We hebben een heftige week achter de rug. Mijn man kreeg een griepje en binnen een dag hadden mijn 8 weken oude baby en ik koorts en slijm en snot. Mijn hoofdpijn was het heftigste die ik tot nu toe had gevoeld, maar de zorgen over mijn kleine jongen overtrof alles. Hoge koorts bij een kleine baby daarvan wist ik natuurlijk dat dit beter niet kon. Diezelfde nacht hebben we de huisartsenpost gebeld en gevraagd om advies. Ze wilde hem gelijk zien en we zijn weer naar huis gestuurd zonder dat hij eigenlijk goed is nagekeken, maar we mochten zetpillen gaan geven. In de ochtend hebben we met de huisarts gebeld. Het ging slechter, hij dronk amper en weinig natte luiers. De huisarts constateerde een dubbele oorontsteking en hij had last van een griepje. We kregen antibiotica voor hem, hij mocht neusspray en zetpillen. Goed uitzieken was het oordeel van de huisarts, maar ze wilde hem de volgende ochtend weer zien. Die nacht was ik bang mijn baby kwijt te raken. Dat gevoel was zo ontzettend sterk, dat ik geen oog dicht had gedaan. Hij dronk niet, had nog steeds koorts en had slijm dat er niet via de neus uit kwam. En inderdaad hij stopte met ademen, het slijm zat in de weg en hij ging niet via zijn mond ademen. Hij deed dat gewoon niet!!. Ik heb ontzettend veel neusspray (zoutoplossing) in zijn neus gespoten om het slijm te verdunnen en hem op zijn zij gelegd om het snot 1 kant op te krijgen. Dat lukte gelukkig. Hij is daarna opgenomen in het ziekenhuis. Hij kreeg een test en daar kwam gelijk covid uit. Zijn neus is leeg gespoten met zoutoplossing en daarna met 'echte' neusspray. Hij kreeg 1 dag sondevoeding en knapte daar aanzienlijk van op. Dag 2 moest hij zelf gaan drinken. Meer dan 50 ml per 4 uur kwam er niet in, maar hij dronk weer. Op dag 3 dronk hij 75 ml per keer en mochten we naar huis.
De kinderarts vertelde dat baby's tot 6 maanden niet in staat zijn om door hun mond te ademen. Veel covid baby's van deze leeftijd stoppen met drinken en komen in het ziekenhuis terecht. Wij waren al de derde die opgenomen werd die nacht. Ik schrok me rot. Ik ben blij dat het goed is gekomen. Hij drinkt nu nog steeds 75 mil en we zijn nog aan het uitzieken maar elke dag een beetje beter.
Ach wat een schrik voor jullie, wat een intense dagen hebben jullie beleefd met zo'n kleintje. Wat een zorgen 💔 mijn oudste heeft het rs virus gehad als kleine baby en je zin "Ik was bang mijn baby kwijt te raken" komt binnen want dat had ik toen ook tijdens 1 van de nachten. Zo'n verschrikkelijk, eng gevoel. Enige lichtpuntje: wat is moederinstinct toch een super mooi iets, en luister er altijd naar! 🩷