Lieve iedereen,
Ik deel dit berichtje na 24 uur cold turkey stoppen met de speen. Ik merkte dat er wel wat ervaringen werden gedeeld, maar dan bleef het bij ‘een pittige nacht’. Hopelijk zijn er meerdere van jullie en kunnen we elkaar helpen.
Sinds een week sliep mijn zoontje (16+2) niet meer perfect door en moest ik er zo’n zes tot acht keer per nacht uit om zijn speentje er opnieuw in te stoppen. Radeloos en oververmoeid van slaaptekort gaan zoeken. Het blijkt een veel voorkomend iets te zijn en over deze leeftijd las ik het vaakst ‘cold turkey stoppen, dan zijn ze het na een kleine week vergeten.’
Overdag heeft hij veel en flink gehuild. Elke keer getroost en daar lees je ook over: met deze methode vind je snel manieren om je kindje te troosten. Ik voel me nu bijna schuldig dat ik hem elke keer een speen gaf als een soort qick fix: ik heb geen tijd/zin in jouw verdriet; sabel hier maar op.
Een stemmetje in je hoofd gaat dan: is het toch niet de zuigbehoefte? Je leest off- en online altijd zo veel tegenstrijdigheden. De behoefte zou er niet meer zijn bij 3/6/8/9 maanden. Top.
Wel elke keer de borst aangeboden, maar dat wilde hij ook niet, dus zuigbehoefte valt voor mij dan af?
Het geluk is dat hij altijd bij mij aan de borst in slaap valt. Zijn middagdutje en om 23:30 op bed leggen ging dus zonder probleem. Dit is ook een associatie waar ik uiteindelijk vanaf moet.
Om 3 als een ware addict had hij zijn mondje open. Ik ben met de pick up put down methode een uur met hem bezig geweest. Uiteindelijk viel hij bij mij in slaap denk ik (oeps). Maar misschien is een exercitie per week genoeg.
De rust werd om vijf weer verstoord. Hij was weer wakker, maar deze keer was het anders. Ik kreeg hem niet rustig, maar wilde ook geen borstvoeding meer in de nacht geven. Mijn borsten hebben het net door en ik wilde juist weer slapen. Dat was het idee! Om tien voor zes toch maar de borst aangeboden, omdat hij zelfs in mijn armen niet rustig werd. Na tien minuten viel hij in slaap.
Nu is het ongeveer half tien en ga ik dag twee in. Ik ben heel benieuwd. Vanaf hier wil ik in ieder geval iedereen die vannacht heeft getroost, gevoed, gesjust, toegegeven, etc. een knuffel geven. Wat is moeder zijn een intens moeilijke baan.
Heel veel liefs!! ❤️