aan en flesje op donker kamer met ruis aan te geven, anders dan overdag dus. Overdag krijgt hij na zijn slaapje zijn flesje (beneden), nu ervoor en in een donkere kamer. Nu doen we soms geen badje van te voren en is slaapzak en donkerkamer met flesje al voldoende.

2 maanden geleden

Wij zijn er al vroeg mee begonnen omdat we een peuter hebben die rond 19:00 naar bedje gaat, dus dan vonden we het voor haar fijn als ze zag dat haar broertje ook naar bed ging en al eerder dan haar in bedje ligt.

2 maanden geleden

Reactie op CiskaK

Hi, ik weet niet hoe alert en actief jullie kindje is? Maar bij onze dochte ...
Ze is heel alert en momenteel ook heel actief. Ze heeft het rollen ontdekt, dus daar is ze heel druk mee. 's Avonds laat ze slecht slaapsignalen zien, dus ik houd vooral de wakkertijd in de gaten en heb hier ook al iets mee geëxperimenteerd, dus iets eerder of iets later dan de normale wakkertijd, maar dat helpt ook niet. Het lijkt alsof ze haar nachtslaap pas rond 22:00 begint, maar haar laatste dutje is rond 18:00 meestal. Als ik haar vervolgens om 19:30/20:00 naar bed breng en ik heb haar eindelijk in slaap dan wordt ze na +/- 10 minuten wakker en is het huilen. Dus het lijkt dan een soort powernap te zijn waardoor ze ineens weer 1,5 uur wakker is. Maar omdat 10 minuten veel te kort is is het alleen maar huilen van vermoeidheid en slapen ho maar.

2 maanden geleden

Reactie op Claire--

Bij ons heeft het de eerste week ook echt soms 2 uur geduurd, maar na 1 wee ...
Ik heb hier ook een duidelijk avondritueel die echt anders is dan overdag. Overdag slaapt ze vaak in haar ledikant en 's avonds leg ik haar in de co-sleeper op onze kamer. Dus wel een duidelijke: en nu begint de nacht. Maar ik zit te dubben of ik haar 's avonds ook misschien in haar ledikant moet leggen.

2 maanden geleden

Reactie op Claire--

Wij zijn er al vroeg mee begonnen omdat we een peuter hebben die rond 19:00 ...
Hier helaas een peuter die echt niet om 19:00 in bed ligt, dus haar bedtijd valt vaak samen met de baby. En aangezien de peuter mij nodig heeft om te slapen (ik moet bij haar blijven tot ze slaapt) is het echt een gedoe iedere keer. Ik start met de baby, man bereidt de peuter voor, dan wisselen we, maar vaak krijgt man de baby ook niet in slaap dus dan neem ik het weer over als de peuter slaapt.

2 maanden geleden

Ik lees mee! Heb echt exact hetzelfde. Ik probeer hem niet te laten slapen na 17.00 zodat ik hem rond 18.30/19.00 op bed kan leggen. Soms pikt hij dat maar dan is hij alsnog na 30/45 min wakker en dan huilt hij de hele wereld bij elkaar tot we hem naar beneden brengen. Soms lukt dat dutje niet eens en gaat hij gewoon pas om 22.00 slapen. De dutjes overdag gaan juist echt mega goed en super makkelijk. Snap er echt niks van!

2 maanden geleden

Het is nog heel normaal dat ze niet zo vroeg de nacht in gaan. Op de een of andere manier is dat heel Nederlands en hiermee stimuleer je vroeg wakker worden in de ochtend. Die van mij gaat rond 20:00/21:00.

2 maanden geleden

Ik laat hem soms nog wel slapen ook al is het al 17u geweest en slaapt hij. Ik kan hem echt max 1.5u wakker houden en dan moet hij weer naar bed. Ik merkte dat als ik te lang ga rekken dat hij oververmoeid is om te gaan slapen. Dus zoals gister sliep hij gewoon zelfs tot 18.15 en daarna was hij wakker dus nog even in badje gedaan en gespeeld en toen boekje voorgelezen bij grote zus in bed en daarna hem weet rond 19.45 in bed gelegd. Hij slaapt dan rustiger in dan dat ik hem wakker hou, want ene keer is hij 16u al wakker dan zou voor hem 17.30 al de nacht ingaan, vaak wordt hij dan gewoon nog wakker dus dat vind ik geen probleem.

2 maanden geleden

Reactie op BB1121

Het is nog heel normaal dat ze niet zo vroeg de nacht in gaan. Op de een of ...
Hou je ze dan heel de tijd op tot 20.00/21.00 uur?

2 maanden geleden

Reactie op hellobaby2021

Hou je ze dan heel de tijd op tot 20.00/21.00 uur?
Nee wij werken met wakkertijden. Die is momenteel 90 minuten. Mijn eerste zoon is daardoor in een mooi ritme gekomen en heeft goed leren slapen. Doe het dus nu weer. Volg even bureau van slaap. Zij zijn heel fijn! Geen strakke schema’s..

2 maanden geleden

Reactie op BB1121

Nee wij werken met wakkertijden. Die is momenteel 90 minuten. Mijn eerste z ...
Zo doe ik het dus ook en ik kom dan uit op een bedtijd ergens tussen 19:30/20:00 en soms nog iets later. Maar het gaat gewoon mis zodra ik haar de avond in wil laten gaan, want of dat nu om 19:30 is of om 20:30, het wordt een slaapje van 10 minuten en daarna is het bal. Al moet ik zeggen dat ze nu misschien ook wel richting de 4-maanden slaapregressie gaat, want ik heb sinds een paar dagen ook de grootste moeite haar overdag in haar bedje te laten slapen. Dat ging voorheen ook een stuk makkelijker.

2 maanden geleden

Reactie op Loenie87

Zo doe ik het dus ook en ik kom dan uit op een bedtijd ergens tussen 19:30/ ...
Ja het zal altijd op en af gaan. Dat herken ik ook nog wel van m’n oudste. Maar het is fijn dat je een leidraad hebt. Einde dag lukt het slapen ook niet in bed hoor. Dan slaapt hij in de kinderwagen met de rockit aan, wiebel de wiebel. Haha. En volgende slaapje meestal rond 18 die lukt ook niet in de kinderwagen dus dan is t draagzak. Gedoe vind ik het maar het is tijdelijk.. :)

2 maanden geleden

Het is gewoon heel erg lastig. Ik moet zeggen dat ik het “gewoon” heb opgegeven met al die wakkertijden etc. Begint ze te jengelen, maar heeft ze een schone luier en net een fles gehad, dan hup naar bed. Echt is die van in de avond aan het clusteren ondanks ze kv krijgt. Ze gaat bij mij de nacht pas in tussen 20:00-21:00, maar sporadisch ook echt wel later. Het is trouwens ook genetisch bepaald wanneer je de melatonine piek hebt; dus sommige baby’s gaan gewoon later de nacht in.

2 maanden geleden

Reactie op BB1121

Ja het zal altijd op en af gaan. Dat herken ik ook nog wel van m’n oudste. ...
Oh ik vind de draagzak ook niet zo erg, mijn oudste woonde daar soms in, maar met die warmte vind ik het echt niet lekker🙈 Wat mij betreft mag het wel wat koeler worden (zeg ik als zomerliefhebber😭), dan is het inzetten van de draagzak ook weer wat prettiger.

2 maanden geleden

Herkenbaar! Hier ook een meisje die savonds heel hard huilt wanneer het bedtijd is. In slaap krijgen duurt hier ook wel eventjes. Ik heb veel gehad aan het boekje “Slaap baby slaap”. Veel info over hoe het werkt bij baby’s. Wat ik een goede tip vind is dat melatonine aan wordt gemaakt wanneer het donker is. Dus een tip is om optijd naar de slaapkamer te gaan, daar alles pikdonker te maken en de tijd te nemen om je kindje daar voor te bereiden op de nacht. Het te lang wakker houden kan soms ook zorgen voor overprikkeling waardoor het nog moeilijker wordt om je kindje in slaap te krijgen. Ik weet niet hoe oud jouw kindje is maar ik merk nu bij drie maanden eindelijk een soort van ritme. Alhoewel… soms is dat ritme ineens verstoord door een sprong of een regeldag. Zo is het steeds weer aanpassen en mee bewegen ;).