25 Reacties
5 maanden geleden
Onze baby 6 wk valt in slaap op schoot ( dus niet zelfstandig)
En ik leg hem dan heel voorzichtig weg en leg soms mn hand nog op hem en dan valt tie in slaap.
White noise helpt hier ook als hij half wakker begint te worden om hem weer in slaap te krijgen.
Het is ook een kwestie van wennen denk ik..
Wij kunnen onze spruit ook nog niet zelf in slaap laten vallen helaas, dan gilt hij alles bij elkaar
5 maanden geleden
zorg ervoor dat je kindje in slaapt valt in een rustige omgeving op 1 van jullie pak daarna een hydrofiele doek of inbakerdoek, deken maakt niet uit en baker je kindje in zodra ze een beetje wakker word kan je een speen aanbieden en over d’r hoofdje wrijven zodat ze weet dat er nog iemand bij haar is. inbakeren is slim om te doen zodat ze zichzelf niet ontwaakt met armpjes en beentjes. ik hoop dat het dan misschien beter gaat werken…
5 maanden geleden
Bij mijn eerste heb ik dit ook zo gehad en nu bij mijn tweede weer. Bij mijn eerste deed ik steeds heel erg m’n best om hem weg te leggen. Dat doe ik nu niet meer, want dat zorgde alleen maar voor frustratie bij mij en te weinig slaap voor mijn baby.
Zo rond de 3 maanden werd het steeds beter. Het ging vanzelf voorbij. Je zou eventueel nog kunnen kijken of inbakeren nog helpt! Bij ons zagen we namelijk wel verband met de schrikreflex die rond die tijd verdwijnt.
5 maanden geleden
Mijn zoontje (nu 4 jaar) sliep toen hij zo klein was ook alleen op mij of in de slaapzak. En overdag ook vaak maar hazenslaapjes van een half uur. Dit is na een paar maanden van zelf goed gekomen zonder dat ik er echt iets aan heb gedaan. Hij had de nabijheid nodig en ik vond de draagdoek dan wel een uitkomst.
Snachts heb ik wel met hem samen geslapen (veilig samen slapen) of in de co sleeper.
5 maanden geleden
Het is een beetje uitvogelen elk kind is natuurlijk anders. En het is voor je baby ook een wenproces. Hier helpt baarmoedergeluiden (kun je vinden op YouTube) geurdoekje met mama's geurtje en vooral heel veel geduld. We zijn nu in week 4 toe aan de volgende stap. Mijn baby begint nu rustig te liggen en om zich heen te kijken als ik hem verschoon of aankleed voorheen was het krijsen. Zelfde met naar bed gaan. We leggen hem nu ook steeds even in de box als hij wakker is. (Voorheen krijsde hij ook dan) nu na 3 min haha. Maar volhouder wint.
4 maanden geleden
Mijn dochtertje is 5 weken, en merk ook dat ze alleen nog maar makkelijk in slaap valt in de draagzak. Bij wegleggen is ze direct wakker. Ik ben zo bang dat ik haar dit teveel 'aanleer' en dat ze straks niet anders dan in de draagzak kan slapen. Is dit rond deze termijn normaal, of moet ik hier al 'actiever' mee aan de slag om haar in dr bedje neer te leggen.
4 maanden geleden
Reactie op Mrn1992
Mijn dochtertje is 5 weken, en merk ook dat ze alleen nog maar makkelijk in ...
Volgens mij maakt het voor nu niet zoveel uit hoor.. maar als je alvast oefent wordt het straks misschien makkelijker als ze wel slaapassociaties gaan leren kennen (volgens mij rond 3/4 maanden). Het is rond deze periode volgens mij doodnormaal dat baby’s lekker dichtbij papa of mama willen zijn en nog niet zelfstandig kunnen slapen.
4 maanden geleden
Reactie op Eevee_
Bij mijn eerste heb ik dit ook zo gehad en nu bij mijn tweede weer. Bij mij ...
Bij ons precies het zelfde! Onze eerste is uiteindelijk een hele goede slaper geworden dus maak me nu ook nergens druk om. Probeer het bedje, lukt dat niet dan draagzak of bij ons. Een oververmoeide baby is lastiger denk ik maar...bij slapend wegleggen werkt bij ons eerst billen, dan benen en dan hoofd. En als het bedje koud is (nu niet 😅 haha) warmen we het van te voren op met een kruik. Scheelt heel veel.
4 maanden geleden
Mijn baby van 7 weken doet alle dutjes op mij, soms in de draagzak. Heb haar overdag nog nooit in de box of in bed in slaap kunnen laten vallen. Mensen vinden hier wat van en zeggen steeds leg haar weg, boeit me niet! Ze komt zelf gewoon nog niet in slaap. Buiten dat is ze gelijk wakker als ik haar overdag wegleg en op mij slaapt ze zo 2/3 uur heerlijk. Snachts slaapt ze zelfs naast mij in bed volgens de safe sleep 7 regels. Ze komt dan alsnog om de 2/3 uur 😅. Of in de cosleeper. Ze zijn maar zo kort zo klein, ik neem het voor lief. Komt vast ooit goed 🤍
4 maanden geleden
Reactie op greenriri
Ik ben actief aan de slag gegaan en het lukt steeds beter haar weg te legge ...
Deel je tips asjeblieft!😍
4 maanden geleden
Tip 1: houdt de wakkertijden in de gaten. Bij gaapjes zorgen dat ze niet van spelen ineens naar bed ‘moet’. Laat eerst ontprikkelen en start ritueel.
Tip 2: hou een vast ritueel aan. Bij ons: luier verschonen, gordijnen dicht (ook overdag), inbakeren, white noise aan en even met haar lopen.
Tip 3: zorgt dat ze wiebelt.. als ze rustig is heen en weer wiegen totdat de oogjes dichtvallen. Als ze huilt, probeer de 5s en weet ook dat het huilen normaal is als ze moet ontprikkelen.. tenzij ze echt honger heeft natuurlijk.. dan gewoon voeden :)
Tip 4: als ze niet rustig wordt, de oogjes niet dichtvallen en je hebt het een halfuur geprobeerd, doe haar dan in de draagzak/kinderwagen/auto.
Tip 5: heb geduld. Wissel dit proces af met je partner.
Wij doen dit nu 1,5week zo met succes! Het naar bed brengen gaat steeds makkelijker. Ze kan nog niet goed slaapcyclussen koppelen, dus na 45 min wel weer proberen in slaap te krijgen als ze de cyclus niet zelf afmaakt. Dit lukt soms en soms niet.
1e en 2e dutje zijn makkelijker dan 3e en 4e. Dus die doen we vaak nog in de draagzak of kinderwagen. Maar dat is met dit weer prima. Lekker naar buiten!
Rond 8uur brengen we haar naar bed voor de nacht. Meestal ga ik dan zelf ook lekker alvast naar bed, ik voed haar dan liggend. Dan valt ze meestal gewoon in slaap.
4 maanden geleden
Reactie op greenriri
Tip 1: houdt de wakkertijden in de gaten. Bij gaapjes zorgen dat ze niet va ...
Thanks! Ik heb dit serieus toenstraks zo geprobeerd, binnen de wakkertijd en na 2 gaapjes naar kamer gegaan, inbakeren, even wiegen, maar dr oogjes vallen no way dicht haha. Toch maar in bed gelegd met white noise met de hoop op een wonder. Nja dat lukte niet.. eruit gehaald en nogmaals gevoed en toen vielen oogjes beetje dicht. Toen weer geprobeerd in bedje maar meteen klaar wakker. Uur later nu en loop wederom met de draagzak🙈.
Hoe ging bij jullie de eerste poging? Na hoeveel tijd ging het beter?
Ik zie even weinig positiveit omdat ik al 3 dagen non stop slaapjes in de draagzak doe, met nog een peuter is het echt zwaar😔
4 maanden geleden
Reactie op Mrn1992
Thanks! Ik heb dit serieus toenstraks zo geprobeerd, binnen de wakkertijd e ...
Hier idem dito hoor. Alle slaapjes in m'n draagdoek. Probeer vaak 1 a 2 slaapjes in z'n bedje, maar in slaap vallen echt niet. En al valt hij in slaap en leg ik neer in bed na een tijdje dan nog is hij binnen 5min wakker
. Dit is m'n vierde kindje dus weet ondertussen ook dat dit vanzelf weer overgaat, want de andere 3 gaan elke avond naar bed zonder gezeur of huilen.
M'n 2e kindje was echt een drama slaper, die huilde heel veel en tot laat snachts.. oh oh wat ben ik daar vaak verdrietig/moedeloos/boos om geweest en nu krijg ik hem met moeite in de ochtend z'n bed uit om naar school te gaan😅, dan denk ik vaak terug in toen.
Dus mama het komt vanzelf goed, soms moet je bij het ene kindje wat meer geduld hebben. Ik geniet er nu maar van, want ik weet ook dit is zo weet voorbij.. ook al lijkt het nu eeuwig te duren 😊😄
4 maanden geleden
Reactie op Mrn1992
Lukte bij ons ook zeker niet meteen… pas na een stuk of 5 pogingen ofzo dat we dachten van hee.. het werkt.. maarja ieder kind is anders.. blijven proberen? Of het loslaten… het wordt vast vanzelf ook wel beter zoals hieronder beschreven. Maar zou het niet opgeven na 1x proberen! Je baby moet misschien ook even wennen aan de nieuwe routine?
4 maanden geleden
Reactie op Mrn1992
En even met haar lopen bedoel ik mee zeker 5-10 minuten in de donkere kamer.. ook wiegen zeker 10 minuten.. neem er echt een halfuur voor uit! En dan pas in de draagzak als dat niet werkt?
4 maanden geleden
Reactie op greenriri
En even met haar lopen bedoel ik mee zeker 5-10 minuten in de donkere kamer ...
Lukt het bij jullie om na het wiegen neer te leggen? Bij ons lopen/wiegen 10 minuten nadat de oogjes dicht zijn gevallen, maar zodra we haar neerleggen wordt ze wakker en gaat ze huilen