3 Reacties
één maand geleden
Je hebt een gesprek met de bedrijfsarts waarin ze informeren naar je klachten en wat je verwachting is qua werk. Ze geven vervolgens een ADVIES aan je werk. Wat belangrijk is om te weten is dat je werk zich aan dat advies moet houden, maar jij mag ten alle tijden aangeven dat je meer of minder kan. Als je met de bedrijfsarts bijvoorbeeld op een gegeven moment afspreekt om te proberen een paar uur te werken oid en je merkt dat dit toch niet gaat mag je hier mee stoppen of minderen. Je werk kan dus niet zeggen "maar je MOET van de bedrijfsarts".
Mijn vorige baan probeerde dit namelijk meermaals. Trap daar niet in. Hopelijk is jouw werkgever meer begripvol ;)
één maand geleden
Reactie op Marenne
Je hebt een gesprek met de bedrijfsarts waarin ze informeren naar je klacht ...
Als HR-manager, waar ik meerdere van dit soort trajecten heb begeleid, kan ik dit alleen maar beamen.
Als toevoeging - na het gesprek met de bedrijfsarts zal je daarna een plan van aanpak met je werkgever moeten opstellen. Dit is dan iets wat wel moet en vanuit de wet is geregeld. Wij doen dit wel eens via videobellen als de werknemer niet naar kantoor kan komen.
Als je meer wilt weten wat je te wachten staat qua rechten en (ver)plichten, vraag dit dan aan je bedrijfsarts, je werkgever of Google eens op: de wet van poortwachter. Dat is de wet waarin (langdurige) ziekte is opgenomen.
Succes en sterkte met je herstel!
één maand geleden
Een bedrijfsarts of taakgedelegeerde kijkt naar je belastbaarheid en welke mogelijkheden er nog wel zijn om te werken en/of contactmomenten zoals een wekelijks koffiemoment oid.
In een spreekuur wordt er gevraagd hoe het met je gaat, hoe ziet je dag er uit, wat heb je tot nu toe al gedaan aan eventuele opbouw etc. En ook hoe je zelf je terugkeer naar werk voor je ziet. Als het goed is bespreekt de arts ook met je wat hij terug gaat koppelen naar je werkgever, wat je belastbaarheid is en evt opbouw.
En om terug te komen op het advies, klopt dat je daar van af kan wijken maar het ligt er niet voor niks. Je mag er op vertrouwen dat een bedrijfsarts jouw belastbaarheid goed beoordeelt. Ik verwacht van alle medewerkers die ik begeleid op zijn minst dat je het probeert, lukt het niet of gaat het zelfs heel goed dan kan je altijd nog afwijken van het advies in overleg met je werkgever. Het belangrijkste is dat je goed contact hebt met je leidinggevende en regelmatig kijkt hoe het gaat en of jullie eventueel wat moeten wijzigen/aanpassen.