670 Reacties

2 maanden geleden

Oh oh dames, even van mij afschrijven hoor! Afgelopen maanden hem geprobeerd te laten wennen aan een flesje, dit ging met ups en downs. Hij wil gewoon heeeeel erg graag de borst. Hij lijkt moeite te hebben met het schakelen tussen borst en fles. Nu bieden wij 1 a 2x per dag de fles aan. En ik heb vorige week besloten niet meer te kolven op het moment dat hij een flesje krijgt. Want dat kost mij echt veel energie, ook omdat hij nog veel de fles weigert bij anderen en ik dan dubbel bezig ben. Ik ben dus langzaam de overstap aan het maken op kunstvoeding. Ik vind kunstvoeding dikke prima en ik weet dat hij daar groot op gaat worden. Maar ik heb zoveel “medelijden” met hem dat ik hem het beste ontneem waar hij ook nog eens zo van geniet. Maar ik weet gewoon niet hoe ik dat straks anders moet doen. Hij moet goed gewend blijven aan de fles zodat hij hem ook makkelijker bij anderen gaat pakken en ik werk onregelmatig (moet volgende maand weer beginnen) ik kan hem hierdoor geen duidelijke borst/fles ritme geven. Ik baal hier zoooooo van…. Ik weet dat ik nu de beste keuze voor hem maak, door borstvoeding af te bouwen, maar het is gewoon even lastig 💔

2 maanden geleden

Reactie op Gianne1999

Hoi hoi, Helaas is mijn dochtertje niet voldoende aangekomen van mijn bv. ...
Hoi, Ik heb daar wel ervaring mee. Ik heb een dochtertje die veel huilde (nog steeds wel veel) en het enigste wat troost bood was de borst. Maar daardoor was ik een soort menselijke speen. Echter heb ik nog een zoon van 2,5 en kreeg ik soms niet eens de mogelijkheden om daar een boterham voor te smeren. Ik heb met 3 maanden besloten een soort 6 tot 6 schema te gebruiken. Van 6 uur s avonds tot 6 uut s ochtend geef ik live borstvoeding, tussen 6 en 7 s ochtends geef ik vaak nog een voeding en daarna ging over op 3x kolven overdag (rond 9 uur, 13 uur en 17 uur. De tekorten vul ik aan met flesvoeding. Daardoor kreeg Ik wat meer ritme en kan ik in de avonden borstvoeding blijven geven. Het kolven zorgt daardoor voor een productie die op peil blijft. Maar het is wel heel intensief. Ik weet ook niet of een optie is voor je omdat je vooral het voedzame deel mist. Maar wilde het toch even met je delen

2 maanden geleden

Reactie op Oltia

Oh oh dames, even van mij afschrijven hoor! Afgelopen maanden hem geprobeer ...
Wat pittig joh! En een deel wel blijven voeden? Ik heb zelf geen ervaring maar mijn nichtje krijgt overdag de fles (als m'n zusje werkt), maar in de vroege ochtend en avond wel gewoon de borst en dat gaat goed! Ze is wel wat ouder, maar wellicht kun je het zo combineren? De rust van de fles en kv en het genot van de borst?

2 maanden geleden

Reactie op Ronilla

Wat pittig joh! En een deel wel blijven voeden? Ik heb zelf geen ervaring m ...
Nee dat kan dus ook niet, ik draai ook diensten waarbij ik soms om 14.30 van huis ga tot soms de volgende middag. Daarom zei ik, ik kan hem ook geen vast borst/flesjes ritme geven. Ik vind dat echt heel jammer voor hem. Nu baal ik even dat ik niet regelmatig werk heb.

2 maanden geleden

Reactie op Oltia

Nee dat kan dus ook niet, ik draai ook diensten waarbij ik soms om 14.30 va ...
Snap ik hoor.. maar mijn zusje ook niet, die werkt in de zorg. Dus telkens andere diensten. Volgens mij voedt zij als ze er is en anders de fles. En dat gaat toch goed.. zeker omdat je qua productie niet echt meer voorraad hebt rond de 4 maanden, maar dat de melk op het moment wordt gemaakt? Kun je op je werk wel kolven om dan een stimulans te geven voor je productie?

2 maanden geleden

Onze dochter (3,5 maand) slaapt meestal de nacht door en sinds kort hebben we de droomvoeding ook afgebouwd. Ik heb nog wel gekolfd rond 22:00 voor het slapen gaan, maar wil dit ook afbouwen. Hoe doen jullie dit? Of is het ivm productie wel verstandig om te blijven kolven voor het geval ze wel weer wilt drinken?

2 maanden geleden

Reactie op Ronilla

Snap ik hoor.. maar mijn zusje ook niet, die werkt in de zorg. Dus telkens ...
Ik vind het lastig, dit omdat hij echt echt echt echt de borst wil en altijd onder gemopper met de fles begint. En dat is als ik de fles geef. Als iemand anders de fles geeft (waaronder ook mijn man) is het krijsen en is de kans nu 5% dat hij aan de fles begint. Ik hoop dus dat als ik volledig stop met de borst, hij vertrouwt raakt met de fles en minder weerstand bied als iemand anders hem geeft. Dan kan ik met een meer gerust hart aan het werk. We hebben zelfs meerdere dagen achter elkaar de fles gegeven (dus enkel flessen) het duurde dan meerdere dagen voordat hij niet meer mopperde. En dan weer terug naar 1x p dag en meneer ging op een gegeven moment de fles weer weigeren. En moesten we 2 weken later dus weer volledig over op de fles om hem er weer aan te laten wennen, heel veel werk hebben wij er dus al mee gehad. Dus we moeten echt 2x p dag de fles aanbieden om hem ermee om te laten gaan. Ik wil dat mijn man en de oppas ook de fles kunnen geven. Want dit is voor mij echt killing. Ik heb bij de eerste fulltime gekolft en besloten dat nooit meer te gaan doen, incidenteel kolven geen probleem, maar als ik op vrije dagen 2x moet kolven en ook nog alle voedingsmomenten op werk, dan ben ik weer zo’n melkkoe als wat ik toen was.

2 maanden geleden

Reactie op Oltia

Vanuit mij gewoon even een hele dikke virtuele knuffel voor jou! Je mag zooooo trots zijn op alles wat je hem nu al hebt gegeven 💛 Ik voel je helemaal. Hier ook aan het afbouwen terwijl we allebei zo genieten van de borstvoeding en het zó goed gaat. Maar volledig kolven op werk (lees; 3 dagen 3x kolven) vind ik echt te pittig. Ik heb nu met mijzelf afgesproken dat ik het 1x per dag ga proberen en ik hoooop dat mn productie stabiel genoeg is dat ik dan kan blijven voeden in de ochtend, avond en nacht. Maar de vraag is of het haalbaar is en of er geen borst/speen voorkeur gaat komen. Dat vind ik nog wel spannend.

2 maanden geleden

Reactie op LotteCarels

Hoi, Ik heb daar wel ervaring mee. Ik heb een dochtertje die veel huilde (n ...
Dankjewel heel fijn!

2 maanden geleden

Reactie op Jessara

Niet antwoord op je vraag. Heb je contact opgenomen met een lactatiekundige ...
Dankjewel. Ja ik heb contact gehad met lactatiekundige.. zij gaf aan dat het zeker kan zijn dat het niet voedzaam genoeg is en dit nog meer voeding vraagt van mijzelf aan vetten. Dit ook geprobeerd maar bleek nog niet voldoende helaas

2 maanden geleden

De kleine dacht opeens ik ga gewoon even doorslapen vanaf 21u en is nu nog steeds niet wakker. Helaas werd ik net wakker van pijnlijke borsten, dus snel mijn kolf gepakt. Stel hij slaapt vaker door, hoe hebben jullie dit aangepakt? Afgelopen tijd kwam hij altijd 1x en soms zelfs 2x in de nacht. Zet je dan een wekker om te kolven?

2 maanden geleden

Reactie op MMBL

De kleine dacht opeens ik ga gewoon even doorslapen vanaf 21u en is nu nog ...
Nee, volg de kleine, je borsten passen zich vanzelf aan. Door dan te kolven stimuleer je overproductie

2 maanden geleden

Reactie op Oltia

Ah sterkte. Ik kan mij zo indenken hoe moeilijk dit is. Maar je doet het beste voor hem!

2 maanden geleden

Reactie op MMBL

Ik had dit laatst ook. Sliep onze dame van 19:00-02:00, pijnlijke borsten!! Normaal wordt ze zeker iedere 2-3 uur wakker, maar dit was een uitschieter. Ik geef nu als ze rond 22/23u nog niet wakker is geweest een droom voeding, voor het geval dat ze weer zo doorslaapt.

2 maanden geleden

Reactie op Oltia

Ik vind het lastig, dit omdat hij echt echt echt echt de borst wil en altij ...
Nou joh, echt lastig hè! Je mag trots zijn op jezelf hoor, alles wat je al geprobeerd hebt! E ln wat pittig dat hij de fles zo moeilijk pakt.. Wat je ook kiest, je doet het uit liefde en zorg voor hem! Knuffel voor jou!

2 maanden geleden

Reactie op MMBL

Nee ik kolf niet. Mijn borsten passen zich na een paar dagen vanzelf aan.

2 maanden geleden

Reactie op wensvoornummer2

Vanuit mij gewoon even een hele dikke virtuele knuffel voor jou! Je mag zoo ...
Kan je geen fijne handsfree kolf aanschaffen?

2 maanden geleden

Hoi allemaal. Twee vragen:) Hoe warmen jullie borstvoeding op als je het in de fles geeft? Merk dat wij toch snel de magnetron gebruiken. En hoeveel ml geven jullie? Onze dochter is 14 weken. We hebben afgelopen week 120/130 gegeven maar gister dronk ze een fles van 180 leeg! Bij 130 is ze ook wel tevreden maar blijkbaar kan ze dus soms wel meer op. Vind het lastig hoeveel ik in het flesje moet doen.

2 maanden geleden

Reactie op Clover4

Hoi allemaal. Twee vragen:) Hoe warmen jullie borstvoeding op als je het i ...
Wij gebruiken een flessenwarmer van Philips, dat gaat op de hoogste stand best snel. Mij is verteld dat de magnetron wordt afgeraden voor BV, dus die gebruiken wij eigenlijk niet. Onze dochter van 18 weken drinkt flesjes van 100ml. Als je dochter tevreden is met 120-130ml, zou ik dat blijven geven. Je maag kan erg uitrekken, dus baby's kunnen zulke grote porties ook wel verwerken. Vaak zullen ze die fles ook gewoon leegdrinken, omdat ze nog zuigbehoefte hebben en niet meer van de honger. Aan de borst kunnen ze effectief drinken voor de honger of sabbelen voor de zuigbehoefte, bij de fles blijft de melk gewoon komen. Maar daardoor drinken ze dan meer dan ze eigenlijk nodig hebben. Ook voor jou kan het kolven voor flessen van 180ml best pittig zijn. Ik zou zelf pas gaan ophogen als je merkt dat ze niet meer voldaan is.

2 maanden geleden

Reactie op langnekoor

Kan je geen fijne handsfree kolf aanschaffen?
Die heb ik ook 🙂 Maar ik kolf zelf fijner met een handkolf. En ik heb een nieuwe baan + onregelmatige afspraken. Dus ik merkte dat ik er onrustig van werd. In overleg met lactatiekundige nu dit plan gemaakt. Ze gaf aan dat -mocht ik spijt hebben- ik ook weer terug kan naar wel volledig bv. Ik heb veel productie, dus waarschijnlijk met een paar dagen extra aanleggen en stimuleren komt t wel weer goed. Maar voor nu voelt dit prettig voor mij! 😊