35 Reacties

3 maanden geleden

De 2e afbeelding

3 maanden geleden

Wat lief dat je dit deelt! ❤️

3 maanden geleden

Reactie op saschad

Wat lief dat je dit deelt! ❤️
Graag gedaan haha 😊

3 maanden geleden

Dank je wel voor het delen! Benieuwd hoe jullie dit toepassen. Ook al leg ik de kleine namelijk weg om te slapen, dit kan soms lang duren.. wachten jullie dan tot ie weer wakker wordt (met een max. van 3 uur) of ga je op het aangegeven moment de kleine wakker maken? En welk slaapje uit het schema is echt 'in bed'? Is de tijd tussen 19 en 20.30u zeg maar het naar bed brengen? Doen jullie in slaapjes overdag ook pyjama aan en alles? Ik leg hem nu namelijk gewoon neer ergens in zijn kleertjes eigenlijk (ene keer de box, andere keer de wagen of waar we dan ook zijn).

3 maanden geleden

Reactie op Patricia_md

Dank je wel voor het delen! Benieuwd hoe jullie dit toepassen. Ook al leg i ...
Wij leggen haar elk slaapje in bed. Wel in haar kleren, maar in een inbakerslaapzakje of gewone slaapzak. Overdag maak ik haar wel wakker voor de fles. Zodat ze genoeg binnen krijgt. Ze drinkt nog niet veel. Zo krijgt ze genoeg binnen om ‘s nachts wat langer tussen te laten. Nu is dat om de 3 uur de fles dat ik haar wakker maak, maar straks gaat ze hopelijk naar die 4 uur. Ik kijk niet naar een kwartiertje later ofzo. Hier gaat ze om 19.00 naar bed. Doen we een vast ritueel. Lijkt beetje op overdag maar net iets anders. De laatste fles krijgt ze dan op haar kamer in de schommel stoel met een nacht lampje aan. In alle rust.

3 maanden geleden

Reactie op Patricia_md

In het boek staat dat ze maximaal 2 slaapplekken moeten hebben zodat het niet te verwarrend wordt (dus bijvoorbeeld de kinderwagen en het bedje). En dat het wegbrengen om te slapen dezelfde routine moet bevatten, zodat het herkenbaarheid creeert. Bijvoorbeeld: snachts inbakeren betekent ook overdag inbakeren. Ik weet niet precies hoe het met wakkermaken zit, maar dit doe je dus wel met elke voeding, zodat ze overdag genoeg binnenkrijgen en snachts minder. En waar het in dit boek vooral om draait zijn de wakkerijden. Een kijd van 2 tot 4 maanden “mag” maximaal 90 minuten wakker zijn. Ergens binnen die 90 minuten (liefst al bij het eerste slaapsignaal) leg je de baby op bed. De laatste 2 punten werken bij ons heel goed (destijds ook bij ons zoontje): Op de dag komt ons meisje (nu 10 weken) al aan genoeg voedingen waardoor ze snachts rond 03:00 nog maar een heel klein beetje drinkt en vervolgens weer verder slaapt. Hopelijk wordt dat met de tijd ook steeds minder. En we leggen haar bij het eerste vermoeidheidssignaal al weg. Soms is dat na 30 min al, maar meestal rond 60 min.

3 maanden geleden

Toevallig gister het boek gelezen, echt heel interessant en een aanrader om te kopen (eventueel op Vinted). Ik kreeg er echt een bepaald inzicht door en er vielen puzzelstukjes op zijn plek wat betreft een ‘onrustige’ baby en veel huilen ‘s middags. We zijn nu de theorie aan het uittesten met uitgangspunt de wakkertijden en so far gaat het goed!

3 maanden geleden

Reactie op Patricia_md

Wij maken nooit de kleine wakker, omdat je daarmee het risico loopt dat ze uit een diepe slaap worden gehaald. Dus wakkertijden als uitgangspunt en dan zouden ze zelf een ritme creeren na een paar dagen. Wij doen elke keer de kleren uit en Puckababy aan, hierdoor ontstaat er een vast ritueel wat voor de baby weer zorgt voor de geborgenheid. Wel overdag proberen de baby in zijn eigen bed, lukt het echt niet dan de kinderwagen. Doen we als volgt: - Naar boven brengen - Puckababy aan - In bed en boxmobiel aan - Kusje en even tegen praten Verder staat ook in het boek (was voor mij een eye opener) dat prikkels van bijv tv of radio kunnen zorgen voor oververmoeidheid waardoor slapen helemaal niet meer lukt

3 maanden geleden

Als de wakkertijd 90 min is. Wanneer begin je dan met het ritueel? Bij ons is dat slaapzakje aan, naar boven, white noise aan, speentje en in bed. Net ongeveer 10/15 minuten naast bedje gestaan en zachtjes gepraat voordat hij in slaap viel. Dus dan ga ik over de wakkertijd heen..

3 maanden geleden

Reactie op Meissie1990

Als de wakkertijd 90 min is. Wanneer begin je dan met het ritueel? Bij ons ...
Je wil je baby op bed hebben liggen binnen de maximale wakkertijd van 90 minuten, tenzij je baby slaapsignalen vertoont :)

3 maanden geleden

Reactie op Maanlicht

Je wil je baby op bed hebben liggen binnen de maximale wakkertijd van 90 mi ...
Overigens wil je je baby ook niet te vroeg op bed hebben liggen, maar ook niet te laat: dan mist hij zijn slaapcue

3 maanden geleden

Ik ben erg zoekende.. Alles al geprobeerd. Het is een wakkere baby. Vanochtend met 90 min naar boven gebracht, 15 min daarna sliep hij. Dit keer wel 45 min ipv 30.. Gisteren heb ik hem bewust langer wakker gehouden want ik zag geen vermoeidheidssignalen en hij was vrolijk, toen moet ik er even naar toe na 30 min maar heeft hij in totaal 1,5 uur in bed gelegen en grootste gedeelte egeslapen. Mama’s ik vind het zo moeilijk! En het maakt me zo onzeker allemaal 😔😔

3 maanden geleden

Ik heb dit boek gekocht toen de oudste jong was. Hij sliep haast niet overdag. Ondanks het niet slapen, ben ik wel dit boek gaan volgen als richtlijn. 1 a 2u proberen in slaap te krijgen en dan nieuwe wakkertijd starten met voeding enz. Na eten spelen en weer naar bed (proberen). Er kwamen steeds meer kleine succesmomentjes en met een half jaar. Kon ik hem wegleggen en viel hij geregeld zelf in slaap. Nu met de jongste direct dit boek als leidraad gebruikt en dat gaat super! Daarnaast vond ik dit boek prettig omdat het ouders van moeilijke slapers niet lijkt te veroordelen. Ik ging mijn kind juist beter begrijpen en waarom het in slaap komen zo moeilijk ging. Een echte aanrader dus

3 maanden geleden

Reactie op Meissie1990

Ik ben erg zoekende.. Alles al geprobeerd. Het is een wakkere baby. Vanocht ...
Niet onzeker worden! Zo te lezen slaapt hij wel eens overdag in z’n bedje! Dat is al heel wat! Hier heeft de kleine de ene dag 2 lange slaapjes van 1,5u met wat kleinere. De andere dag 7 hazenslaapjes met veel gehuil tussendoor. De ene dag valt hij zelf in slaap. De andere dag moet ik hem helpen met wiegen en sussen, soms kan ik hem helemaal niet wegleggen. Je doet het super! Op deze leeftijd hebben baby’s nog geen duidelijk ritme waar je op terug kan vallen

3 maanden geleden

Reactie op Oltia

Niet onzeker worden! Zo te lezen slaapt hij wel eens overdag in z’n bedje! ...
Dit berichtje is zo lief, heb er tranen van in m’n ogen. Klopt. Slapen doet hij in z’n bedje! Dat lukt al heel goed. Net sliep hij 45 minuten toen wakker, maar even speentje en m’n hand op z’n borst en nu slaapt hij weer. Ik weet gewoon niet wanneer ik het goed doe.. Iedereen om me heen zou zeggen: Jij doet het hartstikke goed! Pff die stomme onzekerheid bij mij in combinatie met controle/perfectionisme werkt niet mee 😣

3 maanden geleden

Mijn zoontje van 8 weken valt tijdens de borstvoeding altijd in slaap... hij eet aan 1 kant slaapt half uurtje wordt dan wakker en eet de andere kant en dan slaapt hij soms langer... soms als hij dan wakker wordt wil hij nog niet eten maar wat spelen... hoe moet ik dan aan 90 min wakkertijd komen en hem wakker weg leggen?

3 maanden geleden

Reactie op Meissie1990

Dit berichtje is zo lief, heb er tranen van in m’n ogen. Klopt. Slapen do ...
Ach lieverd, ik weet helemaal hoe je je voelt hoor! Onze eerste was echt een huilbaby die enkel en alleen OP ons wilde slapen. Niks lukte, maar nu kan ik met een gerust en relaxed hart zeggen: ALLES is tijdelijk!! En je doet het hartstikke goed. Er is niet één manier, elk kindje is uniek! Je doet het super 😎

3 maanden geleden

Reactie op Meissie1990

Als de wakkertijd 90 min is. Wanneer begin je dan met het ritueel? Bij ons ...
Je hoeft niet voor elk slaapje een ritueel te volgen! Alleen een stukje herkenbaarheid (bijvoorbeeld slaapzak aan bij ieder slaapje) en dan in de avond het avondritueel. Zo doen wij het in ieder geval

3 maanden geleden

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, er staat er 1 op Vinted. Ik heb hem zelf net nieuw besteld.

3 maanden geleden

Ik heb meerdere malen geprobeerd sinds week 8 om mijn kindje wakker in bed te leggen bij de eerste slaapsignalen. Dit resulteerde altijd in eerst beetje jammeren en daarna keihard huilen als ik niet kwam. Sush pat geprobeerd, aaien over hoofdje, zingen, sussen en oppakken troosten en weer neerleggen. Eindstand: baby valt alleen in slaap als ik wieg in mn armen en soms helpt dat zelfs niet en moet ik de baby aanleggen voor ze in slaap valt. Maar dat is het uiterste middel omdst ik niet voeding en slaap aan elkaar wil koppelen dus in principe voed ik alleen bij wakker worden uit dutje. Ik laat haar ook liever niet huilen, en de eerste 2 maanden heb ik veel geknuffeld en geborgenheid geboden. Merk alleen nu wel dat zr zwaarder wordt dus na een hele dag wiegen ga je dat wel voelen in je armen. Het is mij dus nog niet gelukt om kindje wakker in bed te leggen en dat ze zo in slaap vslt (evt met mij naast het bedje om te helpen inslapen). Nog tips die ik kan proberen voordat ik overga op wiegen. Ik wil zoveel nogelijk in deze fase in hoeverre dat kan werken aan opbouw van ritme en een goede slaapgewoonte zodat ze hopelijk straks met 6 mnd zelf kan inslapen of redelijk doorslaapt. Met mijn eerste was slapen zo’n groot ding; elk dutje was een gedoe en hij sliep pas met 2,5 jr door en nu nog heeft ie ons nodig om in te slapen en duurt het vaak een uur voordat we zn kamer uit kunnen lopen. Ik hoop dus met de tweede (10 wk) alvast te kunnen werken en goede slaapgewoontes