20 Reacties
3 maanden geleden
Op de dag af 11 weken oud vandaag en alle dutjes beneden tot 19u, dan naar boven. Gewoon doen wat past voor jou en je baby!
3 maanden geleden
Nee hoor! Ik zou echt je kindje volgen en doen wat voor jullie werkt. Het is ook wel fijn en gezellig om je kindje beneden te hebben toch?
Ik ben onze baby boven in een eigen bedje gaan leggen in het donker overdag omdat ze juist niet zo goed beneden in het licht sliep. Niet omdat het zou “moeten”. Dus zo zie je maar dat elk kindje anders is.
3 maanden geleden
Hier ben ik ook onzeker over. Mijn dochter is nu bijna 10 weken maar iedereen om je heen komt met het "goedbedoelde maar ongevraagde" advies: je moet haar wel in bed leggen hoor, anders krijg je straks problemen.
Ik vind het fijn om mijn dochter in de box te laten slapen overdag. In de nacht slaapt ze in haar co sleeper. Mijn dochter vind het zelf ook fijn in de box. Ik heb wel de tv aan, niet te hard, en ik stofzuige bijvoorbeeld gewoon ook als het nodig is. Ze slaapt hier doorheen. Zodra ik merk dat ze minder goed kan slapen in haar box beneden zal ik haar in haar bedje leggen. Maar nu voor slaapt ze in haar box zo 2 uur lang na haar voeding en even spelen.
3 maanden geleden
Het is maar net wat je zelf fijn vind :) tot een half jaar kan je baby’s niet verwennen. Vanaf ong een half jaar zijn baby’s zich bewust van actie/reactie en kunnen ze je dus gaan “manipuleren” om hun doel te bereiken. Daarna gaan bepaalde gewoontes aanleren/afleren lastiger. Maar ook dan moet je gewoon doen wat voor jullie het beste werkt. Het is maar net wat jij fijn vind 😄
3 maanden geleden
Nee hoor, elke baby is anders, en op deze leeftijd is alle dutjes alleen op bed eerder uitzondering dan regel!
Mijn 1e deed alle dutjes beneden, boven was niet te doen. Hij had echt hulp nodig bij het in slaap vallen, werd na elke slaapcyclus wakker en had dan wederom hulp nodig (al was het alleen even speentje teruggeven of een aai over de bol). Nu mijn tweede baby kan je achterstevoren ondersteboven aan het plafond hangen en hij slaapt nog. 🤣 terwijl ik zelf niks anders heb gedaan. Het komt vanzelf!
Bij mn 1e deden we het af en toe weer eens proberen, een dutje in bed. Ging het niet, dan lieten we het weer een weekje voor wat het was. En dan probeerden we het weer. Uiteindelijk is het een uitstekende slaper geworden die altijd in zn eigen bedje slaapt (komt nooit bij ons liggen) dus je hoeft ook niet bang te zijn dat je er iets voor later mee "verpest" of vermoeilijkt 😉
3 maanden geleden
Mijn kleine meid wil overdag alleen op mij of m'n man slapen, als we het in haar bedje proberen dan een strijd tot ze slaapt en vaak maar max 15 min. Ook als we haar slapend weg leggen in de box of bed wordt ze direct wakker of na een paar minuten. Ik heb de strijd voor nu opgegeven omdat het veel energie kost wat ik momenteel zelf niet heb
3 maanden geleden
Reactie op Oltia
Het is maar net wat je zelf fijn vind :) tot een half jaar kan je baby’s ni ...
Ja nou ja, voor nu vind ik het fijner dat ze ‘s nachts doorslaapt dan dat ze overdag in haar bedje slaapt en ‘s nachts vaak wakker wordt. 🫣
In de box slaapt ze na iedere fles. Soms is dit 30 min en soms een uur. Merken vaak wel dat ze dan tegen de volgende fles al weer moe is en het dan nog lastig is haar te vermaken en te rekken voor de volgende fles. Maar ja, in bed slaapt ze ook maar 30 min dus dat is geen verschil.
En nu heb je na de fles voor ongeveer 2 uurtjes je handen vrij terwijl als ze naar bed gaat ben je een uur bezig en dan kan je haar na een half uur weer halen.
Zo lastig van die dingen… maar ze gaat over 3 weekjes naar de opvang, wie weet bouwt ze vanaf dan wel een ritme op. Laten we het hopen! ☺️
3 maanden geleden
Reactie op Marenne
Nee hoor, elke baby is anders, en op deze leeftijd is alle dutjes alleen op ...
Oh dit is een hele geruststelling, dankjewel! 🥰
3 maanden geleden
Reactie op KleineFreek24
Oh dit is een hele geruststelling, dankjewel! 🥰
Bij ons thuis is het precies hetzelfde verhaal!
Er zijn heel veel theorieën over slaap en de ene theorie spreekt de andere weer tegen, dus soms zie je door de bomen het bos niet meer. Maar eentje wil ik je niet onthouden als je hiermee zit: als je nu werkt aan fijn in slaap vallen, waarbij jouw kindje zich veilig voelt en zich goed kan ontspannen, dan kan hij daar een leven lang plezier van hebben! Volgens deze theorie zorgt het gevoel waarmee je kindje in slaap valt voor een positieve associatie met slapen (slapen = ontspanning, rust, veiligheid). De plek maakt dan echt niet uit, maar vooral het geborgen gevoel is wat telt!
3 maanden geleden
Onze kleine man is aankomende woensdag 12 weken en slaapt alles nog beneden. Buiten in de wandelwagen of binnen in de box. Rond 23 uur gaan wij naar boven waar wij hem de fles geven. Hij valt dan weer tijdens de fles in slaap en leggen wij hem over in zijn eigen bedje die naast mij staat. Hij slaapt dan door tot 7/8 uur. Gister voor de 2e keer geprobeerd om na de fles van 19/20 uur in bed te leggen en dat is gelukt. De fles van 23 uur heeft hij niet gehad en hij heeft heerlijk doorgeslapen tot 7 uur. Hopelijk gaat hij dit volhouden.
Overdag als hij beneden slaapt is er gewoon lawaai om hem heen. Hij heeft nog een broer van net 17 maand en die is heerlijk aanwezig😁
3 maanden geleden
Reactie op Marenne
Nee hoor, elke baby is anders, en op deze leeftijd is alle dutjes alleen op ...
Toch ook fijn dit te lezen. Dochter van10 weken slaapt momenteel dr meeste dutjes overdag in m'n armen. (Wakker) wegleggen resulteert in een hoop onrust of na 10 minuten al wakker worden.
Cb gaf als advies echt alle dutjes in bed te proberen vanaf nu en ik merk dat mensen in onze omgeving er ook hun mening over hebben.
Ik probeer het elke dag 1 dutje, lukt het niet dan slaapt ze gewoon weer bij mij.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het met de tijd echt wel gaat komen. Maar door al die meningen word ik soms wel wat onzeker
3 maanden geleden
Die van ons proberen we wel in bed te leggen overdag maar als hij dan wakker wordt slaapt hij beneden verder. Als mijn dochter thuis is doe ik iets meer moeite met boven slapen (als we thuis zijn) zodat hij wat rust krijgt. Gisteren waren we de hele dag op pad en sliep hij in de kinderwagen of in mijn armen. Ik denk maar zo, nu hij nog overal kan slapen, maken we er gebruik van, totdat we verplicht thuis moeten blijven voor de slaapjes.
3 maanden geleden
Reactie op Debs14
Toch ook fijn dit te lezen. Dochter van10 weken slaapt momenteel dr meeste ...
Als ik iets van mn 1e geleerd heb is het dat je zelf als ouder toch echt aanvoelt wat er wel en niet in zit. Een ander kan van buitenaf vanalles vinden en het cb kan vanalles zeggen, maar het levert jullie alleen maar een hoop tranen en frustratie als je iets af gaat dwingen waar je ki dje nog niet aan toe is. En ik denk dat iedereen toch wel van mening is dat een tevreden baby het belangrijkste is. Beter 3 goeie dutjes beneden dan veel gehuil en 1 hazenslaapje boven. Zolang je als ouder voorzichtig dingen blijft stimuleren (dus af en toe een keer een dutje in bed proberen) komt het heus wel goed. 🙂
3 maanden geleden
Wij hebben precies hetzelfde. Ons kindje is nu 10 weken oud en slaapt overdags eigenlijk alleen maar in de wagenbak. De nachten gaan perfect in zijn ledikant op zijn eigen kamertje, hij valt dan makkelijk in slaap en slaapt van 22.30 uur tot ongeveer 06.00 uur zonder voeding. Echter al een aantal keer geprobeerd om hem overdags in zijn kamertje te leggen (ook met White noise, inbakeren en donker maken) maar dan zijn we soms ook een uur bezig met hem iedere keer troosten en wiegen etc. Soms wel jammer omdat het voor hem zelf een meer prikkelarme omgeving zou zijn en ik ergens ook zelf wel graag zou willen dat hij rustig boven ligt en ik hier beneden niet zo hoef op te passen met herrie maken🤐
3 maanden geleden
Reactie op Debs14
Toch ook fijn dit te lezen. Dochter van10 weken slaapt momenteel dr meeste ...
Hier ook hoor! Onze dochter slaapt overdag alleen maar bij ons in de armen. Wegleggen lukt inderdaad niet en ook in de wagen slaapt ze niet. Wij kregen ook het advies om haar wakker in bed te leggen overdag om zo te oefenen. Is hier ook geen succes. Iedereen heeft inderdaad een mening en horen ook vaak dat we dit zelf in de hand werken. We accepteren maar dat het voor nu zo is en hopen dat het met de tijd beter gaat.