23 Reacties
4 maanden geleden
Voor onze peuter van 2 jaar hebben we een vaste avondritueel en ook aangehouden nadat haar broertje (hij is nu 2 maanden) geboren is.
Wat ik wel dan heb tegenover jou is dat mijn partner geen avonddiensten heeft en wij leggen de kleine gewoon in bed en blijven niet totdat ze in slaapt valt.
Maar onze vaste ritueel bestaat uit: eerst aangeven dat we over 10min naar bedje gaan - schone luier omdoen - pyjama aandoen - dan mag ze nog even spelen - na ongeveer 5 min zeggen we dat we naar bed gaan - dan krijgt ze haar lievelingsknuffel in de hand - haar broertje ligt dan meestal in de box en die gaat ze dan slaap lekker wensen, kusje en knuffel geven - daarna zegt ze mij of mijn man slaap lekker want een van ons brengt haar dan naar bed - tanden poetsen en gezicht wassen - dan lezen we het dagritmeboekje van Woezel en Pip waarbij ze voor elke moment van de dag zoals bijv tanden poetsen of avondeten eten achterin het boekje een sticker mag plakken - dan lezen we nog uit het 1 minuut verhaalboek - dan mag ze haar nachtlampje aan zetten - leggen we haar in bed - krijgt ze een flesje mee met nog wat te drinken en dan slaap lekker wensen.
Even een heel verhaal, langer dan verwacht nu ik het zo typ haha. Maar dit werkt voor ons en ik denk dat je gewoon moet puzzelen wat voor jullie allemaal werkt. Voor ons was een vast ritme een goeie uitkomst. En de baby als ik alleen ben, neem ik mee naar boven en leg hem in zijn eigen bedje of doe hem in de draagdoek. Maar meestal slaapt de baby nog of is het etenstijd voor hem en dan ben ik of mijn man hem aan het voeden.
We vinden het gewoon belangrijk dat onze dochtertje nog steeds zelfde aandacht krijgt als voorheen.
4 maanden geleden
Dank! Ik zal inderdaad eens gaan oefenen met baby in draagzak mee naar boven..
Ik had vóór de geboorte de fantasie om beide rond 18.30u mee te nemen naar boven, peuter te betrekken bij het in bed leggen van de baby, dan peuter in bed te leggen en dat k dan om 20u de baby weer kan voeden.. Maar baby is nog niet zo van het alleen slapen, misschien is de draagzak een goede tussenstap.
4 maanden geleden
Wij hebben een dreumes van ruim 2 jaar en een baby van 1 maand.
We eten om 17.30u, dan gaat de baby tussen 18.00-18.30u naar zn eigen bedje in de cosleeper met kipkep en white noise aan. De oudste zit dan in zijn kinderstoel vast nog even een filmpje te kijken op zn tablet. Dan krijgt hij nog zn papje en die gaat dan rond 19.00u naar bed. Gaat eigenlijk hartstikke goed.
4 maanden geleden
Hier dreumes van 1 jaar en 9 maanden en een newborn van 1 maand. Als de baby lekker ligt te slapen dan laat ik hem slapen. Babyfoon camera erop en dan de dreumes naar bed brengen. Als hij wakker is en huilerig dan neem ik hem mee om de dreumes in bed te doen. Ging goed! De baby heeft nu nog geen vast ritme dus daarom zo. Als hij iets ouder is, dan bijv eerst de ene in bed doen en dan de ander
4 maanden geleden
Reactie op Chesss
Voor onze peuter van 2 jaar hebben we een vaste avondritueel en ook aangeho ...
Welk flesje gebruiken jullie hiervoor? Ik heb nog geen lekvrije gevonden.
4 maanden geleden
Ik ben gelukkig niet zo vaak alleen thuis met het bedritueel, maar als dat wel zo is dan leg ik de baby meestal gewoon in de box. Vaak begint hij wel al snel een beetje te morren. Het voelt niet zo fijn om hem dan alleen beneden te laten. Maar in de draagzak vind ik niet handig/veilig, omdat ik de oudste ook nog veel op moet tillen bij het bedritueel.
Iemand zei ooit tegen mij: je eerste heeft het geluk dat hij al je tijd en aandacht krijg. Je tweede heeft het geluk dat hij een ervaren moeder krijgt. Daar haal ik voor mezelf wel wat steun uit op die moeilijke momenten dat ik er niet zo goed voor mijn baby kan zijn als ik zou willen!
4 maanden geleden
Reactie op kellykk
Hier dreumes van 1 jaar en 9 maanden en een newborn van 1 maand. Als de bab ...
Hier dezelfde aanpak inderdaad. Maar ik blijf niet bij de peuter tot hij slaapt. Hij speelt meestal zelf nog wat in bed en gaat dan zelf slapen. Soms moet ik er nog een keer heen, maar dan laat ik de baby in de box of in zijn bed.
4 maanden geleden
Hier snel ook weer alleen als mijn man naar zee gaat. Al een aantal avonden en ochtenden gedaan en tot nu toe het volgende ritme, is niet heel anders als toen de oudste (2 jaar en 2 maanden) nog alleen was en nu met een frummel van 5 weken erbij.
18.00 avondeten. Zitten met zijn allen aan tafel beide kids op een tripp trapp.
18.30 tafel afruimen (voor mama) en even spelen en opruimen. Jongste in de box of draagzak.
18.40 naar boven en de oudste in bad. Jongste in de wipper er gezellig bij want die is dan wakker
18.55 badritueel klaar en in pyjama in z'n eigen kamer verhaaltje lezen. Jongste nog in de wipper of wieg.
19.00 oudste in bed en dan de jongste in bad of kattenwas
19.15/19.30 beneden m'n kop thee zetten en de jongste in pyjama nog even in de box. Wil vanaf volgende week meneer dan ook boven in zijn wiegje leggen.
Dit is het ideale plaatje, de oudste heeft ook zijn moeilijke fases en moest de afgelopen weken ook regelmatig terug naar boven en was het feest tot 20.30. En dan wilde de jongste uiteraard drinken als de oudste ook aandacht nodig had maar ik merk wel dat zo strak mogelijk het ritme & ritueel aanhouden het fijnste is voor alledrie.
Ik zou nu al een aantal avonden het helemaal alleen proberen nu je partner nog thuis is dan kan je kijken hoe het het beste werkt voor jou. En als het dan niet lukt of je loopt tegen dingen aan kan je partner nog bijspringen.
4 maanden geleden
Reactie op Eevee_
Ik ben gelukkig niet zo vaak alleen thuis met het bedritueel, maar als dat ...
Ja heel mooi gezegd!
Ik kies er meestal ook voor om de baby in de box/bed/wipper te laten ook als ze helaas niet blij is of huilt.
Ik heb zelf nu vooral geleerd dat het ook allemaal veel sneller gaat metnde handen vrij en 1 kind per keer.
Mijn hart breekt wel hoor als er eentje huilt, maar met 2 tegelijk werkt voor mij niet.
Ik moest laatst buiten mijn dreumes van anderhalf optillen en in de kinderwagen zetten. Hij was woedend aan het trappen maar ik droeg de baby in de draagzak. Hier was ik dus erg van geschrokken en nu wil ik altijd mijn handen vrij hebben.
Als bonusgelukje merk ik soms dat de baby dan ook vanzelf is gaan slapen als ik weer terug ben.
Maar liever had ik natuurlijk 2 tevreden lieve zoete kindjes had gehad...
4 maanden geleden
Reactie op CuckooBlue
Welk flesje gebruiken jullie hiervoor? Ik heb nog geen lekvrije gevonden.
Wij gebruiken haar oude Difrax handgreep fles🤭 Ze heeft dan wat zuigbehoefte en dit was een makkelijke uitkomst, want een speentje vind ze niks.
Ik heb via hier verschillende tips gekregen zoals de Camelbak Eddy, is een rietjes drinkfles. Anders even via het forum zoeken op Drinkbekers, daar heb ik tijdje terug een topic over gestart, mssn heb je er wat aan🥰
4 maanden geleden
Ik lees mee. De oudste van 2,5 heeft hier ook een uur nodig en we moeten er bij blijven zitten tot ze slaapt. De jongste heeft precies rond die tijd een huiluurtje en is alleen stil als je met haar rondloopt…morgen ben ik voor het eerst alleen thuis met beiden ‘s avonds, ben heel benieuwd 😅. Denk dat ik ga proberen de jongste in slaap te krijgen in de draagzak voor ik de oudste in bed leg. Of beide samen in het grote bed. Maar zie nog niet zo voor me hoe dat goed gaat haha.
4 maanden geleden
Reactie op Tokki
Dit klinkt herkenbaar, succes vanavond! Laat je weten hoe het ging?
Ik ga ...
Ging wel oké! Uiteindelijk de peuter boven in bed een filmpje laten kijken, en met de jongste rondgelopen tot ze sliep. Dat ging gelukkig goed en zij lag al om 19 u in haar eigen bedje te slapen. Toen kon ik daarna de oudste doen! Was wel echt kapot na een hele dag alleen met 2 kindjes 😅
4 maanden geleden
Ik ben vaak alleen met een 3,5 jarige dochter en onze baby. Ook nog wat zoekende, Denk dat een routine die meestal werkt pas mogelijk is als ons zoontje meer in een ritme zit. Dus hier even hoe het hier verlopen is afgelopen weken😅 We huren een moonboon en daar slaapt hij soms in als ik mijn dochter naar bed breng, wel met de babyfoon camera erop. Andere keren neem ik hem mee en leg ik hem in mijn dochters bedje en is hij daar wakker maar tevreden. Als hij heel onrustig is moet ik het slaapritiueel terwijl hij huilt doorzetten maar dan hou ik het zeer kort 🙈 Of ik geef hem ook wel eens tijdens het voorlezen de fles want dat is hij sowieso stil😏. Het scheelt wel dat mijn dochter het begrijpt als het even niet lukt en het ook leuk vindt om zelf soms een boekje 'te lezen'.