12 Reacties
4 maanden geleden
Je kan in de ochtend kolven om de avondvoeding aan te vullen, want je hebt in principe geen voorraad nodig als je op je werk wil gaan kolven.
Aanvullen met kv kan ook, maar zou je dat dan alleen voor de korte termijn willen? Of definitief? Want als je dit definitief wil dan hoef je niet extra te kolven. Een voeding vervangen door kv hoeft zeker geen negatieve gevolgen te hebben voor je kindje!
Ik vraag me overigens wel af of je echt te weinig voeding hebt of dat je kindje ergens anders door overstuur is. Want in de avond kan dit ook komen door krampjes of prikkelverwerking. Je maakt in principe gewoon melk aan tijdens het voeden. Hoor je hem bijvoorbeeld ook niet slikken tijdens het voeden? Of zou het misschien ook gewoon zuigbehoefte kunnen zijn?
4 maanden geleden
Ken je de Facebookgroepen borstvoedingsforum en 'borstvoeding vraag' 'n lactatiekundige ibclc? Op beide groepen krijg je antwoord op je vragen door lactatiekundigen. Op borstvoedingsforum overigens niet alleen van lactatiekundigen, maar ook van andere moeders die borstvoeding geven.
Ik vind het zelf wel heel prettig dat je van een lactatiekundige advies kunt krijgen op die manier, is toch betrouwbaarder advies dan van willekeurige mensen.
4 maanden geleden
Hier precies hetzelfde al 2weken.. zelfs met kolven dat er ook niks uit kwam, nu sinds 2dagen een tip gekregen om pure kokoswater te drinken en nu plots heb ik overproductie? Toeval of echt zinvol, ik durf me vinger er niet op te leggen maar zeker het proberen waard!
4 maanden geleden
Borstvoeding werkt inderdaad volgens het vraag en aanbod principe. Dus eigenlijk is de enige manier om je productie te verhogen, je kindje blijven aanleggen. Maar als je dan in de avond een gefrustreerd kindje hebt, dan kan ik me voorstellen dat je dan een flesje melk geeft. Dan hebben jullie allebei meer rust. Maar als je kindje dan een flesje gegolfde melk krijgt, dan zal jij dus wel moeten kolven. Want anders loopt je productie (nog meer) achteruit op dat moment.
In de ochtend is inderdaad wel een goed moment om (extra) te kolven, omdat je dan vaak meer kan kolven dan op een ander moment.
Ik zou me eerlijk gezegd ook nog niet te druk maken over een voorraad voor in de vriezer. Want als je weer aan het werk gaat, dan kolf je op je werk ook en dan maak je ook weer voorraad aan voor de volgende dag dat je gaat werken. Dus als je bijvoorbeeld drie ‘extra’ voedingen in de vriezer hebt liggen of in de koelkast heb staan, dan kom je ook al een heel eind. Als snap ik dat het fijn is om wat meer voorraad achter de hand te hebben.
4 maanden geleden
Reactie op 💁🏻♀️
Welke drink jij dan?
Deze, 2 grote glazen per dag. Of het toeval is geen idee maar duidelijk verschil vanaf ik hiermee ben begonnen, mijn voorraad was ook op maar heb nu weer 2 flinke voedingen in kunnen vriezen, hopelijk de komende dagen nog meer
4 maanden geleden
Toevallig ong hetzelfde hier. Soort van ze is niet verzadigd en lege borsten.. ivm met onrust, weinig slaap en sprong ik misschien even wat minder produceer of minder voedzaam. On rust te creëren ga ik even een voeding kv erbij doen bij de laatste evoeding voor de nacht mocht zij dit nodig hebben. Dn ga ik dus 2 x 20 min borst doen+ aanvullend een flesje. Dan trekt ze de nacht ook iets meer door waardoor ik even wat slaap kan krijgen
Maar dit is advies op maat geweest he...
4 maanden geleden
Als je denkt dat je te weinig melk hebt (wat ik betwijfel, 's avonds zijn je borsten gewoon wat minder vol, maar melk is er in principe altijd) is het slechtste wat je kun doen flesjes geven, ook als je kolft. De enige die het best jouw productie kan regelen is je baby😉 Misschien is je baby aan het clusteren? Daarbij is onrust niet raar, baby's zijn aan het eind van de dag toch vaak vermoeider en misschien wat overprikkeld.
Mijn dochter heeft afgelopen twee avonden trouwens ook dit gedrag vertoont. Huilen, boos worden aan de borst, aanhappen, loslaten, aanhappen, loslaten. Het bleek bij haar gewoon vermoeidheid, want ik heb haar beiden keren in haar bedje gelegd en toen viel ze rustig in slaap🙈 Zit ik daar een beetje mijn best te doen haar in slaap te voeden, wilde ze gewoon rust🫣
4 maanden geleden
Reactie op Loenie87
Als je denkt dat je te weinig melk hebt (wat ik betwijfel, 's avonds zijn j ...
Ben het niet eens met wat je zegt. Het is niet het slechtste wat je kunt doen. Je kan tijdelijk je baby even iets meer voeding geven als zij of hij erom vraagt, je doet dan niks verkeerd hoor zolang je het met mate doet en alleen als het nodig is. Uiteraard moet je je eigen situatie bekijken en elke baby en moeder is uniek. Maar om nu te zeggen dat dat het slechtste is vind ik te ver gaan lieve mama! Is volgens mij niet nodig.
4 maanden geleden
Reactie op Maaike1810
Ben het niet eens met wat je zegt. Het is niet het slechtste wat je kunt do ...
Ik zie nu dat het inderdaad bot overkomt zo, dat was absoluut niet mijn bedoeling🙈 Het is alleen zo zonde als vrouwen denken dat ze te weinig melk hebben terwijl dit eigenlijk nooit het geval is, maar door bij te gaan voeden kun je dat dus wel in de hand werken. Nogmaals, je regelt je productie het best door je kindje aan te leggen. Niet kwaad bedoelt❤️