17 Reacties

2 maanden geleden

Jaa hier ook plat hoofdje! Jaa de enige tip is het hoofdje blijven draaien! En ze komt hier 1x per maand en de rest moet je dus zelf doen

2 maanden geleden

Ik volg deze eventjes

2 maanden geleden

Reactie op Elize1989

Jaa hier ook plat hoofdje! Jaa de enige tip is het hoofdje blijven draaien! ...
Poeh ja hier ook weinig tot geen adviezen. Behalve zsm leren draaien zodat hij zelf op z’n buik gaat liggen en een bumbo floor seat aanschaffen. Vind ik bijzonder advies voor een kindje van 12 weken. Het is hier al vast gesteld met 4 weken, sindsdien niet meer verergerd maar helaas ook niet verminderd.

2 maanden geleden

Onze dochter (12 wkn) heeft geen afgeplat hoofdje maar wel een voorkeurshouding. Wij twijfelen of we de fysio of osteopaat inschakelen, wat zouden jullie doen?

2 maanden geleden

Hier ook een kindje met een voorkeurshouding en daardoor een afplatting. Wij zijn op 6 weken door het CB doorgestuurd naar een kinderfysio. Zij heeft onze zoon nagekeken of er geen verkorte spieren of iets anders medisch is waardoor hij het simpelweg gewoon niet kan. Dit was bij ons niet het geval. Oefeningen gekregen om zijn spieren van zijn niet voorkeurskant te trainen. Het is niet zozeer zijn afplatting die voor problemen kan zorgen, maar dat hij zijn andere kant niet ziet en hierdoor die kant minder ontwikkeld. Ik kan de oefeningen niet zo even uitleggen want zijn er meerdere. Zou lekker een afspraak maken bij de fysio, dit wordt overigens vergoed. Inmiddels is ons zoontje 14 weken en van de voorkeurshouding niets meer te merken, ontwikkelt beide kanten goed. Zijn afplatting wordt ook al minder. Dit moet net als een gehaktbal draaien steeds minderen 😅

2 maanden geleden

Wij hebben ook Fysio voor voorkeurshouding en afplatting. Met 13 weken doorgestuurd door het consultatiebureau. Nu 2x (aan huis) langs geweest. De eerste keer ( 2 week geleden) wat oefeningen gekregen. Veel tummy time doen en dan speelgoed (of jezelf) bewegen van links naar rechts zodat ze veel gaat volgen. Op haar zij liggen van de niet voorkeurskant zodat ze gewend raakt om daar op te liggen. Vliegtuigje doen (niet onder de oksels maar onder borst en tussen benen ondersteunen) en dan rond laten kijken. Vooral alles wat interessant is (speelgoed, licht, jezelf en hier vooral grote zus) aan de niet voorkeurskant houden zodat ze zoveel mogelijk die kant op gaat kijken. Hier wilde ze eerst niet volledig op haar linkerwang liggen, maar na 2 weken lukt het wel. Afgelopen donderdag voor de 2e keer Fysio gehad en nu moeten we zorgen dat ze beide kanten op blijft kijken en niet nu de voorkeurshouding van kant gaat veranderen. Afplatting is in 2 week tijd ook al minder geworden :) nu hebben we pas over 3 weken weer een afspraak.

2 maanden geleden

Hier hetzelfde. Ook fysio aan huis en allemaal oefeningen om hem symmetrisch sterk te krijgen. De voorkeur verdwijnt langzaam en hij wordt steeds sterker op de buik. En blijer ook, dat helpt onwijs. Toch ben ik ook naar de osteopaat gegaan om de oorzaak te bekijken. Die zat hier in de heup. Twee keer ook daar geweest en een wereld van verschil. De schuine afplatting verdwijnt langzaam maar maakt plaats voor een wat platter achterhoofdje. Volgens de fysio is dat logisch. Dus nu moet vooral zijn hoofdje weer naar achteren rond gaan groeien. Om zeker te weten dat ik hem daarin met alles heb geholpen heb ik ook het mimos kussentje aangeschaft voor de momenten dat hij overdag op zijn rug ligt en ik hem in de gaten kan houden. Fingers crossed :)

2 maanden geleden

Hier ook voorkeurshouding mer afplating. Wij kregen het advies om een opgerolde hydrofiel doek onder de voorkeurskant te leggen in bed en wandelwagen, zodat ze een beetje gedwongen wordt om naar de niet voorkeruskant te kijken. Verder ook wat ik nog meer lees van anderen : speelgoed aanbieden e.d. aan de niet voorkeurskant. Hier heeft het echt goed gewerkt!

2 maanden geleden

Oh ja, en als ze in een co sleeper liggen dan zo er in leggen dat je zelf aan de niet voorkeurskant ligt. Vaak draaien ze met hun hoofdje naar je toe ( al was dat hier niet zo en moest er dus een rolletje aan te pas komen).

2 maanden geleden

Reactie op Eerstekindje2024

Onze dochter (12 wkn) heeft geen afgeplat hoofdje maar wel een voorkeurshou ...
Beide ☺️

2 maanden geleden

ons eerste kindje had ook een voorkeurshouding en afplatting. Bij ons heeft de osteopaat veel geholpen en uiteindelijk was de oplossing zoveel mogelijk op haar buik slapen om tegendruk te geven.

2 maanden geleden

Dit kussentje helpt ook tegen afplatting. Kun je de hele dag gebruiken past achter alles. Wipstoel autostoel, gebruiken met slapen. Heel fijn ding.

2 maanden geleden

Wij hebben met mij oudere zoontje tijd bij fysio gelopen hij had erg plat achter hoofd. Hij hoefde net geen helmpje. Fysio is thuis geweest, met spelen alles naar het licht draaien zoals box commode bedje. We kregen elke week ook nieuwe oefeningen. Ik zou de fysio adviseren.

2 maanden geleden

Ja zelfde hier! Heb 1e gehad en nu 3 weken later weer. Ik heb zeker het idee dat het werkt. Denk dat de oefeningen heel erg afhankelijk is van je baby maar ik moet er voor zorgen dat ze vooral veel links ligt of zit 🤓

2 maanden geleden

Hier ook fysio aan huis. Met 4 weken doorgestuurd en ze is nu 3x geweest. Oefeningen gekregen en veel op de buik oefenen. Het gaat steeds beter maar hij kan zijn hoofdje nog niet ver genoeg draaien naar de niet voorkeurskant. Hij is nu 13 weken. Ik heb woensdag weer afspraak bij cb. En dan met de arts. Hij heeft steeds kleine plopjes of kraakjes in zijn heup. Ik hoop dat we een echo krijgen om naar de heupen te kijken. Mocht dit niet zijn ga ik naar de osteopaat. Want er zit ergens iets wat hem belemmerd. Hij kan soms echt boos worden tijdens de oefeningen alsof er iets niet goed zit.

2 maanden geleden

Hier ook! Fysio aan huis en we gaan naar een manueel therapeut. Dat was echt nodig, want de voorkeurshouding van mijn dochter is super hardnekkig. We hebben nu drie keer fysio en twee keer manuele therapie gehad. Het begint nu wel te helpen. Het helpt vooral dat we thuis heel veel de oefeningen en tips inzetten. Het hele gezin helpt mee, dus dat is fijn!

2 maanden geleden

Hier ook fysio omdat ze een voorkeurskant had. De fysio heeft wat lichamelijke testjes gedaan om te kijken hoe ze beweegt (of er bijvoorbeeld niks bekneld zit oid). Verder bekeek ze de inrichting van de box, aankleedtafel, wipstoeltje, kinderwagen en bedje en kregen wij tips om wat dingen te veranderen. Ook heeft ze verschillende manieren laten zien om tummytime te doen. Dit kan bijvoorbeeld ook op je arm in de lucht. Verder tips hoe je het hoofdje kunt draaien als ze slapen, zonder dat ze wakker worden. Wij hebben er heel veel aan gehad.