22 Reacties
4 maanden geleden
Geen zorgen maken joh. Elk kind groeit anders en straks compenseert het allemaal weer. Ik had het bij mn 1ste ook en zaten altijd te zeuren.
Zal je nu vertellen mijn zoontje weegt hetzelfde en is net zolang maar is nog maar 4.5 week 😉
4 maanden geleden
Niet druk om maken. Als ze maar geen pieken krijgt dus extreem zwaarder is. Gemiddeld is gezien over Nederland. Ik ben ook niet gemiddeld dus mijn kindje ook niet. Onze man weegt met 8 weken ruim 6 kilo. Is best lang en helemaal happy. Ik vind hem in verhouding niet dik of zwaar. Hij heeft een lekker buikje en je kan zijn ribbetjes nog voelen en soms ook zien. Is in mijn ogen een gezond kindje. Straks als hij gaat lopen zal hij de extraatjes nodig hebben. Dus maak je niet druk. Het is een richtlijn. Wij geven overigens ook op verzoek. Krijgt van het kruidvat. En doet hij het super op. 180 ml en 5 schepjes voeding. Krijgt 5 voedingen op een dag maar slaat er ook wel eens een over.
Succes volg je moeder hart en laat je niet gek maken
4 maanden geleden
Het ligt heel erg aan de curve van jouw kindje! Mijne is geboren met 4975 gram, 55 cm en zit nu met 8 weken op 6950 gram en 64 cm! Dat klinkt heel fors (en dat is het ook 😂) maar zijn curve blijft wel gelijk aan de gemiddelde curve, alleen zit hij erboven. Bij mij zeiden ze juist dat dat waarschijnlijk af zal zwakken als hij eenmaal meer gaat bewegen. Het is belangrijk dat er niet opeens enorme pieken of dalen inzitten.
Hij krijgt trouwens borstvoeding op verzoek en 2 x per dag een flesje van 130 cc bv. Rekensom 130 cc x elke kg lichaamsgewicht, delen door aantal voedingen, wat bij hem nu 7 is.
4 maanden geleden
Zolang de baby niet (vaak) meer binnen krijgt dan 1L per dag, zou ik mij nergens zorgen om maken! Lekker zo door gaan! Dan is ze lekker haar pad aan het volgen. Mocht ze wel structureel meer binnen krijgen dan 1L op een dag, zou ik per keer 120 +4 aanbieden en kijken of ze zich daardoor ook verzadigd voelt en net zo lang weg blijft.
4 maanden geleden
Misschien kan dit je nog helpen. Hoe lang doet ze over een flesje? Na 15 a 20 min voeden krijgen baby’s signaal dat buikje vol raakt/is. Mocht ze er sneller over doen, zou je een speen met lagere flow kunnen uitproberen. Dan drinken ze minder snel en hebben ze (soms) minder voeding nodig om een verzadigd gevoel te krijgen. Mocht ze er al 20 min over doen, dan is dit gewoon wat ze nodig heeft. Probeer alleen inderdaad wel op die 1 liter te letten.
Onze eerste zat bijna het hele eerste jaar op de -1 lijn en at als een dijker. Elk kindje is anders en ze volgen allemaal hun eigen lijntje en ontwikkeling. Het komt uiteindelijk allemaal goed! Je doet het goed mama. 💪🏻
4 maanden geleden
Mijn baby is 8 weken, 59,1 cm en 5,6 kilo. Hij valt nog netjes in de curve maar wel aan de bovenkant. Het is een gemiddelde en zolang je baby tevreden is zou ik me zeker niet te druk maken, het consultatiebureau is fijn maar kan ook zorgen voor onzekerheid ☺️ moeder gevoel boven alles dus het komt zeker goed!
4 maanden geleden
Onze oudste zat met zijn gewicht op de +2 lijn en zijn lengte op de gemiddelde lijn. Hij volgde heel mooi zijn eigen lijntje en nu (16 maanden) zie je hem qua gewicht naar het gemiddelde gaan en lengte zit tussen de -1 en gemiddelde. Onze jongste zit met beide lijntjes op +1 en ook daar zie je al mooi een eigen lijntje.
Zolang er geen flinke pieken of dalen zijn en ze genoeg voeding binnen krijgt zou ik mij geen zorgen maken
4 maanden geleden
Niet te druk om maken 😉. Mijn oudste heeft tot 8 maanden op de +2,5 lijn gezeten. Cb heeft er nooit wat van gezegd. Met 8 maanden begon mijn zoontje aan de hand te stappen (extreem vroeg) en toen hij met 10 maanden los liep was hij "afgevallen" naar de 0 lijn. Ondertussen 2 jaar en nog steeds ligt hij op de gemiddelde lijn.
Als je kindje honger geeft, heeft hij honger. Gewoon lekker eten geven dan. Zodra ze eenmaal bewegen komt het altijd wel goed. En daarbij is de 0 lijn een gemiddelde, dus daar zitten altijd kindjes boven of onder
4 maanden geleden
Reactie op Liesebeest
Misschien kan dit je nog helpen. Hoe lang doet ze over een flesje? Na 15 a ...
Dankjewel.
We gebruiken de dr brown flessen. De speen 1 gaat veelste snel, hierdoor moet zij ook veel spugen. Vanaf haar geboorte gebruiken we de P speen, toen we merkte dat zij bijna 3 kwartier over een fles deed hebben we veranderd naar de T speen van dr brown. Deze zit tussen p en 1 in. Dit gaat prima want ze doet nu zo'n 20 a 30 minuten over de fles exclusief boeren
4 maanden geleden
Reactie op S1994-
Dankjewel.
We gebruiken de dr brown flessen. De speen 1 gaat veelste snel, ...
Het is altijd even puzzelen met die speentjes, maar dan drinkt ze wel haar flesjes verder rustig. ☺️
4 maanden geleden
Ik zou mij vooral niet druk
Maken over die groeicurve en vooral kijken naar wat je kindje nodig heeft, dit is iets wat ik wel heb geleerd bij mij eerste.. wij hebben ook nu weer een grote baby gekregen maar ik laat die groeilijn echt los en dat reguleert zichzelf straks echt wel weer wanneer ze meer gaan bewegen en lopen 😌
4 maanden geleden
Onze oudste was in het begin ook te zwaar (met borstvoeding)
Zit nu op het gemiddelde, hij is 4. Onze jongste was te licht en teveel afgevallen na de geboorte en zit nu, met 2.5 jaar, op de plus 2 lijn. Eet gezond en danst/rent de hele dag. CB wil extra controles om zijn gewicht beter te monitoren. Onze jongste dame is vooralsnog ook beneden gemiddeld, maar pas 6 weken. Zo zie je dat elk kindje zijn eigen lijn volgt, dus maak je niet druk, kijk het even aan. Ga je kindje vooral niet uithongeren, dat resulteert op latere leeftijd in een ongezonde relatie met voeding!
4 maanden geleden
Ze hoeft niet op de gemiddelde lijn te zitten, als ze maar in haar eigen lijn door blijft groeien
Onze zoon was 6.4kg met 7 weken
Hij dronk 6 flessen van 150ml + 5 scheppen
Inmiddels is hij 9 weken en geven we in de nacht en ochtend 180ml+6 scheppen omdat hij lang slaapt en echt honger heeft. 1 augustus weer wegen, maar ik verwacht wel tegen de 7 kg.. ieder z'n eigen lijntje denk ik dan maar ;)
4 maanden geleden
Volgens mij is er niks mis met haar gewicht en lengte. Onze dochter was met 8 weken precies zo zwaar en lang. Zo lang ze haar eigen lijn volgt is er niks aan de hand. Onze dochter woog bij geboorte 3.350 gram en 50 cm en dus met 8 weken 5.750 gram en 57.5 cm. Ze krijgt borstvoeding op verzoek en zit op de curve van de WGO op +0.9 qua gewicht. Dat is dus helemaal prima. Zoon van 2 daartegen woog bij geboorte al 4.400 gram en 54 cm. Die heeft tot 1.5 jaar op de +3 lijn gezeten. Bij hem gaf ik ook borstvoeding op verzoek. Dus het verschilt gewoon echt per kindje. Ik zal de curves van zoon en dochter even toevoegen, dan kun je het verschil zien. Consultatiebureau was bij beide kinderen trouwens gewoon tevreden.
Voor degenen die dat nog niet weten; consultatiebureau gebruikt de standaard Nederlandse curve. Deze is eigenlijk gericht op flesvoeding. Bij kindje die borstvoeding krijgen verloopt de curve anders. Wij kregen daarom van de arts het advies om niet de Nederlandse curve, maar die van de WGO aan te houden. Die gaat wel uit van borstvoeding.
Foto: curve van dochter