Hi allemaal,
Mijn kleine is nu 4 mnd en heb nog een peuter van 3 jaar. Ik geef fulltime live borstvoeding en over 3 weken eindigt mijn verlof en start ik met werken. Mijn kleine pakt geen speen. Ik heb een tijdlang het ritme gehad van dutje, wakker worden, voeden, spelen, in slaap sussen en weer slapen. Ik ben heel alert geweest op niet de borst aanbieden als inslaapmiddel om slaapassociaties te voorkomen en dat mijn man niet straks problemen krijgt met haar slaapjes. Nu is het de afgelopen 3 weken er toch ingeslopen dat ze alleen maar wilde slapen als ik haar voedde(ook omdat ik nog een peuter heb rondlopen en ik niet iedere dutje een uur heen en weer kan wiegen. Ook gaat het slapen snachts nog niet lekker (elke 2 uur wakker tel daar nog voedingstijd af). Hierdoor kom ik nauwelijks aan kolven toe: overdag 2 kids die aandacht vragen en savonds ben ik op en ga ik slapen zodra de baby slaapt. Meteen kolven als ze de nacht ingaat heeft weinig nut want dan is de opbrengst laag en als ik 60-90 min wacht heb ik wel goeie opbrengst maar dan moet ik dus echt wakker blijven en zij is dan niet veel later weer wakker voor haar volgende voeding. Ze krijgt dus ook helaas niet zo vaak de fles als ik zou willen (ook om flesweigering te voorkomen wat al 2x is voorgekomen). Maar ook zou het fijn zijn als mn man een nachtvoeding kan geven, bij mijn eerste lukte dat ook prima want dan had ik vaker tijd om te kolven. Nu overweeg ik om misschien een paar keer kunstvoeding te geven zodat ik een paar uur slaap kan pakken en ze ook vaker de fles krijgt.
Ik heb de volgende vragen:
- bij mamas die borstvoeding: wanneer voeden jullie? Voor of na het slapen? En hoe doen jullie het als iemand anders voor de baby zorgt? Afgekolfde melk of kunstvoeding? En voor of na het dutje?
- voor mamas met meer kids: wanneer kolven jullie en geven jullie elke dag een flesje aan de baby?
- voor mamas met babies die net als de mijne nog vaak wakker worden: laten jullie je partner ook nachtvoedingen doen of doen jullie het zelf?
Mijn oudste heb ik twee jaar gevoed en worstelde toen niet met bovenstaande. Er was meer tijd om de zorg te verdelen en hij pakte de speen wat enorm hielp met slapen. Nu ben ik echt zoekende en ben ik bang dat ze teveel is gehecht aan de borst om te ontspannen. Ben al 2x gebeld ook door mijn parfner toen ik alleen even weg wat omdar ze overstuur was/fles weigerde en hij haar niet rustig kreeg. Terwijl ze op andere momenten wel gewoon de fles leeg drinkt.