16 Reacties
8 dagen geleden
Weggaan en de timer opnieuw zetten. Uiteindelijk merkt hij dat je weer steeds terug komt en niet in de steek laat en zal hij vermoedelijk rustiger worden.
8 dagen geleden
Ik heb dit bij mijn dochter gedaan omdat ze alleen maar aan de borst in slaap kon vallen, en ook elke 2 uur snachts. Ik begon dan met 2 minuten wachten en elke keer een minuutje langer als had getroost. Dus 2 minuten wachten, troosten, 3 minuten wachten, troosten, 4 minuten wachten... En dan maximaal 10 minuten per keer. Dus als de 10 minuten had bereikt bleef ik elke keer 10 minuten wachten. Ik pakte haar trouwens wel op als ze echt hysterisch aan het huilen was hoor, totdat ze iig een beetje rustiger was. En met de dutjes niet langer dan een half uur proberen want als ze te weinig dutjes doen is ook weer slecht voor de nachtrust. Het was hier even paar dagen doorzetten en zelf mee huilen omdat het mij zoveel pijn deed haar te horen huilen en het te "negeren", maar het heeft super gewerkt en sliepen allemaal veel beter daarna!
8 dagen geleden
Reactie op Louloutje07
Weggaan en de timer opnieuw zetten. Uiteindelijk merkt hij dat je weer stee ...
Dankje voor je reactie!
8 dagen geleden
Reactie op Nathaliiieee
Ik heb dit bij mijn dochter gedaan omdat ze alleen maar aan de borst in sla ...
Dankje wel voor je reactie! Daar ben ik ook bang voor, het horen huilen. Dat is het enige wat mij tegen houdt. En ik hoor ook weer van tegenstanders dat het slecht is voor hun mentale ontwikkeling op de lange termijn
8 dagen geleden
Ik heb met mijn oudste een andere methode gebruikt, maar daar was de regel dat als het huilen een 10 is, op een schaal van 1 tot 10, je mag stoppen en troosten. Vond ik zelf een fijne regel, zo hield ik het ook vol.
En verder nooit spijt gehad van de slaaptraining, succes!
8 dagen geleden
Reactie op Sanne Stam
Dankje wel voor je reactie! Daar ben ik ook bang voor, het horen huilen. Da ...
Dat heeft mij ook lang tegen gehouden ja. Maar ik probeerde maar te onthouden dat het maar tijdelijk is en daarna veel voordeel van hebben, zowel zij als ik (en papa natuurlijk). Mijn dochter heeft er niks nadeligs aan overhouden hoor, haar ontwikkeling gaat super goed. Ik meende ook dat dat eerder gaat om wanneer je je baby echt regelmatig en langdurig laat huilen en ook niet gaat troosten oid.
7 dagen geleden
Respect voor al je moeite mama! Hier iemand die zijn kindje echt niet kan laten huilen. Jengelen is acceptabel, laten huilen voelt niet goed.
Hier wilde hij alleen aan de borst in slaap vallen. Niks anders lukte (wiegen, draagzak, maxi cosi, kinderwagen niks).
Nu leggen we hem in bed met speen en knuffel en valt hij binnen 1-2 min in slaap. Grotendeels volgens de adviezen van Bureau Slaap.
Ik heb een uitgebreide post hierover op een ander forum als je hier meer over wilt weten. Je baby zelf in slaap leren vallen zonder huilen!
Laat maar weten als je hier meer info over wilt. En zeker te adviseren om contact op te nemen met Bureau Slaap, of kijk eens op hun site. Hopelijk heb je hier wat aan. Bij ons heeft het echt geholpen vandaar mijn enthousiasme!!
7 dagen geleden
Reactie op amswo
Respect voor al je moeite mama! Hier iemand die zijn kindje echt niet kan l ...
Ik ben erg benieuwd!! Kan je mij er wat meer over vertellen?
7 dagen geleden
Zelf ben ik hier geen voorstander van, dus kan je er niet mee verder helpen maar wil toch met je meedenken.
Wij ‘bouncen’ onze dochter overdag ook altijd in slaap (al maanden). In het begin was dit ook vaak een strijd. Soms een halfuur tot uur bezig voor een slaapje van 20 minuten. Ik was zó bezig met haar slaap en de genoemde wakkertijden. Wij zijn het op een gegeven moment gaan loslaten.
We ‘bouncen’ haar overdag nog steeds in slaap, maar ze slaapt altijd binnen 5 minuten. Dit is echt beter gegaan sinds we de wakkertijden los zijn gaan laten. Ze was eerder blijkbaar ook gewoon nog niet moe genoeg. Ze is nu vaak 2,5 uur wakker, soms zelf 3. Ze heeft ook echt behoefte aan prikkels en activiteiten. Tegenwoordig zijn we vaak zo huiverig voor overprikkeling, terwijl onderprikkeling ook een rol kan spelen bij moeizamer slapen.
In de avond valt ze vaak aan de fles in slaap of wanneer ik naast haar lig en soms moet ik haar nog even wiegen, maar dan is ze binnen enkele minuten in slaap. In de nacht hoef ik haar nooit meer te wiegen (soms in een sprong of bij een tandje, maar is echt een uitzondering).
Het is echt pittig wat je doormaakt en begrijpelijk dat je dit niet kan blijven doen, maar weet dat er ook andere (liefdevollere) manieren zijn om het wiegen af te bouwen. Ik kan je ook echt het boek zachte nachten aanraden. Heeft mij destijds heel erg geholpen!
En ten slotte denk ik dat je moet doen waar je jezelf goed bij voelt en houd hoop! Het wordt echt beter ❤️
7 dagen geleden
Reactie op amswo
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe je dit hebt aangepakt. Bij ons is het ook aan de borst in slaap vallen of eindeloos wiegen. Bedankt voor je reactie!
7 dagen geleden
Reactie op amswo
Ik ben ook heel benieuwd, mijn dochtertje wordt wel 10-15 x per nacht wakker omdat ze een slaap associatie met mijn borst heeft. Dan geeft ze 2 zuigen en dan gaat ze weer verder, maar hierdoor slaapt ze super onrustig en ik ook.
7 dagen geleden
Reactie op BloeiendeSprankel259755
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe je dit hebt aangepakt. Bij ons is het ook ...
Erg he! En mensen zeggen dan dat het geen kwaad kan om ze zoveel te knuffelen en in slaap te voeden enz, maar op lange termijn is het totaal niet praktisch. Ze slaapt nu amper bij de gastouder bijvoorbeeld. En ik kan echt niet tegen huilen, dan krijg ik meteen fight of flight😅 adrenaline stoot
7 dagen geleden
Wij hebben een beetje de aangepaste versie hiervan gedaan. Troosten na 2,3,5,7 min. Die 7 min.voelt heel lang, maar is het langste wat ze heeft gehuild. Hier hielp het bij alle 3 de kindjes wel om in hun bedje goed te slapen. Ze gaan nu allemaal (5mnd, 3jr en 5jr) graag naar bed en hebben er echt niks aan over gehouden. Ik geloof er in dat het zover voor de ouders als voor het kindje beter is als het kindje goed slaapt en dat dat met een paar dagen meer huilen minder stress oplevert voor het kindje als continu oververmoeid zijn door niet in slaap te kunnen vallen
7 dagen geleden
Hier een baby die alleen in de draagzak sliep. Bij 4 maanden gaan “slaaptrainen”, door hem 10 minuten te laten. (Tenzij hij echt over de toeren is). Na 10 minuten troost ik door op zijn billen te kloppen. Nu een tijdje mee bezig en hij huilt niet meer, jengelt soms een beetje, maar valt steeds sneller in slaap zonder enig hulpmiddel. (Zelfs geen speentje meer, want hier moesten we 3000 x per nacht eruit.) Ik denk zelf dat je je baby ook de kans moet geven om zichzelf te kunnen “reguleren” en het voor de langere termijn voor hem ook veel fijner is als hij zelf in slaap kan vallen. En ja, dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Ik geef hem alle liefde en ben dus ook niet onder de indruk als mensen er iets van vinden of het er niet mee eens zijn. Veel succes en ik hoop voor je dat het snel beter gaat!
7 dagen geleden
Reactie op amswo
Hey!
Ik ben wel nieuwsgierig naar je post!
5 dagen geleden
Reactie op Sanne Stam
Ik ben erg benieuwd!! Kan je mij er wat meer over vertellen?
Zeker! Hopelijk hebben anderen hier wat aan. Heel verhaal dus komt ie:
Ik zat dus met hetzelfde, wilde alleen aan de borst in slaap vallen. Kinderwagen, maxicosi en wiegen/draagzaak werkte allemaal ook niet meer. Als hij jengelt vind ik het acceptabel, eventjes huilen hmm oke dan, maar lang huilen of echt schreeuwen... dan gaat er bij mij intern een mega noodalarm aan dat alles overstijgt, ik kan het niet aan! Misschien ook wel die hormonen die nog in mijn lijf stromen van de borstvoeding?
Dusja dan maar aan de borst in slaap laten vallen en rust voor ons allemaal....? Een tijdje zo gedaan maar dit is ook erg vermoeiend en je hoopt toch dat hij uiteindelijk zelf of met minimale hulp kan slapen. Was ook bang dat niemand behalve ik hem dan in slaap kon helpen, helemaal als ik weer moest starten met werk.
Dus info gezocht en via Bureau Slaap wat adviezen gekregen.
De principes waar wij mee hebben gewerkt:
- moeheidsignalen en wakkertijden aanhouden. Destijds was het max 1.5 u (nu circa 2u). Wisten daardoor dat het tijd was om te gaan slapen
- de basis: standaard ritueeltje vóór het slapen gaan. Dus bij ons was dat even spelen in de box, verschonen, slaapzakje aan, even minuutje knuffelen, speentje en knuffeltje mee, en dan naar boven. Hier je kun je direct al mee beginnen als voorbereiding!
- in bed leggen. Bij ons: White noise aan! Knuffeltje over zijn gezichtje wrijven, speentje in (hier ook de mijnnami soother speen; van de 100 speentjes is dit de enige die hij pakt!) Verder sussen, handje op zn buikje/bolletje oid om hem gerust te stellen.
- zonder huilen: Jengel is oke, echt huilen dan gewoon oppakken en troosten. Als hij rustig is weer neerleggen. 20min ongeveer proberen. Als dit niet werkt, terug naar de manier wat werkt, dus hier de borst (maar kan ook wiegen/bouncen oid zijn) en dan de volgende dag opnieuw proberen.
- verzadigd: leg je kleintje in bed wetende dat hij geen honger kan hebben. Bij voorkeur dus de voedingsmomenten (geleidelijk aan) verplaatsen naar begin of halverwege de wakkertijd
- starten: als je wilt starten met kleintje zelf in bed laten slapen dan bij voorkeur niet starten tijdens sprongetje of slaapregressie
- voorbereiding; alvorens je start je kleintje in bed te leggen eerst 1-2 weken vóór ELK slaap de slaapritueeltjes doen. Ook al eindig je dan met hem aan je borst. Uiteindelijk is het doel dat zn brein weet dat hij moet gaan slapen en dat de borst uiteindelijk niet meer nodig is.
- Beginnen met ochtendslaapje: volgens de adviezen elke slaapverandering beginnen in de ochtend, dit slaapje is het makkelijkst. De rest van de slaapjes op de dag wel de slaapassociaties en ritueeltjes doen maar gewoon eindigen aan de borst (of wat voor jou werkt), zodat het niet te veel verandering in een keer is. Als dat paar dagen goed gaat dan ook het tweede slaapje van de dag doen en dat zo steeds verder uitbreiden over de dag.
Hoe hebben wij het gedaan?
We hebben ongeveer 1-2 weken voor elk slaapje de ritueeltjes en slaapassociaties gedaan. Wel gewoon aan de borst in slaap laten vallen. In deze fase was ik nog best sceptisch maar na 4-5 dagen merkte ik dat hij er al op reageerde.
Toen bij het ochtendslaapje begonnen met het slapen aan de borst vervangen door slapen aan de fles (als soort tussenstap). Na een paar slokjes fles viel hij in slaap! Hier een klein flesje (nog geen 30ml) voeding (afgekolfd of kunst) met kleine opening van de flesspeen(nr 1 van avent). Het gaat dus niet om de vulling (voeding had hij al gehad) maar meer om de gewoonte. Hierdoor kon mijn vriend dit ook doen. Aanvankelijk eerst alleen ochtendslaapje, rest van de slaapjes van de dag wel alle ritueeltjes maar geëindigd aan de borst en daarna in bed gelegd. Na 3 dagen ook 2e slaapje met fles, en dit uiteindelijk zo verder uitgebreid over de rest van de dag.
Toen (bijna) alle slaapjes met het flesje lukte zijn we begonnen met flesje vervangen voor speentje. Was ff spannend! Zelfde principe dus ook weer begonnen met ochtendslaapje. En het werkte! Door al die voorbereiding van rituelen draaide zijn ogen bijna meteen weg op het moment dat hij in bed werd gelegd.
Dit alles werkte perfect. Zonder huilen! Twee weken voorbereiding gehad, 2 weken ‘overgangsfase’ en nu na een maand kan ik hem in bed leggen met knuffel en speen en valt hij binnen 2 min in slaap. Wie weet binnenkort zonder speen proberen?
Dus héél verhaal maar kortom: creëer associaties door ritueeltjes, slaapzak, white noise en knuffeltjes oid. Doe dat consequent 1-2 weken. En ga dan pas proberen zelf in bed te leggen (eerst in de ochtend beginnen) en dan met fles of speen of misschien wel zonder dit alles, wat jij wilt proberen. Als het niet werkt terug naar de manier wat werkt (borst/wiegen oid) en volgende dag opnieuw proberen. Het is investering; geduld en doorzetten! Uiteindelijk zal het werken!