10 Reacties

2 maanden geleden

De ontwikkeling van babies is echt 3 stappen vooruit, 2 stappen terug. Bij een mentale ontwikkelingssprong is er vaak veel onrust, wat hun slaapjes overhoop gooit, waardoor ze s nachts vaker wakker worden en minder goed inslapen, waardoor ze slaapcyclussen moeilijker kunnen koppelen, en vaker willen drinken omdat een fles voor een baby heel veel rust geeft. Bij een fysieke ontwikkeling (groeispurt) is er ook veel onrust, soms ongemak, meer behoefte aan voeding om de groei te ondersteunen. Het is inderdaad heel vermoeiend en geeft bij de ouders ook vaak veel vragen. Maar die continue "terugvallen" of periodes waarin het opeens "slechter" gaat dan ervoor zijn echt normaal. Ga er vooral in mee en geef je baby waar hij/zij om vraagt, dan is de rust ook het snelst weer terug. Dit soort periodes zijn echt even bikkelen, vooral s nachts, maar onthoud hoe ouder ze worden hoe minder vaak je dit soort periodes hebt. In die eerste maanden groeit en ontwikkelt alles zó bizar snel. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat babies niet "elke dag een beetje" groeien, maar soms een paar dagen nauwelijks, en dan ineens een of twee dagen heel veel. De dagen van fysieke groei zijn dan ook vaak onrustige dagen met meer huilen en honger. En dat is dus heel normaal! 😁

2 maanden geleden

Hi, hier ook een slaapregressie sinds 3 weken. Ik lees mee 😅 Merk je nog verschil in de dutjes overdag? Hier ook wel langere wakkertijden dan gewoonlijk. Ik krijg momenteel alleen maar stress van die slaapschema’s en gemiddelde wakkertijden. Ik probeer haar nu wat meer te observeren ipv de tijden in de gaten te houden. ‘S nachts is het hier ook feest. Meestal ook elke 2-3 uur wakker. Vannacht sliep onze kleine dan plotseling van half 7 tot 3, maar vervolgens klaarwakker tot 5 (ligt je gewoon lachend aan te kijken) Heb ook die ‘droomvoeding’ geprobeerd toe te passen, dan komt ze ook gewoon rustig weer 2-3 uur later. Geen succes dus.

2 maanden geleden

Het zou wel sprong 4 kunnen zijn, daar zitten wij ook in! Ook uitgerekend 19 mei - baby geboren op de 31e. Hij wordt onwijs vaak wakker en ligt bijna de hele nacht aan mijn borst. Eenmaal in slaap gevallen heeft hij mijn tepel nog steeds, en als ik dan voorzichtig los probeer te komen van die enorme vacuum -au!, gaat hij huilen. Ik ben helemaal gesloopt, maar ben ook wel weer dankbaar dat ik lekker thuis met hem ben en dat we rustig aan kunnen doen. Ik ben blij dat ik er voor hem kan zijn maar het is ook intensief. Normaal vond hij het heerlijk op zijn schapenvacht op de bank, hij keek in de rondte, lachte, vermaakte zich met zijn handjes. dat lukt ook even niet meer… net 1.5 uur gelopen in de draagzak en hij een uur geslapen. Toen thuis en hem even op de bank gelegd zodat ik kan ontbijten. Maar heb dat ik een paar minuten naar binnen geschoven want hij huilt en heeft een zielig pruillipje😅

2 maanden geleden

Hier 9 mei geboren, 21e uitgerekend en sinds vannacht ook weer een nachtfles! Ook uit zijn doen qua slaapjes overdag dus denk toch echt sprong 4 😂 ik ben nu ook maar een beetje aan het spelen met hoeveelheden overdag...

2 maanden geleden

Misschien wat tips: - verschoon alleen de luier als hij heeft gepoept. Hij het avondritueel een pamper met billenzalf. - ik zou hem niet stimuleren wakker te blijven om te drinken, als de baby slaapt gewoon laten slapen. - heb je overwogen veilig samen te slapen? - ik zou ook geen speentje aanbieden maar gewoon de borst. Ik heb een dochter van nu 17 weken, wij ervaren nog geen ‘regressie’. Ze slaapt rond 21uur, dan rond 12uur nog voeding en dan rond 4uur. Ze slaapt dan weer tot 7-8uur. Ze heeft 4 dutjes overdag. Maar onze methode is echt ‘go with the flow’. Als ik merk dat ze moe is binnen meestal 2 uur wakker te zijn, laat ik haar slapen. ‘S avonds lijkt ze langer wakker te zijn en zit er soms wat langer tussen voordat ze de nacht in gaat.

2 maanden geleden

Reactie op Marenne

De ontwikkeling van babies is echt 3 stappen vooruit, 2 stappen terug. Bij ...
Bedankt! Soms is bevestiging en geruststelling gewoon heel fijn. Je weet het ook wel, maar als je er midden in zit… Het mooie is idd dat je al die nieuwe vaardigheden er voor terug krijgt 😍 Zou jij ook geen speen geven maar meteen de borst als hij wakker wordt in de nacht?

2 maanden geleden

Reactie op Steph0294

Hi, hier ook een slaapregressie sinds 3 weken. Ik lees mee 😅 Merk je nog ...
Pittig hoor! Overdag doet hij al sinds het echte newborn eraf is alleen maar hazenslaapjes, meestal gelukkig wel van 1 slaapcyclus van 45 minuten. Ik merk nu juist dat hij veel en vaker moe is dan de afgelopen weken. Daardoor is hij wel makkelijker op bed te leggen. Slaapschemas en wakkertijden kreeg ik ook veel stress van! Volg gewoon lekker ons kindje 🥰 En doe mijn best en moeite om hem te helpen zo veel mogelijk slaapjes te kunnen doen!

2 maanden geleden

Reactie op aj205a

Het zou wel sprong 4 kunnen zijn, daar zitten wij ook in! Ook uitgerekend 1 ...
Ah dat zijn ook zware nachten voor je! En overdag dus een hoop bezighouden… Lijkt wel echt een sprongetje! Denk het bij ons toch ook, gebeurt een hoop in dat lijfje qua onrust en in zijn hoofdje, qua leren en emotioneel gezien

2 maanden geleden

Reactie op greenriri

Misschien wat tips: - verschoon alleen de luier als hij heeft gepoept. Hij ...
Fijn dat het goed gaat qua slapen en dat het lukt om haar zo te volgen. Ik doe ook mijn best om hem zo veel mogelijk te volgen, maar soms twijfel je weer aan jezelf en aan alles zoals “het zou moeten zijn” 🙈 Bedankt voor je tips! Ik ga hem sws niet meer pushen om meer te drinken en eerder de borst geven ipv het speentje. Luier verschonen is altijd zo’n ding dat ik denk “toch even checken”, want hij laat veel scheetjes en soms is het niks maar vaak is het na of tijdens iedere voeding wel raak. Hij slaapt de rest van de nacht sws naast mij in de cosleeper. ‘s Ochtends leg ik hem wel eens naast me met zijn slaapzak op de dekens, daar wordt hij soms rustig van, maar vanochtend bleef hij veel kreunen en kronkelen.

2 maanden geleden

Klinkt echt precies als ons zoontje. Ik was 8 mei uitgerekend en ben 30 april bevallen. Hij is nu dus precies 17 weken. Vorige week hetzelfde gehad. Kwa tijdens ook echt het zelfde en ineens was het helemaal anders en kwam hij half 10 alweer voor de eerste voeding terwijl dit ander rond 0000 uur a 0100 uur was. Ik heb me er aan overgeven, en die nacht continue voeding gegeven. Hij heeft geen speen, dus bij het wakker worden gaf ik de borst, dronk Hij veel en sliep weer door. Toen is er nog een cluster dagje achteraan gekomen en werd het minder. Misschien toen een kleine productie dip gehad? Of gewoon een ontwikkelings sprong bij hem? Geen idee. Hoe dan ook, overgeven aan het feit dat hij die nachten even wat meer wilde drinken is de weg van de minste weerstand. Uiteindelijk heeft hij een paar van zulke nachten gehad, en toen weer een paar betere nachten. Het wisselt elkaar echt af, en dat is helemaal prima. Er zit nog weinig ritme in omdat ze zoveel ontwikkelen. Ik zou hem vooral voeden als hij het nodig heeft. Heel veel succes deze nachten! 🥰