27 Reacties
één maand geleden
Wat vervelend! Ik werk ook in de zorg en wij weten beide denk ik dat het drama is met personeel. Ik zou dus persoonlijk zelf wel het zo snel mogelijk laten weten. Gewoon eerlijk en open zijn tegen je manager is denk ik het beste wat je kan doen. Denk dat je dan ook doorverwezen zal worden naar de bedrijfsarts als dit nog niet is gebeurd? En vanuit daar zal die het traject verder met je oppakken en een schakel tussen jou en je manager ook zijn. Sterkte❤️
één maand geleden
Wat vervelend dat je je nog niet goed voelt maar daar kun je niks aan doen.
Ik snap dat je je naar je collega’s toe rot voelt maar het is nog vervelender als ze dat pas laat weten. De planning aanpassen is twee weken van te voren makkelijker dan twee dagen. Daarnaast denk ik dat je je opgelucht voelt als je je gemeld hebt. Zo’n telefoontje kan een hoop extra mentale druk veroorzaken.
Wat ik doe als ik zulke moeilijke gesprekken moet voeren. Ik schrijf even puntsgewijs op wat ik wil zeggen. Dus bijvoorbeeld:
- ik wil me ziek melden
- voel me nog niet in staat tot weken
- nog onbekend wanneer te starten
- voel me er erg rot onder
Ik ben het type dat gaat ratelen en dan achteraf denk: nu heb ik meer gezegd dan ik wilde zeggen. Dus ik schrijf vaak op mijn blaadje: PAUZE NEMEN. LAAT DE ANDER PRATEN. Misschien suf maar mij helpt het. Het blaadje leg ik dus voor me als ik bel.
Weet daarnaast ook dat je niet verplicht bent alles tegen je manager te zeggen. De bedrijfsarts zal dan wel contact met je opnemen.
Succes!
één maand geleden
Ik ben 2 weken nadat ik gestart ben weer ziek thuis komen te zitten (bekkeninstabiliteit en tegen totaalruptuur aan). Mijn omgeving riep al weken dat ik aan mezelf moest denken, maar totaal aan mezelf voorbij gegaan.
Wat iemand tegen mij zei: als werknemer ben je vervangbaar, maar als mama niet.
Ik heb mijn werkgever gebeld (vond ik al heel wat) en huilend verteld dat het écht niet ging. Als je thuis al niet functioneert, dan op je werk al helemaal niet, dat is mijn ervaring tenminste.
Veel sterkte!!
één maand geleden
Ik heb ook een trauma bevalling gehad. Totaal ruptuur, 5 liter bloedverlies en beland op de intensive care. Ik heb tegen mijn leidinggevende gezegd we kunnen beter arbo arts inschakelen. Die belde al 2 weken later. Ik zat op de helft van me verhaal toen zei ze ik laat je met rust. Meid als het niet gaat dan gaat het niet. Ik had ook liever gezond terug willen werken..
één maand geleden
Na mijn verlof heb ik me ook opnieuw ziek gemeld vanwege psychische problemen na de bevalling. Voelde me er erg rot door maar vind het belangrijker dat ik een fijne, gezonde en leuke mama kan zijn. Dus eerst herstellen en het werk komt later wel. Sluit me aan bij een opmerking die hieronder al genoemd is: op je werk ben je te vervangen maar als mama niet.
één maand geleden
Allereerst sterkte gewenst en vooral goed voor jezelf zorgen, zoals al vaker is gezegd. Je kindje heeft maar 1 mama 😘
Daarnaast vraag ik mij af of het wel kloppend is dat je je ouderschapsverlof hier al voor hebt ingezet. Ik snap je insteek om dit te doen, maar in dit soort situaties hoor je volgens mij op de laatste dag van je geboorteverlof bij het UWV ziekgemeld te worden, aangezien het zwangerschaps-/bevallingsgerelateerde problematiek is. Dan gaat het UWV je salaris betalen en kost het je werkgever dus ook niks. Vaak bestaat er dan meer rust bij jou om echt aan je herstel te werken voordat je weer een stap richting het werk zet.
Wat je altijd kan doen is eens contact opnemen met het UWV en je verhaal voorleggen. Wie weet dat ze een advies hebben. Maar ik vermoed dat zodra je je nu ziek meldt je naar de bedrijfsarts wordt verwezen en dat die ook aan gaat geven dat je bij het UWV ziek gemeld moet worden. Waarschijnlijk met terugwerkende kracht vanaf het moment dat je geboorteverlof is afgelopen.
één maand geleden
Reactie op Jils1990
Allereerst sterkte gewenst en vooral goed voor jezelf zorgen, zoals al vake ...
Ik lees inderdaad dat je de dag na je bevallingsverlof ziek moet hebben gemeld. Wat stom van mezelf😢 ik wist namelijk niet dat uwv je doorbetaald. Ik had ook aan me manager verteld waarom ik de ouderschapsverlof in 1 keer wilde opnemen en zei heeft me ook niet verteld dat ik me beter had moeten ziek melden…
Ik hoop echt dat het teruggetrokken kan worden. Salaris van 70% ga in niet mee rondkomen😫
één maand geleden
Reactie op Jils1990
Allereerst sterkte gewenst en vooral goed voor jezelf zorgen, zoals al vake ...
Ik heb een zelfde soort situatie. Bij recht op uitkering van het UWV moet je na je beval verlof eerst reïntegreren, als blijkt dat dit niet lukt, heh je recht op een uwv uitkering helaas.
Ik begin na mijn betaald ouderschapsverlof ook weer, maar iom manager en bedrijfsarts wel aangepast en minder uur. "Gewone" ziekmelding
één maand geleden
Reactie op Lamya🦋
Ik lees inderdaad dat je de dag na je bevallingsverlof ziek moet hebben gem ...
Niet stom van je, het laat alleen maar zien dat je met de beste intentie hebt gemerkt dat werken nog niet ging en hier ruimte voor hebt gecreëerd. Grote kans dat je manager ook niet wist hoe het werkt in dit soort situaties. Ik lees hier in de reacties ook verschillende regels/adviezen, dus wie weet is het ook niet zo zwart-wit als ik beschreef. Ik schrijf wel op basis van ervaring, waarbij ik ook eerst bezig was met extra verlof inzetten en na een bezoek aan de bedrijfsarts (op mijn verzoek) met terugwerkende kracht ben ziekgemeld. Ik was alleen voordat ik uitviel ivm een HG-zwangerschap bezig met reïntegreren vanuit een burn-out.
één maand geleden
Reactie op Jils1990
Niet stom van je, het laat alleen maar zien dat je met de beste intentie he ...
*op mijn eigen verzoek weer bij de bedrijfsarts terecht gekomen, toen ik merkte dat ik eigenlijk vooral nog ziek was van overbelasting bovenop overbelasting. Ondanks dat het met mijn gezin hartstikke prima ging, ik herstelde alleen niet.
één maand geleden
Reactie op Lamya🦋
Ik lees inderdaad dat je de dag na je bevallingsverlof ziek moet hebben gem ...
Dat zou ik wel een beetje krom vinden. Ik heb namelijk al voor mijn bevalling gezegd dat ik ook mijn ouderschapsverlof allemaal wil opnemen om mijzelf wat meer rust te geven. Maar dan ga ik dus ook niet voor mijn ouderschapsverlof zeggen of ik al ziek ben of niet.