25 Reacties

één maand geleden

Mijn 1e was ook echt een spenenkind... ik gaf hem geen speen als quick fix want ik ben zelf niet van de spenen, maar het was een lastige om te troosten en van de speen werd hij altijd blij. Uiteindelijk ook cold turkey gestopt want ik was de gebroken nachten met speentjes terugstoppen helemaal zat. Duurde bij ons wel een paar dagen voordat het wende maar zo blij toen hij er vanaf was.

één maand geleden

Wij hebben dit bij ons zoontje 2 jaar geleden gedaan. Was een dag of 3 veel huilen en toen perfecte slaper. Komende week willen we het op dezelfde manier bij ons dochtertje van 18 weken doen. Is alleen wel een erg temperamentvolle dame, dus zal nog wel pittig worden. Maar ik weet hoe veel beter het kan worden zonder die speen. Hou mij maar op de hoogte hoe het gaat bij jou! Ben benieuwd!

één maand geleden

Reactie op Zon456

Wij hebben dit bij ons zoontje 2 jaar geleden gedaan. Was een dag of 3 veel ...
Ah het is hoopvol om te lezen dat jullie zeggen dat het beter wordt! Dank jullie wel en succes met je dochtertje!! Merk hier vandaag al meer rust (als je dat nu al kan zeggen 🤷🏻‍♀️)

één maand geleden

Hoe gaat het nu? Wij starten zaterdag, ben benieuwd!

één maand geleden

Reactie op Marenne

Mijn 1e was ook echt een spenenkind... ik gaf hem geen speen als quick fix ...
Hoe kreeg je hem dan terug in slaap als hij in de nacht wakker werd?

één maand geleden

Wij zijn toevallig gisteren begonnen met het weghalen van de speen als slaapassociatie. We geven nu een knuffeldoekje waar wij sinds mijn zwangerschap mee hebben geslapen, dus we hopen dat onze geur haar troost gaat bieden. Bij elk slaapje moest onze dochter huilen, dus dan gingen we haar troosten. Eerst over haar rugje proberen te wrijven/kloppen om te kalmeren, terwijl ze in bed lag en anders even uit bed halen om te troosten. Als ze rustig werd legden we haar (wakker) terug of stopten we met wrijven/kloppen. Dit herhaalden we zo nodig. Bij jammeren keken we het overigens even aan, maar ik denk wel dat je van je eigen kind herkent wanneer het echt huilen is of alleen maar wat jammeren. Onze dochter laten huilen doen we niet, maar denk dat hierover de meningen zijn verdeeld. Afgelopen nacht is ze alleen maar gekomen voor een voeding en tussendoor niet meer, terwijl ze vaak tussendoor nog kwam als ze haar speen kwijt was. Het is vandaag dag 2 en vandaag ging echt al stukken beter. Ik ben benieuwd naar de komende nacht en morgen. Heb meerdere keren op het punt gestaan om de speen gewoon weer te geven, maar gaan het echt volhouden. Ik weet dat het uiteindelijk beter gaat worden!

één maand geleden

Hier sinds vrijdag een soort van gestopt. 2 dagen ging het goed en de 3e dag werd er niet geslapen zonder speen. Ik ben niet iemand die uren gaat proberen want dan heeft ze het toch nodig. Ik haal de speen eruit zodra ze slaapt en ze komt nog 1x in de nacht dus de rust is er gelukkig wel. Vandaag voor het eerst bij de gastouder en alle slaapjes zonder speen. Hoe dan!? Omdat ze weet dat ze daar niet opgeknapt en geknuffeld wordt? 😉

één maand geleden

Hoe gaat het nu? Hier weer terug bij af maar ik moet wel veel minder lopen voor een speen dus dat is al een groot voordeel.

één maand geleden

Ik heb dit vorige maand gedaan toen ze net geen 4 maanden was, twee dagen/nachten minder goed en toen al stuk beter, na een week sliep ze perfect door van 7-7. Nu nogsteeds!! Ze gaan zichzelf vanzelf troosten. Hier heeft ze haar duimpje/handje gevonden als ze wakker wordt. Dan valt ze binnen paar min weer zelf in slaap. Hou vol!! Het is het waard!

één maand geleden

Reactie op Emmelie2024

Ik heb dit vorige maand gedaan toen ze net geen 4 maanden was, twee dagen/n ...
Klinkt goed zeg! Wij nu 5 dagen geprobeerd, maar ieder slaapje bleef een strijd. Het lukte maar niet om zelfstandig in slaap te vallen. Misschien nog eventjes wachten en opnieuw proberen?

één maand geleden

Reactie op Emmelie2024

Ik heb dit vorige maand gedaan toen ze net geen 4 maanden was, twee dagen/n ...
Wat fijn! Hoe heb je getroost in die 2 dagen?

één maand geleden

Wij zijn vrijdag gestopt met de speen. We hebben gecontroleerd laten huilen. Bij slaapje 1 1x5 min en 1x 8 min huilen, slaapje 2 in draagzak zonder huilen en slaapje 3 1x 8min huilen. Bij het troosten in bed viel ze dan in slaap. Voor de nacht al geen traantjes meer en vanaf de volgende dag zonder traantjes naar bij alle dutjes. We moeten haar nu alle slaapjes wakker maken overdag en zijn van 2 nachtvoedingen en een paar keer een speen snachts naar klokje rond slapen. Kan het iedereen aanraden!

één maand geleden

Reactie op Zon456

Wij zijn vrijdag gestopt met de speen. We hebben gecontroleerd laten huilen ...
Super goed! Pak je ze er echt uit of in bedje troosten?

één maand geleden

Hier nu 8 dagen zonder speen en wat een verademing! In principe wordt ze tussendoor niet meer huilend wakker. Begin was echt doorzetten hoor en pittig. Als ze tussendoor moest huilen, zijn we altijd gaan troosten en dat hielp. Inmiddels slaapt ze zelfstandig in en op een enkele keer moeten we haar helpen door op haar rugje te kloppen.

één maand geleden

Hier nu 6 dagen van de speen af. De combinatie met sprong 4 is even een ding, maar ze slaapt nu sinds 2 nachten weer toppie van 19.00-7.30 🥳 Normaal moesten we er zo’n 2/3 keer ‘s nachts uit voor de speen maar dat is nu over! 🥳🥳 Ik merk wel dat ze overdag nu echt aan het leren is om zelfstandig in slaap te vallen, maar dat gaat steeds beter.

één maand geleden

Reactie op hellobaby2021

Wat fijn! Hoe heb je getroost in die 2 dagen?
Ik deed in bed troosten volgens de takingcarababies methode. Je laat haar in bed liggen en legt je hand op haar buikje en ondertussen maak je een ‘ssssssshhhh’ geluid. Probeer je hoofd van haar af te draaien zodat je geen oogcontact maakt. Alleen maar oppakken als ze echt flink overstuur zijn en dit niet helpt

één maand geleden

Fijn jullie ervaringen te lezen. Ik twijfel al langer om met de speen te stoppen en nu sprong 4 / 4 maanden slaapregressie aan de gang is, wist ik niet of dit wel het goede moment was. Maar vannacht moesten we elk uur ons bed uit voor die speen en hij slaapt zo onrustig. Na jullie ervaringen te hebben gelezen besloten vanmiddag direct te stoppen met de speen. Hij heeft 10 minuten ontroostbaar gehuild, ik kreeg hem echt niet stil behalve door tegen me aan te houden en een beetje te lopen en hard ssssh te zeggen. Toen hij rustig was hem in bed gelegd, even m'n hand op hem gelegd en toen viel hij in slaap. Ik vond het wel heel moeilijk om geen speen te geven toen hij zo hard aan het huilen was en ik hoop de komende dagen alleen maar verbetering te zien en dat we weer nachten kunnen slapen, want ik ben aardig op... Succes lieve mama's! Fijn dat we elkaar op deze manier een beetje kunnen helpen.

één maand geleden

Reactie op hellobaby2021

Super goed! Pak je ze er echt uit of in bedje troosten?
In bedje troosten. Handen op haar hoofdje, mijn wang op haar wang en dan beetje shhh.

één maand geleden

Wij hebben nu 2 dagen en 2 nachten zonder speen. Moet zeggen dat het me nog alles mee valt. Gisteren bij het ochtend dutje was ze even heel verdrietig, maar na 15 min sliep ze. Wel maar voor 30 min. Bij het middag dutje ongeveer 10 minuutjes liggen jammeren en toen 2 uur geslapen. Vannacht van 8 tot 5:30 geslapen 5:45 werd ze onrustig en ben ik er heen gegaan. 6 uur sliep ze weer.

één maand geleden

Reactie op Zon456

Wij zijn vrijdag gestopt met de speen. We hebben gecontroleerd laten huilen ...
Wij zijn nu 2 dagen gestopt met de speen. Zoontje zit nu in de sprong / 4 maanden slaapregressie en komt ineens 2 x per nacht om te drinken... hoelang heeft dit bij jullie geduurd totdat dit stopte?