10 Reacties
3 maanden geleden
Ik heb dit bij onze oudste gedaan wegens overproductie. Ze raakte zo vermoeid van de hoge snelheid en hoeveelheid waarmee de melk eruit kwam dat ze er niet tegenaan kon slikken en ze na 5 minuten drinken aan 1 borst losliet en in slaap viel. Hierdoor kwam ze ook vaker voor een voeding, want ze dronk steeds maar kleine beetjes natuurlijk.
Ze kreeg uiteindelijk vrijwel alleen nog maar voormelk binnen en kreeg hierdoor chronische diarree (wat ik niet doorhad, want eerste kindje en borstvoedingspoep is altijd dun en mag allerlei kleuren hebben, maar dit was achteraf wel al erg lang groen van kleur) en uiteindelijk is het darmslijmvlies hierdoor zo geïrriteerd geraakt dat ze zweempjes bloed in de ontlasting kreeg. We hebben advies gevraagd bij het CB, de huisarts en uiteindelijk bij de kinderarts in het ziekenhuis, maar hiervoor hadden we zelf al de conclusie getrokken dat het mogelijk aan teveel aan voormelk kon liggen.
Ben toen alles gaan kolven en vanaf dat moment herstelde de darmen weer en was er niets meer aan de hand. Veel gelukkiger en tevreden meisje. Ik gaf alleen de laatste avond voeding, nacht en eerste ochtendvoeding de borst vanwege het gemak en het momentje toch samen te hebben. Door de slaperigheid tijdens die voedingen dronk ze dan vaak ook wat rustiger.
Het is zeker wel wat meer werk, maar uiteindelijk vond ik het goed te doen. Heb het toen van 3 tot 6 maanden gedaan.
Nu opnieuw overproductie en een meisje tong- en lipriempje en diep gehemelte waardoor ze de tepel moeilijk pakt zelfs met tepelhoedje, dus ben nu al snel begonnen met alles kolven. Weer alleen de late, nacht en ochtend voeding aan de borst. Vindt het ideaal dat ik precies weet hoe veel melk ze binnenkrijgt en dat ik wat makkelijker een wijntje kan drinken en dan de BV weg kan gooien zonder dat ik moet nadenken of ze alweer aan de borst mag of niet ☺️.
3 maanden geleden
Bij mij hielp bij overproductie en snelle toeschietreflex liggend of achterover geleund voeden waar mogelijk en blokvoeden (in blokken van 3u één borst aanbieden, hoe vaak je kindje ook komt). Ik heb geen ervaring met fulltime kolven maar het lijkt me dodelijk vermoeiend en veel gedoe.
3 maanden geleden
Hetzelfde probleem, echter vind ik live borstvoeding wel heel fijn als het rustig gaat. Vooral 's nachts lukt het wel om rustiger te drinken. Bij mij wilt liggend voeden ook nog wel helpen ! Alleen is dat dan weer een risico met reflux. 4 van de 5 keer gast het goed en die laagste keer spuugt ze me onder... maar het speelt wel in m'n hoofd hoor dat fulltime kolven, maar lijkt me zo zwaar ook weer
3 maanden geleden
Ik kreeg van een lactatiekundige advies dat ‘de druk er af kolven’ juist overproductie in stand houdt dus doe dat niet 🫣.
Via deze link vind je een handig stappenplan, ik ben er ook mee begonnen doordat mijn zoontje niet meer wilde drinken aan de borst. Het kan wel een week of twee duren voor je productie is afgenomen dus geef het de tijd. Ik moet zelf niet denken aan fulltime kolven dus vandaar dat ik je deze tip geef, als je fulltime wilt kolven moet je dat uiterraard gaan doen, als je niet wilt stoppen met live borstvoeden en je productie wordt niet stabieleren dan zou ik een lactatiekundige inschakelen, vele geven telefonisch ook gratis advies! Succes
https://www.everienvogel.nl/overproductie
3 maanden geleden
Ik zou beginnen met advies vragen aan een lactatiekundige. Vaak kun je de productie wel verminderen. Voor nu zou ik zeggen niet meer kolven en beginnen met blokvoeden. Ook andere voedingshoudingen zouden kunnen helpen. Heb nu 2 keer overproductie gehad en deze keer kon ik het vrij snel verminderen. Bij mij hielp blokvoeden erg goed, ik hield blokken van zo'n 5-6 uur aan. Dat is meer dan geadviseerd wordt, maar blokken van 3 uur waren bij mij niet voldoende. Dochter is nu bijna 11 weken en productie is nu goed afgestemd en stabiel.
Maar voornaamste advies is toch echt om contact op te nemen met een lactatiekundige. Als je echt graag wil gaan kolven dan kan dat natuurlijk ook. Maar ook dan zou ik overleggen met een lactatiekundige. Anders is er een kans dat je door het kolven alleen maar je productie gaat stimuleren en nog meer melk gaat produceren. Dan blijf je kolven en houd je waarschijnlijk veel melk over.