19 Reacties

10 maanden geleden

Ik heb deze zelf gehad bij onze dochter. Wij moesten door voor een guo naar het radboud. Als je mijn topics leest staan daar ook wat ervaringsverhalen in. Bij ons is het door de guo bekend geworden dat het kwam door extreem bloedverlies in het begin van de zwangerschap. Dit bloed is door de vruchtzak heen gesijpeld. Wij hebben echt een kerngezond meisje hier. Het grootste deel van baby’s met echodense darmen is gewoon gezond. Heeft jullie kleintje naast echodense darmen ook nog een andere softmarker?

10 maanden geleden

Reactie op Evelinevdh

Ik heb deze zelf gehad bij onze dochter. Wij moesten door voor een guo naar ...
Bij ons werd wel een verkorte femur gemeten maar dat is niet gek aangezien ik ook klein ben. Wij waren zelf ook bang voor taaislijmziekte. Wij zijn hier allebei nooit voor getest. Wij hebben ons de hele zwangerschap zorgen gemaakt over of onze dochter niet toch ergens een aandoening had.. dus ik kan me helemaal inleven in jouw situatie. Heel veel sterkte lieve mama! 💕

10 maanden geleden

Hoi! Wij zitten op dit moment in dezelfde situatie. Afgelopen vrijdag 20 weken echo gehad waarop echodense darmen werden gezien. Verder zag alles er goed uit. Gisteren bij de gynaecoloog geweest en toen was het beeld hetzelfde. Wij hebben bloed laten prikken op infecties en op dragerschap CF. Bij mijn huidige verloskundige werd cmv niet standaard geprikt, dus dat is helaas onzeker. Bij mijn vorige zwangerschap had ik namelijk nog geen antistoffen. Omdat wij CF heel graag willen uitsluiten omdat dat wrs een reden is om de zwangerschap te beëindigen, hebben we vanmorgen ook een vruchtwaterpunctie laten verrichten. Want de uitslag van het bloedonderzoek duurt 2 weken en daarna zou je geen tijd meer hebben om onderzoek bij het kind te verrichten, mochten we beiden drager zijn. De onzekerheid is vreselijk. Als dit allemaal niks afwijkends laat zien, dan is het afwachten tot de volgende echo. Die hebben wij met 29 weken. Veel sterkte de komende tijd!

10 maanden geleden

Hier precies dezelfde uitslag gehad. Wij schrokken heel erg want hebben al een kindje met een syndroom en hoopten de angst voor weer een afwijking na de 20 weken echo los te kunnen laten, maar helaas. En ook al is de kans klein dat er wat is, het voelt als 50/50 deze keer. Bij ons is cmv en down uitgesloten en ik heb ook ooit getest op een familiair dragerschap van CF, en ben geen drager. Toch kunnen wij een andere vorm bij ons dragen. We hebben vroeg in de zwangerschap een vruchtwaterpunctie overwogen (ivm ons andere kind). Toen besloten niet te doen tenzij een echo afwijkt. Daarom dit nu toch gedaan. Nu in afwachting. Echt zenuwslopend. En stel het is niet CF dan idd nog zo lang wachten op 32 weken echo ivm afwijkende darmen. Wij vinden het ook erg pittig, maar proberen tussendoor wel te genieten. Voor hetzelfde geld is het niks. Maar ook bij ons spookt het iedere dag wel een keer door ons hoofd. Heel veel sterkte en ik hoop dat het bij ons allemaal niks is!

10 maanden geleden

Dames ik stuur even een algemene reactie. Ik heb gisteren uitgebreid met mijn zusje gepraat, zij is arts. Mijn zusje zegt dat als zij deze casus onder ogen zou krijgen zij zich totaal geen zorgen zou maken. Ze geeft aan dat het van de ene kant mooi is dat we met de techniek zoveel kunnen zien tegenwoordig, maar dat dit vaak de keerzijde is. In dit geval bij echodense darmen is de kans 95% dat er niks aan de hand is. Deze bevestiging heb ik ook van de gynaecoloog. Soms zien ze gewoon dingen die niks betekenen maar moeten ze het wel benoemen. Ik heb zelf gevraagd om een extra groeiecho. Die krijg ik met 26 weken. En het erfelijkheidsonderzoek laten we nog even voor wat het is, na advies van mijn zusje. Zij zegt dat de kans echt minimaal is en dat je dan vaak ook meer afwijkingen op een echo ziet. Ik hoop dat dit jullie iets meer rust geeft. Voor mij heeft deze info wel geholpen

10 maanden geleden

Beste Elfie, Ik reageer toch even op je reactie. Want de informatie die je geeft klopt niet. Het is echt geen 95% kans dat er niks aan de hand is. Dit ligt op 80% en sommige literatuur gaat voorzichtig richting 85%. Wij zijn zelf arts, hebben meerdere gynaecologen in onze vriendenkring en hebben naar aanleiding van onze echo uitgebreide counseling bij de gynaecoloog en de klinisch geneticus gehad. Zij hebben het allen over 80%. Daarna is het voor ieder natuurlijk aan zichzelf om te beslissen hoe ver ze willen gaan om die 20% dat wel wat kan zijn uit te sluiten / aan te tonen. En wat je vervolgens met die informatie gaat doen. Ik snap dat je intentie van het bericht is om wat geruststelling te brengen aan de mensen die zich erg ongerust maken, maar het moet niet rooskleuriger worden benoemd dan dat het is. Maar voor iedereen hoop ik uiteraard dat het allemaal goed uitpakt!

10 maanden geleden

Reactie op Liselot_v

Beste Elfie, Ik reageer toch even op je reactie. Want de informatie die je ...
Dit is puur de info die de gynaecoloog mij gaf. Ik heb namelijk de kans in percentage gevraagd. Kan dan ook dat ze het op basis van deze casus noemt. Met wat ze op de echo zag en dat er al een aantal dingen uitgesloten zijn in mijn geval.

10 maanden geleden

Reactie op Liselot_v

Beste Elfie, Ik reageer toch even op je reactie. Want de informatie die je ...
In het umc gaven ze ons idd ook een percentage van 80%.

10 maanden geleden

Reactie op mil22

In het umc gaven ze ons idd ook een percentage van 80%.
Bij het radboud zeiden ze ook een percentage van 80%

10 maanden geleden

Reactie op Evelinevdh

Bij het radboud zeiden ze ook een percentage van 80%
Ja geen idee.. dit is niet wat ik heb gezegd, maar de gynaecoloog. Dus of ze geeft onjuiste info of zoals ik al zei: in het specifieke geval. Heb zelf geen medische kennis vandaar dat ik dit aan een professional vroeg.

10 maanden geleden

Helaas zit ik in hetzelfde schuitje 😔 Vrijdag de 20-weken echo gehad en morgen geavanceerd echoscopisch onderzoek in het LUMC.

10 maanden geleden

Hoi Elfie, Wij zijn vanmorgen in het LUMC geweest en alles is helemaal goed. Misschien kun je aan je verloskundige vragen of je ook een doorverwijzing mag voor een GEO in een academisch ziekenhuis? Dan hoef je niet zolang te wachten. Sterkte!

10 maanden geleden

Reactie op K2020

Hoi Elfie, Wij zijn vanmorgen in het LUMC geweest en alles is helemaal go ...
Wat fijn voor jullie! Super nieuws en nu lekker genieten! Ik had de 20 weken echo al in het ziekenhuis, alleen niet in een academisch ziekenhuis. Weet niet of dat nog veel verschil maakt. Ik heb geregeld dat ik met 26 weken nog een echo in het ziekenhuis krijg omdat ik wachten tot 14 maart wel heel erg lang vind.

10 maanden geleden

Reactie op Elfie

Wat fijn voor jullie! Super nieuws en nu lekker genieten! Ik had de 20 weke ...
Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat uitmaakt. Dat zou je misschien kunnen navragen? Gelukkig heb je met 26 weken nog een echo. Sterkte! 🍀

10 maanden geleden

Hoi Elfie, wij hebben afgelopen dinsdag hetzelfde nieuws gekregen. Ik herken je onzekerheid en paniek. Wij krijgen met 30 weken ook een nieuwe GUO. Dit is bij ons 13 maart. Wij lopen dus qua pad gelijk met jullie. Ik merk ook dat ik er elke dag mee bezig ben en mij zorgen maak. Wij hebben verschillende bloedtesten laten doen op infecties en taaislijmziekte daar krijgen wij deze week als het goed is de uitslagen van. Wij hebben gekozen om geen vruchtwaterpunctie te doen. Hoe voel je je nu? Wij lopen in het Erasmus. Ik had je van de week een vriendschapsverzoek gestuurd. Mocht je willen sparren of je verhaal kwijt willen, stuur gerust een berichtje.

8 maanden geleden

Reactie op Stephanie SW

Hoi Elfie, wij hebben afgelopen dinsdag hetzelfde nieuws gekregen. Ik herke ...
Hoe is het afgelopen bij jullie? Hier gelukkig alles goed met de darmen.

7 maanden geleden

Reactie op Elfie

Hoe is het afgelopen bij jullie? Hier gelukkig alles goed met de darmen.
Bij ons ook gelukkig alles goed met de darmen 🙏🍀 zo veel weken in onzekerheid en paniek gezeten. Vorige week te horen gekregen dat er niks meer is te zien aan de darmen. Blij dat het bij jullie ook goed is.

4 maanden geleden

Hier zojuist eenzelfde uitslag bij de 20weken echo, alles zag er goed uit op echodense darmen na. Ik mocht niet gaan googlen van de echoscopist, maar natuuurlijk toch gedaan.. Even een paar traantjes, maar na jullie antwoorden toch ook weer enigzins gerustgesteld en was het uiteindelijk misschien toch niet zo'n slecht idee om ff te googlen. Ik lees ook veel terug dat het vaker lijkt voor te komen bij meer tengere/slanke vrouwen, in combinatie met weerkaatsingen en t echoaparaat, maar dat er latrr dus niks aan de hand blijkt te zijn.. Hoe zat dit bij jullie? Ik val namelijk ook in de categorie 'slankevrouw'

4 maanden geleden

Reactie op Yll

Hier zojuist eenzelfde uitslag bij de 20weken echo, alles zag er goed uit o ...
Ooh wat spannend en een rollercoaster. Wij weten hoe je je voelt. Gaan jullie nu ook nog onderzoeken doen voor de zekerheid? Bij ons was het bij de 30’weken echo niet meer zichtbaar. Wij hebben wel bloedonderzoeken nog gedaan na 20 weken.