26 Reacties

2 maanden geleden

Mijn zoontje is morgen 13 weken. Hij krijgt 7-8 voedingen per dag: 2-3 flesjes kv en de rest gekolfde bv. Sinds twee weken slaapt hij de nacht door van ongeveer 20.00-5.00, super fijn! Dit heeft wel als gevolg dat hij overdag kort tussen de voedingen laat (soms maar 1,5 uur, zeker in de ochtend). Grotere flesjes gaan er nog niet in. In theorie houden we aan: flesje, verschonen, wakker tijd, slapen. Slapen lukt niet altijd elke 'ronde' maar meestal doet hij wel iets van 3-4 slaapjes overdag van gemiddeld 30-45 minuten. Hij slaapt afwisselend in zijn netjes op de bank, in zijn ledikant en in de wandelwagen. Overdag komt hij niet zo gemakkelijk in diepe slaap nog. We moeten wel helpen, inbakeren, speentje geven, soms hand op buikje houden. Wakker tijd varieert, soms maar 45 minuten, soms wel 5 uur (als hij niet in slaap komt). In de wakker tijd doen we dingen als spelen in de box, tummy time, wandelen in de wagen, op schoot knuffelen.

2 maanden geleden

Jeetje wat een pittige start hebben jullie gehad zeg! Ik heb ontzettend veel respect hoe jullie de dagen doorkomen want kan me voorstellen dat dit alles behalve makkelijk is voor een groot gedeelte! en wat goed dat je op je moedergevoel hebt vertrouwd en verder bent gaan onderzoeken je mag trots zijn op jezelf🫶❤️. Ik heb een zoontje van bijna 12 weken nu en onze dag ziet er als volgt uit: 07:00-07:30 : We staan op en hij krijgt zijn eerste flesje van 180+ 6 schepjes 08:15-08:45 : Meestal een slaapje van +/- 30 min en erna valt die meestal nog in slaap tot zn flesje van 11:00 ligt er een beetje aan hoe vrolijk die is. 11:00: 2e flesje 180+6 schepjes 13:00: slaapt die meestal 2 uurtjes tot zn volgende flesje en alles tussen 11:00 en 13:00 is het vooral bezighouden , spelen samen en lekker kletsen. 15:00 : 3e flesje 180+6 schepjes Meestal proberen we erna nog wat te wandelen samen zodat die nog wat slaap vind 17:00/17:30 : slaapt die nog even tot zn flesje van 19:00 19:00 :flesje 4 180+6 schepjes en erna is hij wakker tot 21:00/21:30 en valt dan in slaap om 22:00 krijgt die hier zn laatste fles van 150+5 schepjes en slaapt dan de nacht door tot 07:00

2 maanden geleden

Wij volgen echt het ritme van onze dochter (14weken). 07:00: wakker worden. Schone luier en eerste fles en daarna direct nog even doorslapen. 09:00: start dag. 2e flesje en even knuffelen. Dan is de stoel zodat ik wat in huis kan doen. 11:00: eerste dutje van de dag, vaak 1 uurtje lang. 12:00: wakker, dan knuffelen en spelen. 13:00: tweede dutje en flesje om in slaap te vallen. 14:00 wakker, spelen en knuffelen 16:00 derde dutje en flesje voor slapen. 18:00 wakker maken, spelen en knuffelen. (Als we niet wakker maken slaapt ze te lang door) 20:00 bedtijd en flesje 00:00 flesje geven en door slapen. En dan begint de dag opnieuw. Er zit wat variatie in de tijden per dag omdat we haar ritme volgen. Ze geeft duidelijk aan wanneer ze moe is en we herkennen de signalen inmiddels waardoor we haar tijdig op bed kunnen leggen. Dit maakt het proces stukken makkelijker.

2 maanden geleden

Pfoe dat klinkt inderdaad als geen gemakkelijke start, maar wat fijn dat jullie dochter het inmiddels wat beter doet ❤️. Onze dochter is op 29-05 geboren met 39+1 weken. Inmiddels dus ruim 11 weken. Wij volgen haar, dus qua tijden verschilt het iedere dag wat. We houden in ieder geval maximaal 75 minuten aan tussen slaapjes omdat we merken dat ze anders veel te moe wordt. Maar meestal komt het hierop neer: 6.30 Start van de dag, onze dochter ligt lachend in bed ons aan te staren of we er ook eindelijk uit komen. Dan krijgt ze borstvoeding. 8.00 Naar haar eigen bed voor het eerste slaapje van de dag. Ze slaapt meestal 45 min, heel soms 1.5 uur. 9.30 Tweede voeding en daarna naar bed voor tweede slaapje, slaapt dan ook 45 min. 10.30 Wandelen met kinderwagen 11.30 Derde slaapje,45 min meestal weer. 12.15 Voeding en daarna spelen 13.30 Vierde slaapje, deze is meestal wat langer, 1 uur tot anderhalf uur. 15.00 Voeding en daarna spelen of nog een keer wandelen 16.00 Vijfde slaapje, slaapt dan opnieuw ongeveer 45 min. 17.00 meestal nog een korte voeding tussendoor en daarna naar bed voor laatste slaapje. Rond 19.30 gaat ze in bad/douche/wassen en dan op bed de laatste voeding en leg ik haar in de cosleeper. Het verschilt dus elke dag en ligt er echt aan wanneer zij wil drinken, maar ik laat er wel echt meestal maar een uurtje tussen twee slaapjes anders wordt ze cranky 🤪. Soms gaat ze ‘s avonds dus om 19.00 naar bed en zoals nu ligt ze er pas 20.30 in omdat het anders net niet goed uitkomt. ‘S Nachts komt ze meestal rond 2/3 uur en vanaf dan 3 uur later weer. Dus nog 2x meestal per nacht.

2 maanden geleden

Onze dagen zien er meestal een beetje zo uit: 6:00 wakker beginnen met een voeding dan wakker tot 8:30 slaapje van 30min 9:00 wakker tot 10:00 voeding en dan 10:30 naar bed word meestal om 13:00 uur wakker dan even in bad 14:00 voeding wakker tot 16:30 slaapje van 30min 17:00 wakker tot 18:00 voeding en dan 18:30 naar bed Als hij wakker is doen we dingen zoals wandelen, tummy time spelen op speelkleed, voorlezen, liedjes zingen evt naar kinderboerderij beestjes kijken.

2 maanden geleden

Wat een avontuur voor jullie. En geweldig dat je zo je intuitie bent blijven volgen en een fijne arts hebt gevonden! Onze baby werd op 31 mei geboren met 41+5 . Nu 11 weken dus. Het ritme wisselt hier echt nog! Ik heb nog t/m november verlof en mijn vriend had eerst 5 weken verlof, toen en week werken en nu zomervakantie - werkt in onderwijs. Dus alle mogelijkheid om de baby echt te volgen omdat wij ook alle tijd hebben en weinig verplichtingen- heerlijk! Daarnaast geef ik borstvoeding op verzoek, ook onregelmatig dus, meestal elke 2/3 uur. Hij wordt meestal tussen 7 en 8 wakker in de ochtend en dan geef ik hem liggend in bed borstvoeding, hij ligt in zijn cosleeper naast ons. dan is hij meestal eventjes wakker, we knuffelen en kletsen. Maar blijven meestal lekker in bed en dan valt hij weer in slaap, meestal is dat dutje dan iets van 45 minuten. Die tijd gebruik ik dan zelf om lekker op te starten en zelf te douchen. En dan vervolgens de rest van de dag is hij meestal 1/1.5 uur wakker tussen de dutjes maar dat is ook even uitvogelen geweest. Als we thuis blijven leggen we hem meestal in bed in zijn love to dream slaapzakje. We wonen gelijkvloers dus hij is dan vlakbij ons alsnog. Maar hij slaapt ook lekker in een draagzak. Overdag zijn de dutjes meestal maar kort, max een uurtje. Ergens tussen 20 en 22 gaat hij echt de nacht in. Net hoe het die dag uit komt met de dutjes. En hij wordt meestal rond 4 uur wakker om te drinekn. Maar ook dat wisselt … heel soms ook meer, in een sprongetjr weleens elke 2 uur wakker.

2 maanden geleden

Reactie op aj205a

Wat een avontuur voor jullie. En geweldig dat je zo je intuitie bent blijve ...
Verder ligt hij graag op een schapenvachtje op de bank. We lezen weleens een boekje. Ik klets tegen hem, zing voor hem. We gaan wandelen, naar het bos. In de ochtend lezen we meestal ook boekjes in bed.

VRIEND

2 maanden geleden

Allereerst wat naar om te horen dat jullie zo'n heftige start hebben gehad, veel respect voor jullie hoe jullie die eerste periode zijn doorgekomen en hulp zijn gaan zoeken. Hopelijk begint het onderzoek nu zijn vruchten af te werpen en voelt ze zich steeds beter! <3 Onze dochter is ook op 31-05 geboren (met 40+3). Wij volgen heel erg haar ritme maar hebben wel duidelijke dag/nacht scheiding: rond 23u (soms iets eerder soms iets later) krijgt ze borstvoeding en leggen we haar in de co-sleeper en gaan we zelf ook slapen (een versje, liedje en een kusje en dan het licht uit). Ze komt dan 2 keer in de nacht (meestal rond half 3 en rond half 6) en na het drinken leg ik haar steeds terug in de co-sleeper, tijdens de voeding in de nacht is er weinig licht en praat ik ook amper tegen haar of enkel kort iets fluisteren (bv als luier tussendoor toch verschoond moet worden), zodat ze weet dat het nacht is. Meestal rond half 8 krijgt ze dan weer borstvoeding en gaan we daarna ook uit bed. Overdag volg ik ook haar ritme met borstvoeding, ze komt meestal om de drie uur, maar ook wel eens na 3.5/4 of na 2 uur. Meestal is ze na voeding even wakker en valt daarna in slaap (in de box, draagdoek of kinderwagen). Hoe lang is super verschillend, soms 1.5 uur, soms 15 min. Wakkertijd is ook verschillend, maar meestal niet meer dan 1.5 uur (en soms ook veel korter). Met het warme weer sliep ze ook meer en langer overdag. Wat we tijdens wakkertijd doen is verschillend en ook beetje afhankelijk of haar grote zus van 4 thuis is. Als die er is, is ze er ook vaak gewoon 'bij' en ligt in de box of wandelwagen. We knuffelen vooral, kletsen tegen haar en af en toe liedje zingen. Sinds paar dagen lijkt ze ook wat meer aandacht te hebben voor patronenboekje (ook tijdens tummy time) en babygym (ze kijkt er nu alleen nog maar naar). Op momenten dat ik met haar alleen ben doe ik ook babymassage en wat uitgebreider knuffelen/meer 1 op 1 aandacht. We hebben het geluk dat onze kleine best een makkelijke baby is. Kindjes kunnen zo verschillend zijn.. Mijn oudste dochter is ook geboren met 2515 gram (wel eerder termijn) en dronk bv iedere keer 40-50 minuten aan de borst terwijl de jongste maar 15-20 minuten drinkt. Onze jongste woog met 9 weken al 5.9 kilo terwijl de oudste met 5 maanden pas 5.3 kilo woog. En onze jongste slaapt meer dan de oudste deed. Zo kan ik nog wel even doorgaan.. goed om dat in het achterhoofd te houden en te weten dat je het nooit 'verkeerd' kunt doen!

2 maanden geleden

Reactie op mama-irt

Allereerst wat naar om te horen dat jullie zo'n heftige start hebben gehad, ...
Leuk om te lezen dat ons ‘ritme’ zo overeen komt

2 maanden geleden

Onze zoon is 12 weken vandaag. Schema ziet er ongeveer zo uit: Ik kolf fulltime en na de flesjes is het tijd voor spelen/tummy time en we maken elke dag een wandeling 😊 De meeste slaapjes zijn in zijn bedje, hier slaapt hij het beste. Meestal 1x per dag een slaapje in de draagzak. Natuurlijk wordt hij ook wel eens eerder wakker maar over het algemeen is hij een goede slaper. 6.30/7.00: eerste flesje 130 cc 8.00 - 10.00: slaapje 10.00: flesje 130 cc 11.30 - 13.00: slaapje 13.00: flesje 130 cc 14.30 - 16.00: slaapje 16.00 : flesje 130 cc 17.30 - 18.30 slaapje Meestal dan in bad en flesje 130 cc 22.30 maken we hem wakker voor het laatste flesje van 150 cc. Daarna leggen we hem gelijk weer in bed en slaapt hij tot 6.00/6.30 door.

2 maanden geleden

Onze zoon is bijna 11 weken oud en is geboren met 41+2 weken. Hij was 2 weken oud toen hij voor het eerst de hele nacht doorsliep. Ik geef borstvoeding op verzoek. Onze dag ziet er ongeveer zo uit; Hij wordt vaak rond 8:00 wakker en dan geef ik bv bij ons in bed, dan knuffelen we nog even samen en daarna leg ik hem terug in zijn co-sleeper. Hij slaapt dan meestal nog zo’n 2 uur. Ik ontbijt dan rustig en doe wat in het huishouden. Als hij wakker wordt geef ik bv en spelen we samen/voorlezen/tummytime/chillen in de box. Daarna gaat hij weer slapen. Hij is gedurende de dag vaak 1,5 uur wakker tussen slaapjes en de slaapjes duren ook ongeveer 1,5-2 uur. Rond 16:00 uur doe ik altijd de boodschappen voor het avondeten in de supermarkt in de buurt, dat is ook onze dagelijkse wandeling. Avondritueel begint om 21:00, dan gaat hij in badje, daarna ligt hij nog even met ons in ons bed gezellig met z’n drieën. Om 22:00 geef ik liggend de laatste bv en gaat hij weer lekker de co- sleeper in.☺️

2 maanden geleden

Vind het zo bijzonder om te lezen dat zoveel baby’s zoveel slaapjes doen overdags! Ik geef volledig borstvoeding en kolf af voor m’n vriend om ook 1/2 x per dag een flesje te geven. Ik volg m’n zoontje eigenlijk heel de dag door met z’n voeding en proberen dus ook z’n slaapjes te volgen maar daar vecht die heel erg tegen. Alles wat k doe met hem werkt niet en al helemaal niet om uit zichzelf in slaap te vallen. Hij is heel aanhankelijk en wil het liefst heel de dag gekroeld worden en ik geef daar ook aan toe want denk dan maar hij heeft dat nodig. Maar soms kan ik niet heel de tijd niks doen en op de bank liggen met hem dus dan is het wel strijd om hem in slaap te krijgen. Als die eenmaal slaapt en ik leg hem neer dan is die of gelijk wakker of na 20/30 m weer wakker. Onze dag begint vaak tussen 7 en 9 wanneer hij wakker word en me lachend aanstaart dat die naar beneden wilt. Dan leg ik hem in de box met de draai mobiel aan en maak ik mezelf klaar met drinken eten probiotica etc om de eerste voeding te geven. Dan speel ik met hem en kletsen we lekker samen. Dan kan ik me klok erop zetten dat die of precies 2 of precies 3 uur later weer voeding wilt ma z’n eerste voeding. In de tussentijd wil hij vaak niet slapen dus ga ik hem wassen of in badje doen en daarna wandeling met hem maken. Na of voor de 2e voeding maak ik mezelf klaar en zet ik hem in de wipstoel of box waar die zich zelf even kan vermaken. Dan gaan we vaak even de deur uit boodschapje doen of naar me mams of vriendinnen met kids. Dan valt die vaak wel in slaap eventjes maar ook niet lang. 3e voeding is vaak een flesje afgekolfd gegeven door mij/vriend of oma als we daarmee zijn. Daarna weer naar huis voeden en proberen te laten slapen maar lukt vaak weer niet. Voor ik het weet is het alweer tijd om te voeden dan heeft die weer honger. Dan zelf avond eten maken als me vriend de kleine bezig houd en dan eten we samen en die kleine in de wipstoel of box weer. Dan ‘s avonds na het eten vaak z’n gezichtje beetje wassen(badje is geen succes ‘s avonds) en in z’n slaapzakje doen en dan hebben we vaak een hele lange voeding en dan gaat die naar boven in de co sleeper. Soms is dat rond 20.30 soms rond 22.00 pas. De ene x heeft die 6 voedingen de andere x 7. Hij word sochtends vaak rond 5 wakker ongeveer. Volg hem helemaal naar wat hij wil omdat ik voorlopig nog thuis zit vanwege ernstige bekkenklachten en ik lopend werk heb dus niet kan werken voorlopig. Zou graag willen dat die overdags meer slaapt omdat ik zie dat die moe is maar gewoon niet wil slapen of kort..

2 maanden geleden

Reactie op Kimberley287

Vind het zo bijzonder om te lezen dat zoveel baby’s zoveel slaapjes doen ov ...
Heel mooi hoe je hem zo volgt! Je doet het super

2 maanden geleden

Reactie op Maan_

Onze zoon is bijna 11 weken oud en is geboren met 41+2 weken. Hij was 2 wek ...
Heerlijk die lange dutjes! Dat was hier ook zo maar is de laatste tijd telkens maar 30/45 minuten. Max een uurtje. Tussendoor wel gewoon vrolijk gelukkig

2 maanden geleden

Flesje van 150CC om 6.30 - 10.00 - 14.00 - 17.30 en 180CC om 21.00 uur. Daarnaast gaat die in de middag dus rond 14.30 uur tot 17.00 uur naar bedje en de andere dutjes gebeuren in de kinderwagen/babynestje (korte dutjes).

2 maanden geleden

Reactie op xxxnik

Flesje van 150CC om 6.30 - 10.00 - 14.00 - 17.30 en 180CC om 21.00 uur. Da ...
Hoe doen jullie dat met huilen bijvoorbeeld? Ik heb met bv dat drinken ook echt troost kan zijn. Jebben jullie dan een speen? Of knuffelen? Wiegen?

2 maanden geleden

Wakker en fles 7:00. Dutje 8:00-8:30. Wakker en spelen. Fles 10:00. Dutje 11-12. Fles 13:00. Wakker en spelen. Dutje 14:00-15:00. Fles om 16:00. Fles om 19:00. Dutje 19:30-20:00. Straks nog een fles om 21:00 (tot ongeveer 21:15/21:20 en dan op bed en slapen.

2 maanden geleden

Reactie op aj205a

Heel mooi hoe je hem zo volgt! Je doet het super
Dat is lief dankjewel🥰 met huilen 9vd10 x is er wat aan de hand bij hem, zoals een dikke plasluier of een boertje die vast zit, of hij heeft honger en als die dus moe is ‘s avonds.. maar dan geef ik ook een speen of wiegen of ik doe een hum geluid daar word die heel rustig van daar kwam me vriend mee… en vaak als die huilt is het idd dat die dorst heeft dus is de borst heel lekker of een troost voor hem!

2 maanden geleden

Onze dochter is ook dysmatuur geboren, geboren met 41+3 weken en woog 2998 gr. Ze krijgt 3x borstvoeding en ik kolf 2x per dag dan geeft mijn man een flesje. Ze wordt om 7-7.30 uur wakker en drinkt om 7- 7.30, 11-11.30, 14,30, 18,00 en krijgt een droomvoeding rond 22.00u. Ze slaapt van 19.00 tot 7.00u in eigen bedje op eigen kamer. Overdag zit er nog niet echt regelmaat in de slaapjes, meestal s'ochtends 1 a 2 slaapjes van 30 min, na de lunch soms 1 uur en later in de middag soms 30 min. Vrij weinig slaap dus overdag maar we zijn blij dat ze s'nachts zo goed slaapt. Succes en hopelijk gaat het steeds een stukje beter. 🍀

2 maanden geleden

Mijn kindje is 11 weken. Ben me ervan bewust dat ik een heel makkelijk kindje heb, ik geef volledig borstvoeding. We staan altijd om 7u op/haal hem uit bed. Soms is hij al een half uurtje wakker, ligt dan rond te kijken in bed. Soms slaapt hij nog. 7u eerste voeding. Uurtje wakker. 8u dutje 1. Om 11 word hij wakker of ik maak hem wakker. . 11u 2e voeding. Uurtje wakker dan dutje 2. Meestal tot 14:30 dan voeding 3. Uurtje wakker. Slaapt dan tot 16:30 a 17. Vandaag dan wakker gehouden tot 7u. Rond 17:30 een keer voeden en dan rond 18 naar boven. Badje en nog verder voeden. Om 19 naar bed. Dit ritme hebben we pas een aantal dagen. Nu werd hij wel rond half 8 weer even wakker. Beetje jammeren maar na een aai over de bol sliep hij weer verder. Soms wordt hij om 5u wel eens wakker maar slaapt vaak zelf weer verder. Soms hebben we dagen dat we op pad zijn of een deel v.d. dag. Dan loopt t ritme anders.