75 Reacties

één maand geleden

Hier een dreumes met baby. Heel veel herkenbare momenten. Als de baby ook niet snel genoeg zelf in slaap valt dan doe ik hem in de draagzak zodat hij tenminste slaapt en ik mijn handen vrij heb voor de dreumes. Wanneer de dreumes een lang dutje in de middag doet dan probeer ik de baby wel weer in zijn eigen bedje te leggen. Het is heel herkenbaar van iets meer schermtijd. Hier kijkt de dreumes nu ook wat vaker tv. Nu was hij ook erg verkouden geweest en was dit een nog betere afleiding. Maar soms gebruik ik het ook wanneer ik de baby moet voeden en de dreumes niet zelfstandig wil spelen. Echte geluksmomenten zijn dat de dreumes bij het wakker worden altijd meteen naar de baby vraagt. En wanneer hij de baby voor het eerst op de dag ziet of wanneer hij gaat slapen wil hij altijd een kusje geven. Dit heeft hij helemaal zelf bedacht. Wij geven hem natuurlijk altijd een kusje en nu wil hij dat ook bij zijn broertje doen. Ook vind ik het heel mooi om te zien dat hij dingen aangeeft van of voor de baby. Of wil helpen met het aankleden van de baby. Hoewel de baby nog te klein is om te spelen deelt de dreumes wel al zijn auto's met de baby

één maand geleden

Heerlijk zo'n topic wat een en al feest der herkenning is. Dat van de schermtijd vind ik ook zo erg, maar het is echt een heel handige tool die ik inzet tijdens het voeden of wanneer ik de baby eerder naar bed breng dan de peuter. Ik kon me er ook zo schuldig over voelen, maar ik heb echt maar 2 handen en kan ze dan gewoon niet beide helpen / vermaken. Ook vind ik het nog wel lastig dat de baby het vaak ineens uitschreeuwt van de honger (gaat echt van 0 naar 100) en ik dan de activiteit met peuter moet afkappen om borstvoeding te geven. Vaak gaat ze er goed mee om (en komt me dan vertellen dat hij nog moet boeren en ook uit de andere tiet moet drinken, luiertje aangeven en erbij blijven) maar het komt ook voor dat ze een giga driftbui krijgt. En dan zet ik toch die tv maar weer in... Het gelukstmoment is echt de interactie met elkaar, hoe ze speelgoed aan hem geeft, boekjes voorleest en iedere ochtend intens blij is wanneer haar broertje wakker wordt ze hem mee uit bed mag halen. Als ze aan het spelen is, horen we ook heel vaak in haar speel verhaal dat ze opnoemt dat dingen voor papa, mama, haarzelf en haar broertje zijn.

één maand geleden

Reactie op saffiee

Heerlijk zo'n topic wat een en al feest der herkenning is. Dat van de scher ...
Jaaa je komt op momenten echt handen tekort he! Zo schattig van het verhalen vertellen 😍

één maand geleden

Reactie op Dotje22

Hier een dreumes met baby. Heel veel herkenbare momenten. Als de baby ook n ...
Ooh een dreumes lijkt me nog pittiger, maar ook fijn dat hij zelf ook nog deen dutje doet. Mijn peuter doet al zeker een half jaar geen dutjes meer. Wel fijn om te lezen dat jullie ook de struggle met schermtijd herkennen. Lees hier op het forum ook van ouders die hun kids schermvrij opvoeden en dan denk ik wow wat goed maar ook hoe dan?! Met 1 kind zie ik dat nog wel voor me maar met een newborn erbij kan ik me daar echt niks bij voorstellen.

één maand geleden

Jeetje, wat een herkenning! Hier een bijna peuter van 2 en een baby. Ik vind de dagen alleen best zwaar en zie er vaak ook tegenop... vooral inderdaad als de baby niet snel in slaap valt of onrustig is en ik daardoor niet veel met de peuter kan doen. Peuter vermaakt zichzelf ook vrij moeilijk, waardoor ook hier regelmatiger de tv aan staat... Ik vind het ook nog best even zoeken wanneer we naar buiten kunnen gaan en of dat uitkomt met voedingsmomenten van de baby. Ook doordat de baby nog geen ritme heeft is dit elke dag even zoeken. Het is wel heel schattig hoe hij elke ochtend direct naar de baby vraagt en graag kusjes wilt geven. Ook geeft hij de speen aan de baby als hij huilt. Als we aan de peuter vragen hoe de baby heet; zegt hij Huilen😅 Terwijl, zo veel huilt de baby niet maar we krijgen het er niet uit.

één maand geleden

Reactie op Marriebaby

Jeetje, wat een herkenning! Hier een bijna peuter van 2 en een baby. Ik vi ...
Hahaha grappig dat ie denkt dat de baby huilen heet 😅 Ik weet niet of je het al hebt geprobeerd maar voor mij werkt de wakkertijd in de gaten houden heel goed. Ik weet dat er wisselende geluiden hierover zijn en voor en tegenstanders. Maar bij mijn eerste deed ik dit niet en volgde ik mijn kindje en heb ik de eerste maanden enorm geworsteld met zn dutjes tot wanhoop toe. Nu houd ik echt goed de tijd in de gaten en natuurlijk de slaapsignalen die daar bij horen. Juist omdat ik nu al een kind hebt rondlopen is dat extra belangrijk, tijd gaat zo snel en voor ik het weet moet de baby alweer slapen. Ik merk echt verschil als ik er ‘op tijd bij ben’ en haar naar bed breng voordat ze oververmoeid is en huilt/jammert omdat ze wil slapen. Zo plan ik ook naar buiten gaan. Zorg echt dat zodra haar dutjes tijd is aangebroken ze in de kinderwagen/maxicosi gaat. Paar keer meegemaakt nu dat ik me nog moest klaarmaken voor naar buiten gaan en baby huilde omdat ze te lang wakker was. Gevolg baby overstuur en mama gestresst. Weet niet hoe oud je baby is maar ik heb de eerste 4-6 weken aangehouden als geen ritme/go with the flow. Nu ben ik bezig met voorzichtig wat structuur en ritme aan te brengen baby is nu 10 weken. Ene dag gaat beter dan de ander maar wereld van verschil met de eerste baby

één maand geleden

Reactie op Sallyyy

Hahaha grappig dat ie denkt dat de baby huilen heet 😅 Ik weet niet of je ...
Haha leuk om je ervaring te lezen, en grappig dat het zo verschilt. Met m’n dochtertje was ik heel erg bezig met wakkertijden, schema’s en een ritme erin te krijgen. Het was een en al stress en huilen voor ons beide. Het ging beter toen we dat loslieten en op slaapsignalen letten. Nu met m’n zoontje doe ik niks met wakkertijden of schema’s, het komt vast vanzelf zoals met mn dochtertje ook. En nu is alles heel relaxt en kunnen we echt wel meer doen met z’n allen.

één maand geleden

Reactie op saffiee

Haha leuk om je ervaring te lezen, en grappig dat het zo verschilt. Met m’n ...
Het is ook vaak trial and error en soms ook verschillend per kind. En karakter van moeder speelt ook mee, sommige mamas kunnen heel goed accepteren zoals het is en denken “het is een fase/dit gaat weet over”. Ik ben daar niet zo goed in 😄 ik probeer altijd daar waar kan de situatie te beinvloeden; dat geeft me enigszins een gevoel van controle dus zoek ik online naar tips en tricks, probeer ik dingen uit en zo heb ik vaak dingen geprobeerd die geen effect hadden maar ook zeker waardevolle tips gehad waar ik echt baat bij had. Uiteindelijk horen denk ik sommige dingen ‘er gewoon bij’ zoals newborns die wakker worden snachts etc maar kleine dingen kunnen wel het verschil maken waardoor je wat meer grip hebt op je dagen. En sommige dagen lukt niks en is het gewoon overleefstand 😂

één maand geleden

Ik smolt vandaag toen ik tegen mn zoontje van 3,5 die naar boven kwam zei dat hij zachtjes moest doen want de baby lag te slapen. Toen liep hij naar zn kamerdeur toe, blies hij een kushandje naar de deur en zei "ik hou van jou, Ludo, tot de maan en terug". #ikhebietsgoedgedaan 🥰❤️

één maand geleden

Reactie op Marenne

Ik smolt vandaag toen ik tegen mn zoontje van 3,5 die naar boven kwam zei d ...
Te cute! 😍

één maand geleden

Net de 1e keer alleen het bedritueel met peuter en baby. Ik had gehoopt een succes te kunnen beschrijven. Maar nee, alles behalve dat 🫠 Baby krijste de hele boel bij elkaar, want honger. Door het boekje lezen heen gesjeesjd met peuter... peuter in bed zonder het gezellige momentje wat we altijd hebben. En net baby de borst gegeven. Voel mij schuldig naar allebei nu 😔 Maar even niet te streng zijn voor mijzelf en volgende keer anders aanpakken. Dan leg ik de baby gewoon al aan tijdens het boekje lezen om dit drama te voorkomen 😟 Het geluksmomentje komt een andere keer 😅

één maand geleden

Reactie op wensvoornummer2

Net de 1e keer alleen het bedritueel met peuter en baby. Ik had gehoopt een ...
Update; net nog even naar de peuter gelopen die nog wakker was en uitgelegd.. Dikke knuffel en kus gegeven en nu ligt ze weer rustig 🥹 Baby is ook weer zen en valt as we speak in slaap aan de borst. Zo trots op hen allebei.. toch nog een geluksmomentje 🩷

één maand geleden

Leuk dit topic! Net 3 weken alleen met de peuter & baby geweest, blij dat m'n man morgen weer thuis komt. Aan de andere kant hadden we net wel een lekker ritme gevonden. Het is zeker pittig met 2 kleintjes maar ook zo ontzettend lachen. Onze peuter is volop aan het ontdekken en vermaakt zichzelf prima 's ochtends als ik z'n broertje borstvoeding geef. Hij mag boven rondhobbelen en kan in alle kamers (alles is peuterproof) en speelt dan met z'n speelgoed of leest boekjes en komt regelmatig even kijken of ik al klaar ben. Maar toen hij vanmorgen triomfantelijk naar binnen stapte nadat hij maandverband had gevonden en dat op zich had geplakt moest ik wel heel hard lachen. Of als z'n broertje een scheetje laat en hij dan zegt oh ooooh. Samen in bad vind ik ze zo lief, ze vinden het allebei heerlijk en de oudste die dan zo voor z'n broertje zorgt en met alles mee wil helpen. De driftbuien vind ik wel lastig nu want die zijn altijd als de baby ook aandacht nodig heeft. Ook het brengen en halen naar de opvang was even puzzelen maar dat is inmiddels uitgevogeld. Baby eerst uit de auto en mee in de maxi cosi en dan de peuter aan de hand mee naar binnen.

één maand geleden

Reactie op saffiee

Haha leuk om je ervaring te lezen, en grappig dat het zo verschilt. Met m’n ...
Bij m'n eerste zoontje deed ik ook go with flow, maar dat resulteerde in slecht slapen wat we tot hij 1 jaar oud was hebben geweten... Nu let ik goed op de wakkertijd en zijn signalen en meestal gaat het daardoor heel goed, maar hij heeft ook af en toe z'n dag niet. Wel gemerkt dat hij ook overdag ingebakerd het lekkerste ligt in een rustige omgeving. Wat doen jullie zo al op een dag met de kinderen thuis? Hoe ziet jullie dag er uit?

één maand geleden

Baby en peuter en dreumes. Sinds 1,5 week is vriend weer volledig aan het werk en moet ik de ochtenden grotendeels alleen doen. Soms komt het allemaal net goed uit dat ik ze kan aankleden en beneden aan het ontbijt kan zetten en dan de baby kan ophalen. Lastig als ze dan toch tegelijk ineens komen en gaan huilen. De 2 dagen met de 3 alleen gaat de baby vooral in de draagdoek/zak. Heeft nog veel last van krampjes en ongemak. Probeer wat voor ze klaar te zetten rond de voedingsmomenten en Probeer als het weer het toelaat wel even een blokje buiten te lopen. En de tv gaat soms wat sneller aan. Vind het wel pittig en eind van de dag helemaal gesloopt.

één maand geleden

Hier een 3-jarige (afgelopen juni) en een 11 weken oude baby. Ik vind het aanpoten😅 De peuter zit in de peuterpuberteit x 10 geloof ik. Ontzettend dwars en grenzen aan het opzoeken. Om de haverklap is het huilen en ze zeurt de hele dag om van alles en nog wat. Het is een pittige tante🙈 Dus terwijl we haar enigzins op proberen te voeden hebben we ook nog een kleine baby die het schijnbaar het best doet op rust, regelmaat en niet al teveel prikkels. Ideale combinatie dus🙈😂 Verder voel ik me soms ontzettend schuldig dat ik zoveel minder tijd en aandacht voor de peuter heb, maar ik denk dat zij daar zelf niet zo'n last van heeft. Ik merk wel dat ze nu toenadering zoekt als de baby even slaapt/in de box ligt/bij papa ligt, dus die momentjes pak ik ook heel bewust om met haar te knuffelen en te kletsen. Op de dagen dat ik alleen met de kinderen ben probeer ik altijd even naar de speeltuin te gaan, dat is momenteel een van de favorietste dingen van de peuter om te doen. Dus baby in de draagzak rond slaapjestijd en gaan met die banaan. De peuter vind haar zusje echt heel lief en leuk, maar helaas doet ze vaak erg wild en hardhandig. Ik heb echt al een miljoen keer gezegd dat ze zachtjes moet doen, maar ze is zó enthousiast🙈 Gelukkig geeft de baby geen krimp als ze weer eens een onverwachte klapzoen krijgt😂 De peuter is heel zorgzaam, als de baby huilt zegt ze tegen me dat ik haar moet pakken en ze wil met alles mee helpen. En ik smelt als de peuter zegt: aaaahhh, kijk nou! Wat is ze klein en wat is ze lief🥹 Haar benoemen in haar spel doet ze ook, heel schattig!

één maand geleden

Ik vind overigens bedtijd echt een struggle. Het duurt een eeuwigheid voordat ze allebei in slaap zijn, ik ben nog heel erg zoekende hierin. De peuter heeft geen vaste bedtijd, ergens tussen 8 en 9 ligt ze meestal, maar zij valt nog steeds aan de borst in slaap, dus haar bedtijd is iets wat ik moet doen en ook wil doen omdat het echt even ons 1 op 1 momentje is. De baby krijgt natuurlijk ook de borst van mij. Zij kan wel zonder borst in slaap vallen, maar ik heb nog niet helemaal uitgevogeld wanneer zij nu precies klaar is voor de nacht. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, eerst baby, dan peuter en andersom. Of baby voeden, man inschakelen om baby in slaap te helpen en ik naar de peuter, maar ik heb nog weinig succes. Wat de ene avond wel werkt is de volgende avond weer een onmogelijke opgave. Hoe doen jullie dit?

één maand geleden

Reactie op Loenie87

Ik vind overigens bedtijd echt een struggle. Het duurt een eeuwigheid voord ...
Bij ons is het verdeeld, man brengt peuter naar bed en ik doe de avonden met de baby. Af en toe doen we het omgekeerd zodat peuter niet alleen nog maar door papa naar bed kan worden gebracht en baby alleen nog maar door mama in slaap kan worden gesust maar vanwege borstvoeding aan baby is dit wel de meeste praktische oplossing voor ons. Peuter kreeg tot 2 jaar borstvoeding hij is bijna 3 dus ik voed maar 1x kind met de borst. In jouw geval zou ik er denk ik voor kiezen om te kolven en dan de baby overdragen aan je man als je je peuter naar bed brengt. Dan kan jij je richten op bedritueel peuter zonder dat je met je hoofd/aandacht bij de baby bent. Beiden tegelijk doen zou ik in elk geval niet doen tenzij je geen andere keuze hebt omdat je partner niet thuis is. Het hangt ook beetje af van hoe lang bedtijd van je peuter duurt. Is het voeden, boekje lezen, instoppen en kamer uitlopen dan ben je misschien met half uurtje klaar en dan kan je nog prima zelf je baby er voor of er na voeden. Maar als je langer bezig bent zoals bij mij (peuter bedtijd duurt minstens een uur en ik moet er fysiek bij zitten) dan zou ik het echt opdelen. Wat ik ook soms doe ik dat ik het eerste deel van ritueel peuter zelf doe dus tanden poetsen, boekje lezen en daarna neemt mijn man het over en richt ik me weer op de baby.

één maand geleden

Reactie op NJ1991

Baby en peuter en dreumes. Sinds 1,5 week is vriend weer volledig aan het w ...
Extra respect voor jou mama met 3 kleintjes! 💪🏼

één maand geleden

Reactie op leo91

Leuk dit topic! Net 3 weken alleen met de peuter & baby geweest, blij d ...
Haha ik moet ook nog erg wennen aan dat mijn peuter nu vaak uit mijn zicht raakt als ik de baby aan het voeden ben. Voorheen was ik altijd in de buurt of checkte ik altijd wel om de paar min of alles ok is en hij geen gekkigheid uithaalt. Nu roep ik vaak wat ik aan het doen is en als ie niet reageert dan ga ik er alsnog heen met baby aan de borst want dan vertrouw ik het niet 😂 Ook respect voor jou 3 weken alleen met 2 kleintjes, ik krijg het al spaans benauwd bij de gedachte alleen al!