22 Reacties
2 maanden geleden
Oef dat klinkt vermoeiend voor je zulke gebroken nachten! Zelf heb ik 2 zoons van 2.5 jaar en bijna 4 maanden, dus voel je struggles!
Ik kolfde na de eerste ochtendvoeding om zo een voorraadje op te bouwen. Dan zat de oudste namelijk sn broodje te eten. Had inmiddels 4 liter toen ik begon met werken.
Wij volgen daarnaast een schema van de slaapgids, hierin zitten de voedingen vooral tussen 2 slaapjes in, dus zozeer meteen voor of na een slaapje.
En op de vraag over wanneer we die flesjes gaven; we zijn 2 weken voordat ik begon te werken met flesjes begonnen, dan kolfde ik 30ml af, gaf hem dat en de rest gewoon uit de borst. Het schijnt dat ze echt een ander soort zuigbehoefte moeten leren.
Voor je nachten heb ik helaas geen tips, lijkt wel of je dochter de voedingen in de nacht inhaalt? Wellicht een sprong?
2 maanden geleden
Ik voed wanneer ze hongersignalen geeft. Ondertussen zitten wij wel in een ritme van overdag ongeveer elke 3u een voeding, maar de slaapjes wisselen nog elke dag dus de voeding valt altijd anders t.o.v. het slapen. Voor, na of zelfs tijdens de dutjes soms.
Ik ben net weer aan het werk, dus nu krijgt ze gewoon flesjes op de opvang en thuis eigenlijk maar heel weinig. Ik liep wel tegen dezelfde dingen aan, tijdens het werk kolven vind ik veel makkelijker. Wij gaven dus zeker niet elke dag een flesje, maar probeerden wel 3x per week eentje te geven. Dat deden we dan als mijn partner thuis was of als ik alleen was met de kinderen wanneer je de oudste sliep, zodat ik ongeveer op hetzelfde moment ook kon kolven.
De nachtvoedingen doe ik allemaal zelf, ze komt zo'n 2-3x per nacht. Voor mij heeft het geen zin om ze uit handen te geven, want ik word toch wakker en dan slaap ik veel moeilijker terug in. Om het mezelf wel zo makkelijk mogelijk te maken ligt ze nog naast me in de cosleeper. Na de eerste nachtvoeding gaat ze terug in de cosleeper, maar de voeding daarna neem ik ze bij ons in bed (volgens de richtlijnen van veilig samen slapen) en voed ik liggend. Ik vind de nachten zo eigenlijk goed te doen en ben gelukkig nog niet zo vermoeid.
2 maanden geleden
Waar ik zelf trouwens ook erg mee geholpen ben is een goede draadloze, handsfree kolf, zodat ik niet 'vast' zit als ik kolf en indien nodig dus wel even kan gaan helpen bij de kindjes tijdens het kolven.
2 maanden geleden
Pittig hé, ik ken de struggles, had dat ook meer bij de tweede. Nu bij de derde merk ik dat ik relaxter ben. Ons ritme is dutje, voeden, wakker, slapen. Al moet ik zeggen nu ik sinds deze week weer werk en de oudste naar school is,, einde van de dag onze kleinste man wat vaker wilt en dan wel aan de borst in slaap valt. Maar dat is niet alleen honger, maar vooral mama honger.
Ik heb weinig extra gekolft. Waar ik bij de 2e een voorraad had en die nooit gebruikt heb, heb ik nu afgelopen week in totaal 3 extra voedingen gegolfd, zodat ik komende week 3 voedingen mee kan geven naar de opvang. Zelf kolf ik dan 3x tijdens de dag.
Het extra kolven doe ik bij de eerste voeding in de ochtend. Kind aan de ene borst en hands free kolf (youha) aan de andere borst. Ging boven verwachting goed, zelf na een buikgriep afgelopen weekend. In de ochtend heb ik de meeste productie en heeft de kleine man nu na enkele dagen ook in de ochtend voldoende aan 1 borst. Hij komt hoogstens iets sneller voor de volgende voeding. Bovendien kolf ik maar 5 minuten, ik heb dan een halve voeding *alleen als hij aan de andere kant drinkt) en als toetje krijgt hij de gegolfde borst waar hij echt nog wel iets uithaald.
Wat betreft de nachten, ik doe ze allemaal zelf. Maar wel met de afspraak dat mijn man eruit gaat als er met een van de andere kids wat is. De kleine mn ligt nog in de co sleeper naast mij, dus ik hoef er mijn bed niet voor uit. Hij komt de afgelopen nachten ook weer iig 3x per nacht, mogelijk ook omdat ik overdag meer weg ben. Ik heb wel de mazzel dat ik vrij snel inslaan na een voeding. En als de kleine man niet snel inslaat, leg ik hem naast mij volgens de veilig samen slapen regels. Hij ligt dan rustig, valt vaak redelijk snel weer in slaap en ik pak ook mijn rust. En tja, het is wel om uiterlijk 21.00u savonds zelf naar bed, want anders houd ik het niet vol :-)
Ik weet dat het een relatief korte periode zo intens is, al voelt dat niet zo als je er midden in zit. En dan was onze 2e geen goede slaper en sliep pas na 2 jaar door. Maar aan alles komt een eind. Wat ik wel doe, is savonds na een voeding naar boven, terwijl de kleine man soms nog even wakker is. Kan ik vast een uurtje pakken zonder kind op de kamer. Die uurtjes zijn hemels, daar laad ik dubbel zo snel van op. Wie weet kan je hier wat mee.
Succes!
2 maanden geleden
Reactie op Maren
Pittig hé, ik ken de struggles, had dat ook meer bij de tweede. Nu bij de d ...
Ow, en qua flesjes geven. We hebben bij alle 3 de mazzel gehad dat ze die gewoon pakken, ook al hebben we weinig " geoefend". Dat deden we alleen als ik inderdaad even weg was. Daarvoor hadden we een halve voeding in de koelkast staan. Dat hebben we eigenlijk heel weinig gedaan, zo weinig dat ik zelf meerdere halve voedingen niet meer kon gebruiken omdat ze te lang in de koelkast gestaan hadden. Denk aan 2 weken 🙈.
Wel hebben ze alle drie de eerste 2 weken deels (bij)voeding gehad met de fles vanwege te veel afvallen na de geboorte. En ze zijn het daarna dus allemaal niet verleerd gelukkig.
2 maanden geleden
Hoihoi,
Wat ontzettend zwaar die nachten zo.. Ik weet dat veel geen fan zijn, maar is het een idee om samen te slapen?
Mijn kindjes hebben bij mij wel de borst als slaap associatie, dus misschien vind je mijn advies dan helemaal niet zo fijn😅 maar samen slapen is voor mij wel de manier om het allemaal behapbaar te houden. Daarbij is mijn ervaring dat ze deze associatie alleen bij mij hebben. Bij papa, opvang en oppas hebben ze weer andere dingen waardoor ze in slaap vallen 😅
Dit valt nu vooral heel erg op bij mijn oudste zoontje: Als ik er niet ben/als iemand anders hem op bed brengt, taalt hij helemaal niet naar de borst en valt hij zomaar in slaap😅
Terwijl hij constant vraagt om borstvoeding wanneer ik er wel ben. Als ik hem op bed breng, gaat hij ook echt niet slapen voordat hij wat bij me heeft gedronken 😅
Wat betreft de nachten: Ik zelf kan 's nachts gewoon echt niet wakker worden, laat staan wakker blijven...
Dus voor ons is het juist veiliger om samen te slapen dan wanneer ik mezelf wakker probeer te houden.
Ik heb het bij mijn eerste echt geprobeerd en ik had echt moeite met die slapeloze nachten.. Maar toen ik een paar keer in slaap ben gevallen tijdens het voeden heb ik de keuze gemaakt om 's nachts liggend te gaan voeden. Zo kreeg ik ten minste mijn slaap en kon mijn zoontje lekker drinken.
Nu bij de tweede niet eens over nagedacht en meteen weer zo gedaan.
Ik heb de Co sleeper naast ons bed, aan mijn kant, staan. In principe ligt de baby hierin, tot hij wakker wordt voor een voeding. Dan leg ik hem aan en slapen we samen verder.
Als ik later nog weer een beetje wakker word, leg ik hem ook nog wel eens terug. Ik ben op deze momenten niet echt wakker wakker, dus ik heb helemaal niet het gevoel alsof mijn nachten doorbroken zijn. (ja, ik ben bewust genoeg om hem veilig naast me neer te leggen, maar niet wakker genoeg om er last van te hebben).
Mijn man wordt helemaal niet wakker als Jens in onze slaapkamer ligt.
Soms begint Jens de nacht in zijn eigen bedje in zijn slaapkamer. Gek genoeg wordt mijn man dan juist wél van hem wakker en ik niet😅 dus dan haalt hij Jens op, word ik een beetje wakker doordat Jens bij me gelegd wordt, aanleggen en dan weer verder slapen. (ditzelfde geldt voor als de peuter wakker wordt)
Ook mijn man is op deze momenten niet 100% wakker en doordat we snel weer kunnen slapen, heeft hij in deze nachten ook niet het gevoel van een gebroken nacht.
Kolven doe ik nu echt alleen op het werk (en dan 3 kolfsessies per werkdag, omdat Jens in principe ook 3 voedingen krijgt). Maar doordat de oudste ook nog bv krijgt, heb ik vaak zo'n 5 voedingen opbrengst aan het einde van een werkdag met kolven.. De oudste krijgt geen afgekolfde melk, die drinkt alleen nog maar live bij mij wanneer hij erom vraagt en het kan, dus ik kan vaak 2 voedingen in de vriezer doen.
Bij de oudste deed ik in mijn verlof 's nachts altijd de Haakaa op de andere borst dan waar gedronken werd. Zo had ik melk voor het oefenen van het flesje. Op een gegeven moment ving ik 's nachts zoveel op, dat ik een zakje van 150/180ml kon invriezen en dan had ik nog over om het flesje mee te oefenen. Wij oefenden toen dus wel elke dag met een flesje, maar geen hele voedingen. Gewoon wat er over was van de nacht.
Dit kostte dus geen extra tijd, maar doordat ik altijd in slaap viel tijdens het voeden is de Haakaa ook vaak losgeraakt (en dus melk in bed😥)
Daarbij houdt de Haakaa de (over)productie in stand.. Zodra ik een beetje voorraad had, ben ik ook meteen weer gestopt om de "vraag en aanbod" weer af te stemmen op alleen de behoefte van mijn zoontje.
Daarna ook alleen kolven op het werk.
Heel verhaal.. Dit zijn mijn ervaringen en wat voor mij/ons goed werkt, hopelijk heb je er wat aan🤭 maar ik snap ook dat niet alles je ding zou kunnen zijn, so no hard feelings❤️
2 maanden geleden
- voeden vaak na het slaapje. Voor de nacht vaak ervoor, maar erna komt nog luier, pyjama en boekje lezen. Ik voed rond 7, 10.45, 14.30, 18.00 uur (of rond 17 en 18.30/19.00. Dan nog om 22.30(halfslapend) en vaak rond 04.00. Idealiter slaapt hij van ca. 09-10 (kan ook tot 10.30) en vanaf 12/13 uur voor ca. 1,5 u en dan rond 16/17 nog een uurtje. Tegen 19u ligt ie in bed.
- het doel is afgekolfde melk , maar start vrijdag pas met werken.
- nachtvoedingen doe ik live zelf. Kolven snachts vind ik intensiever. Laatst 1x geprobeerd over te slaan, dat man een flesje geeft maat hierna een verstopping gekregen (misschien toeval, maar niet fijn).
2 maanden geleden
Reactie op MomOfTwo94
Ik voed wanneer ze hongersignalen geeft. Ondertussen zitten wij wel in een ...
Hier precies hetzelfde. Ik voed haar ook in slaap. Maar bij papa valt ze makkelijk zelf in slaap. Ik hen overigens de gewoonte nu om elke ochtend te kolven. Of de borst waar ze niet aan drinkt of beide als ze ligt te slapen. Maar ik heb maar 1 kindje dus dat gaat makkelijker.
Nachtvoedingen doe ik zelf maar zijn nu niet meer zo vermoeiend door het samen slapen
2 maanden geleden
Voeden om de 2 tot 3 uur. Laatste voeding om 21.00 en dan komt hij rond 3.00 uur weer. Geen kunstvoeding.
Wat ik tijdens (bijna) iedere voeding doe is aan de andere borst een siliconen collector. Dan vang ik variërend tussen de 20 & 60 ml op en als je dat steeds doet heb je al wat voedingen zonder moeite te doen met een kolf apparaat!
2 maanden geleden
Reactie op ×Jon
Oef dat klinkt vermoeiend voor je zulke gebroken nachten! Zelf heb ik 2 zoo ...
Oh dat is ook nog een idee om tussen de slaapjes voeding te geven ipv vlak ervoor of erna. En hoe valt jouw kindje in slaap? Ze zit denk ik sws nu ik de 4 mnd slaapregressie maar daarvoor waren de nachten ook al zo. Alleen na de geboorte heeft ze weleens een ruk gemaakt van 4-5 uur slapen, maar de afgelopen 3 maanden was het eigenlijk bijna altijd wel iedere 2 uur wakker en een enkele keer 3 achter elkaar slapen. Ik heb wel gemerkt dat ze het flesje beter pakt bij mij dan bij mijn partner.
één maand geleden
Reactie op MomOfTwo94
Ik voed wanneer ze hongersignalen geeft. Ondertussen zitten wij wel in een ...
Ging dat vanzelf dat ze elke 3 uur hongersignalen afgeeft of heb je daar zelf iets in gedaan nog? Die nachten heb ik tot dusver ook zelf gedaan met dezelfde reden maar met merk na 4 mnd dat het wel begint op te breken en vooral met het oog op het aankomende werken. Wordt heel lastig functioneren zo met zo weinig slaap.
één maand geleden
Reactie op MomOfTwo94
Waar ik zelf trouwens ook erg mee geholpen ben is een goede draadloze, hand ...
Ja die heb ik! Gebruik de Youha dus die is erg gebruiksvriendelijk. Maar bukken enzo gaat dan niet dus dan moet kindje wel rustig liggen in box en peuter geen ongein uithalen 😂
één maand geleden
Reactie op Sallyyy
Oh dat is ook nog een idee om tussen de slaapjes voeding te geven ipv vlak ...
Hier valt hij vrij makkelijk in slaap, we houden ongeveer een wakkertijd van 2u aan. Leggen hem overdag in zn bedje met een speen en af en toe nog zn bedje wiegen of over zn buik wrijven. Slaapt vaak binnen 5 a 10min. 's Nachts kan ik hem na een voeding zo wegleggen.
één maand geleden
Reactie op Maren
Pittig hé, ik ken de struggles, had dat ook meer bij de tweede. Nu bij de d ...
Dank je wel voor je tips, dat eerder naar bed gaan voor de baby slaapt zou ik kunnen doen als mijn peuter slaapt. Alleen is hij ook een moeilijke slaper dus duurt vaak een uur voor hij slaapt en we moeten er nog naast zitten helaas (hij slaapt wel door gelukkig). Maar ik ga die wel onthouden want soms slaapt hij rond 9 uur en dan is de baby nog anderhalf uur wakker, ik kan dan ook alvast die anderhalf uur slapen en de baby bij papa laten. Ochtend kolven heb ik nooit gedaan omdat ik voor mn gevoel dan meteen aan moet staan en beschikbaar voor de kids. Ik lees dat een aantal van jullie dat doen. Ik ga dat proberen als ik ontbijt, al is het maar 10 min inderdaad.
één maand geleden
Reactie op Sallyyy
Ging dat vanzelf dat ze elke 3 uur hongersignalen afgeeft of heb je daar ze ...
Dat ging eigenlijk wel vanzelf, maar dat is ook nog maar pas zo hoor. Ze is nu 17 weken.
Ja, dat geloof ik dat dat begint op te breken! Ik merk ook dat het met meerdere kindjes nog moeilijker is om toch ergens wat extra rust te vinden en die dan ook nog echt te nemen. Zelf merk ik wel dat ik van één goede nacht al enorm kan opladen, dus het lijkt het mij geen slecht idee om toch je partner eens 1 of meerdere nachtvoedingen te laten overnemen. Zelf kolf ik net zoals in de andere reacties gezegd wordt het meeste 's ochtends.
één maand geleden
Reactie op Sallyyy
Dank je wel voor je tips, dat eerder naar bed gaan voor de baby slaapt zou ...
In de ochtend is je productie ook hoger!
één maand geleden
Reactie op Ilse25
Hoihoi,
Wat ontzettend zwaar die nachten zo.. Ik weet dat veel geen fan zij ...
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat knap dat je 2 kids borstvoeding geeft!! De haakaa vangt alleen lekkende melk op toch? Ik lek eigenlijk nooit melk tenzij ik te lang wacht met voeding (als ik de deur uit ben zonder baby) maar ik kan prima 4 uur niet voeden zonder een druppel te lekken. Maar wat ik wel meeneem als tip uit je verhaal is dat oefenen met fles geen hele voeding hoeft te zijn. Ik kan ook voor of na een voeding 20-30 ml aanbieden in een fles om te oefenen. Daar had ik nog niet aan gedacht als mogelijkheid!
Wat betreft het samen slapen: ik vertrouw mezelf daar niet op. Daar komt bij dat mijn zoontje snachts soms nog weleens in de nacht bij ons in bed komt en dan vind ik het helemaal geen fijn idee dat wij dan slapen en hij in het donker naar ons toekomt en zn zusje niet ziet. Ik doe het alleen in de ochtend weleens als ze bijv tussen 7 en 9 nog eventjes verder slaapt, want dan is mn peuter vaak al wakker en ik slaap dan niet meer heel diep.