7 Reacties
3 dagen geleden
Wij wonen in de stad, maar niet in de binnenstad. We wonen op 10 minuten fietsafstand van het centrum in een hele fijne, rustige en kindvriendelijke wijk. Hier heb je speeltuintjes, speelpleintjes en autoluwe straten waar alleen bestemmingsverkeer rijdt.
Mijn man is hier opgegroeid en wilde perse hier blijven. Van mij had het niet gehoeven. Maar moet zeggen dat ik het wel echt heel fijn vind hoor. Alles op fietsafstand, gezellige binnenstad met kroegen en goede restaurants, veel scholen in de buurt, altijd iets te doen. En wij hebben heel fijn contact met onze buren. Ik zie ons hier voorlopig niet weggaan!
3 dagen geleden
Hier andersom: opgegroeid in een dorp en voor de liefde naar de stad verhuisd. Momenteel wonen we in een wijk aan de rand van de binnenstad en ervaren we toch ook wel veel overlast: lawaai, hangjeugd, vandalisme, veel hulpdiensten, drugs(en dealen) en ga zo maar door.
Ik mis die ruime woning, parkeren op eigen grond en een grote tuin om lekker in te spelen, waarmee ik zelf ben groot geworden. Ik laat mijn kind echt niet met een gerust hart buiten spelen op dit moment.
We overwegen naar een 'dorpse' wijk in dezelfde stad te verhuizen. Best of both worlds, zeg maar.
3 dagen geleden
Wij wonen in een grote stad en ik vind het echt een enorm pluspunt dat er altijd wat te ondernemen is. Los van speeltuinen op elke hoek, zijn er ik weet niet hoeveel koffietentjes met speelhoeken, meerdere kinderboerderijen, musea en elke week veel verschillende activiteiten. Van babyzwemmen tot peutergym en alles er tussenin. Mijn peuter is hartstikke ondernemend, gaat goed op nieuwe prikkels en is graag op pad, dus hij gedijt heel goed in de stad. En ik vind het zelf ook heel fijn om zoveel samen te kunnen ondernemen.
3 dagen geleden
Bij mijn eerste kind woonde ik in de binnenstad van toen ze baby was tot ze acht was. Lekker wandelen met de kinderwagen naar de crèche en later naar school lopen, openbaar vervoer om de hoek, dagjesmensen en andere toeristen, nooit alleen op straat, alle winkels op wandelafstand, snel een boodschap doen, spelen op de pleinen, keuze uit veel hobby's en vele ook dichtbij , natuur en speeltuinen op fietsafstand, cultuur om de hoek (bioscoop en theater heel vaak bezocht en je bent zo weer thuis), ik vind het heerlijk. In de binnenstad zijn ook buurtkinderen trouwens. Nadelen waren er bijna niet, misschien wel soms geluidsoverlast van studenten, maar dat was niet vaak. In de binnenstad is er veel sociale controle en de gemeente wil een schone en veilige buurt dus geen nare dingen.
Nu met mijn tweede baby wonen we in een wijk aan de rand van de binnenstad. Alles is iets minder vlot bereikbaar, eerder fietsend dan lopend, maar nu hebben we speeltuinen in de wijk , een grotere eigen tuin (niet reuze, maar redelijk), ook parkeren bij het huis, en nog meer buurtkinderen en meer activiteiten samen met de buren. Ook fijn.
Ik laat mijn kind met een gerust hart buiten spelen in onze stad, zowel binnenstad als hier.
Ikzelf ben ooit in een groter huis, met grotere tuin opgegroeid in een dorpse omgeving, maar ik wilde mijn kinderen niet in een in mijn ogen saaie dorpse omgeving laten opgroeien, tussen alleen maar woonhuizen. Ik woon met plezier kleiner daarvoor. Maar dat is persoonlijk.
3 dagen geleden
Wij wonen in de stad (en ik kom ook uit een dorp). We hebben wel een tuin en in onze straat veel gezinnen met kindjes! Gingen samenwonen in de stad en hebben 1,5 geleden ook in een ander dorp gewoond en hebben bewust gekozen om met onze kinderwens terug naar de stad te verhuizen. Alles in de buurt, de leukste koffietentjes etc. M’n man komt uit de stad en heeft het heel fijn ervaren!
3 dagen geleden
Wij wonen heel prettig in de stad. Wel in een wijk die wat verder van de binnenstad ligt. Wij wonen in een appartement op 3 hoog, zonder lift. Dat laatste raad ik niet aan. Dan ligt de kleine net te slapen en dan kun je niet de kinderwagen even laten staan of naar binnen rijden.
Maar ik vind het heel fijn dat alle voorzieningen op loopafstand zijn! Supermarkten, bibliotheek, consultatiebureau, et cetera. Ook is er altijd iets te doen, ook als het slecht weer is. Binnen 2 minuten hebben wij hier al 5 speeltuinen. Wij wonen dan ook in een wijk met heel veel kinderen. Ook in onze flat wonen meerdere kinderen.
Wij hebben een balkon en ik mis een tuin wel echt, niet alleen voor mijn zoontje, maar ook voor mijzelf. Dit is voor ons toch wel een reden om op termijn te gaan verhuizen. Maar de stad uit hoef ik niet perse
2 dagen geleden
Bedankt voor jullie reacties! We hebben besloten om te gaan kijken voor een woning in de stad ❤️