670 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Saar1705
Kan je kolven in de auto op op de fiets onderweg naar de opvang? Met een ha ...
Nee ik heb geen handsfree helaas.
Ik zie ondertussen heel wat helpende reacties, dankjulliewel voor jullie verhalen en tips!
Ik kolf nooit super lang, alleen de ruimte is ver van mijn werkplek en ik moet een sleutel halen. Ik ga er wel uitkomen met werkgever denk ik, dankjulliewel
2 maanden geleden
Inmiddels ben ik weer terug aan het werk en kan ik gelukkig fijn kolven op werk. Nu heb ik binnenkort teamuitje waarbij we bijna de hele dag onderweg en bezig zijn. Ik kan nu even niet bedenken hoe ik dat moet doen met kolven? 🤯 En stel ik zou die hele dag niet kolven, hoe erg is dat voor mijn productie?🫣
2 maanden geleden
Reactie op coquettes
Inmiddels ben ik weer terug aan het werk en kan ik gelukkig fijn kolven op ...
Ik had dit een keer met een bruiloft.
Ik zou wel altijd de kolf mee brengen. Het idee hem bij te hebben vond ik al troostend.
Voor de productie is het 1 dag denk ik geen drama, maar het zou wel pijn/ontsteking kunnen veroorzaken (denk ik).
Ik heb toen 3 minuten op het toilet gekolfd zodat ik geen pijn kreeg. En die melk ook niet bewaard vanwege geen koelkast enzo.
Veel plezier!
2 maanden geleden
Reactie op coquettes
Heb je toevallig een draadloze of eventueel een handkolf? Dan zou ik die meenemen, dan kan je misschien toch ergens een momentje vinden om kort te kolven. Ik heb zo ooit op een evenement van mijn werk 5 minuten op het toilet gekolfd tijdens een pauze, in de auto had ik een koeltasje staan en daar ben ik snel de melk in gaan doen.
Voor je productie denk ik dat het wel zal meevallen, dat krijg je indien nodig ook wel terug omhoog met extra aanleggen etc. Ik denk dat het vooral owv stuwing wel vervelend/pijnlijk voor jou zal zijn als je echt een hele dag niet kolft.
Dit soort dagen vond ik ook altijd lastig icm kolven, maar uiteindelijk vind je daar wel een weg in. 😊
Geniet ervan!
2 maanden geleden
Reactie op coquettes
Je productie zal er wel tegen kunnen, jij denk ik niet🙈 Je hebt dan inderdaad risico op ontsteking en het gaat op den duur echt zeer doen. En je gaat waarschijnlijk ook flink lekken als je borsten heel vol zijn.
Helemaal leeg kolven zal denk ik niet nodig zijn, alleen even de druk er af halen is wel verstandig.
2 maanden geleden
Reactie op greenriri
Zijn er mama’s die nog niet geoefend hebben met het geven van een volledige ...
Ik zou zsm wel gaan oefenen en dat blijven doen. Misschien is er geen probleem, ik weet niet of je kindje een speen heeft? Dan schijnt een fles makkelijker te gaan. Onze situatie is wel wat anders, vanaf het begin was een fles al drama, maar nu na 13 weken blijkt de zuigreflex al weg en moeten we de fles echt gaan leren, nu met hulp van logopedie. Ik zou dus wel nog een keer oefenen, als je toch al kolft is het makkelijk om een keer een voeding over te laten nemen door je man.
2 maanden geleden
Hoi
Een iets wat uitzonderlijke situatie hier maar ik weet het ff niet meer zo goed en weer een lactatiekundige laten komen kost gewoonweg veel geld, misschien zie jullie iets wat ik mis?
De borstvoeding is hier vanaf het begin al wat lastig geweest door een flinke overproductie en sterke tsr waardoor mijn zoon vaak niet wilde drinken. Hij groeide overigens prima en kreeg denk ik genoeg binnen door die paar minuten klokken …. Nu kreeg ik de overproductie prima onder controle en lijk ik daar geen last meer van te hebben. tsr is soms nog wat heftig als mn borsten wat voller zitten maar over het algemeen gaat het best goed. Mijn zoontje dronk nooit langer dan een minuut of 5 per borst en volgens een lactatiekundige kan dat prima als hij dus goed groeit.
Nu is zijn curve aan het afbuigen en ben ik eens gaan opletten hoe of wat hij eigenlijk drinkt en het valt me op dat hij eigenlijk alleen de tsr lijkt weg te drinken en daarna stop hij, laat hij veel los en lijkt uiteindelijk tevreden en ‘klaar’. Ik vraag me dus af of hij wel
voldoende binnen krijgt zo. (hij ziet er overigens hartstikke gezond uit
met lekkere vetjes).
- Ik voed op mijn verzoek elke 2 a 3 uur ( door medische redenen meld hij zich zelf niet meer zo goed).
- Het aanhappen gaat niet geweldig en hij laat ook veel los, kan hij hierdoor te weinig drinken?
Zie ik iets over het hoofd?
2 maanden geleden
Reactie op Sunnytina
Hoi
Een iets wat uitzonderlijke situatie hier maar ik weet het ff niet meer ...
Hi! Mijn eerste gedachte bij je verhaal is; als hij niet zoveel honger heeft (bijv na 2 uur) is hij wellicht ook verzadigd na de eerste tsr en stopt dan daarom. Dan heeft hij steeds de minder vette, eerste, melk. Misschien daarom een afbuiging? Is proberen tussen de 3-4 uur een idee ipv tussen de 2-3 uur? Wellicht zijn de voedingen dan effectiever?
Hier ook overigens gevoelig voor overproductie en nu met m'n 2e dochter beter onder controle. Ik ben aan het afbouwen naar een combi van bv & kv. En merk ook meer verslikken etc. nu m'n borsten steeds voller zitten als ik de bv heb vervangen voor een kv flesje.
2 maanden geleden
Reactie op Sunnytina
Hoi
Oh en heb je spruw uitgesloten?
2 maanden geleden
Reactie op Sunnytina
Hoi
Het sluit niet helemaal aan op je verhaal, maar misschien wel interessant ook met betrekking tot afbuiging van de curve. https://eurolac.net/dip-normaal-verloop-of-te-weinig-voeding/
2 maanden geleden
Reactie op greenriri
Zijn er mama’s die nog niet geoefend hebben met het geven van een volledige ...
Wij hadden tussen 4 en 8 weken een aantal keren geoefend met de fles. Dit ging prima. Dus dit een soort van afgevinkt. Rond de 12 weken weer de fles geprobeerd omdat ik weer moest werken en toen lukte het niet meer. Na oefenen en andere fles lukte het weer. Een Lansinoh fles vind ik echt een aanrader. Op de opvang vertelden ze ook dat veel moeders die borstvoeding geven deze fles gebruiken.
Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat.
2 maanden geleden
Reactie op Sunnytina
Hoi
Het schijnt dat baby’s na een bepaalde tijd het ‘zelf’ moeten gaan doen en daarom een soort van lui worden. Advies van lactatiekundige bij mij (zelfde verhaal) opnieuw proberen aan te leggen en borstcompressies doen. Echter als hij het goed lijkt te doen gewoon zo laten.. mijn baby drinkt ook flink wat in een paar minuten..
2 maanden geleden
Hey allemaal,
Sinds deze week zijn wij begonnen om deels kunstvoeding te geven. Om de andere dag geven wij 60 ml kunstvoeding aangevuld met 60-90 ml gekolfde melk in dezelfde fles. Dit drinkt hij super. Echter heeft hij nu nog maar om de dag een (enorme) poepluier en nu zelfs al 2 dagen niet. Voorheen poepte hij 2-3 keer op een dag. Ik weet dat kunstvoeding verstoppend kan werken, maar we geven nog maar zo weinig… Hij lijkt er overigens geen last van te hebben, hooguit wat meer scheetjes maar geen krampjes oid.
Iemand die dit herkent en wellicht tips heeft?😄
2 maanden geleden
Sinds 3 weken spuugt onze dochter best veel na het eten, maar ook wel als ze wakker wordt. Ik geef live borstvoeding (met uitzondering op de dagen als ik op kantoor ben, zo 1 a 2 p.w). Meestal eet ze ook maar van 1 borst. Na het eten houden we haar rechtop. Ik heb wel een sterke tsr daarom voed ik meestal eerst in lighouding. Ze groeit gewoon goed, maar het is wel erg vervelend. Soms komt ook alleen maar water uit of melk in stukjes zeg maar.
Iemand die dit herkent of tips?
2 maanden geleden
Reactie op Medska
Sinds 3 weken spuugt onze dochter best veel na het eten, maar ook wel als z ...
Ja is heel normaal hoor. Kan echt wel tot een jaar duren en is hier ook erger tijdens een sprongetje. Het maagklepje is gewoon nog niet volledig ontwikkelt, daar doe je verder niks aan.
2 maanden geleden
Reactie op coquettes
Voor degenen die kolven op werk
1) wat doen jullie met de kolfspullen tus ...
1) afspoelen onder koud water, dan in een hydrofiele doek opbergen
2) 3x, om 10:00/13:00/16:00. Ben per keer ongeveer 30min bezig (met lopen naar kolfplek&kolf schoonmaken)
2 maanden geleden
Reactie op Medska
Sinds 3 weken spuugt onze dochter best veel na het eten, maar ook wel als z ...
Ja, onze zoon is 4 maanden en heeft vanaf het begin redelijk gespuugd. Niet dat we elke keer het hele bed en hemzelf moeten wassen, maar wel genoeg voor een nieuwe outfit. Hij heeft duidelijk moeite met verwerken. Als we hem te snel neerleggen na het drinken is hij helemaal aan het persen etc of spuugd letterlijk meerdere monden melk. We blijven minstens een kwartier met hem zitten en dat werkt erg goed. Hij heeft dagen die prima zijn, en dagen waarop we 7 hydrofieldoeken verder zijn. Hij groeit als kool. Conclusie; ik denk dat het erbij hoort. Zolang hij goed groeit, plast en zich fit lijkt te voelen schijnt er niks aan de hand te zijn
2 maanden geleden
Reactie op coquettes
Voor degenen die kolven op werk
1) wat doen jullie met de kolfspullen tus ...
Ik maak de kolfspullen tussendoor niet schoon, maar bewaar ze in de koelkast of koeltas.
Ik kolf twee keer per dag. Ik geef nog een voeding vlak voor vertrek rond 7u45, ongeacht hoelaat ze daarvoor nog gedronken heeft. Ik kolf elke 3u, dus om 11u00 en rond 14u00 Tussen 17u en 17u30 haal ik onze dochter op en dan krijgt ze een voeding. Ik voorzie wel drie voedingen, moest ze eens sneller willen drinken of ik ben later dan kan dat. Dan kolf ik bij thuiskomst of in de auto naar huis. Voorlopig gaat dit goed, maar zodra ik merk dat de opbrengst achteruit gaat, ga ik tijdens het werk een keer extra kolven.