Hallo mama's en papa's,
Ik ben benieuwd hoe een dag met een baby van ongeveer 11 weken er bij jullie uitziet! Zou je een kijkje in jullie dagritme willen geven?
- Hoe lang slaapt jouw baby overdag?
- Hoe lang is je baby wakker tussen slaapjes door?
- Hoe vaak wordt je baby wakker tijdens een dutje?
- Wat doen jullie in de tijd tussen het voeden en het slapen?
Ik zou graag jullie ervaringen lezen om een beeld te krijgen van hoe het bij anderen gaat. Hierbij wat achtergrond over waarom ik deze vragen stel:
Onze dochter is op 31-05 geboren met 41+3 weken. Ze woog slechts 2534 gram en is dysmatuur (te laag gewicht voor de duur van de zwangerschap). Ze had een moeilijke start en moest vijf dagen op de neonatologie blijven voordat ze mee naar huis mocht.
Vanaf het begin konden we haar overdag nauwelijks neerleggen; zodra we haar neerlegden begon ze te huilen en zich flink te overstrekken. Ze sliep overdag heel weinig, zelfs met inbakeren. Ze huilde het grootste deel van de dag en was vaak ontroostbaar, soms meer dan een uur. We hebben veel rondjes door het huis gelopen om haar te troosten, maar zonder veel succes.
We vroegen ons af of er niet iets meer aan de hand was en hebben verschillende stappen ondernomen om haar rust te vinden. We zijn twee keer bij een osteopaat en een fysiotherapeut geweest en hebben meerdere keren contact gehad met het consultatiebureau, dat zelfs bij ons thuis kwam om mee te kijken. De conclusie was steeds dat haar onrust waarschijnlijk door haar dysmaturiteit komt en dat we het goed doen.
Maar het bleef knagen. Vorige week ben ik bij een vriendin geweest die al 23 jaar gastouder is. Zij gaf aan dat er meer speelde en dat dit gedrag niet "normaal" was, wat ons gevoel bevestigde.
Daarom hebben we contact opgenomen met de huisarts, die vermoedde dat ze verborgen reflux heeft. We zijn op advies begonnen met johannesbroodpitmeel, maar dit maakte de klachten alleen maar erger. Gelukkig werden we daarna doorverwezen naar het ziekenhuis, waar we een fijne kinderarts troffen die meteen aangaf dat dit geen houdbare situatie is en dat hij ons gaat helpen tot we een tevreden dochter hebben.
De kinderarts gaf ons twee opties: starten met pepti-voeding om koemelkallergie uit te sluiten, of een 48-uurs opname in het ziekenhuis om haar gedrag te observeren. We hebben ervoor gekozen om eerst haar voeding aan te passen, omdat een opname nog te zwaar voor ons voelde, gezien haar eerdere ziekenhuisverblijf.
Na drie dagen met pepti-voeding zien we gelukkig al een positieve verandering. Ze is vrolijker, minder gespannen, huilt veel minder en slaapt nu overdag. Helaas is haar nachtrust wat verslechterd.
Omdat dit ons eerste kind is, ben ik heel benieuwd hoe een dag eruitziet bij andere ouders. Natuurlijk is elk kindje anders, maar ik hoor graag jullie verhalen!