9 Reacties

2 jaar geleden

Ik zat hier ook over na te denken. Ik krijg ook een geplande keizersnede en onze dochter is bijna 4. Zij gaat even logeren bij oma. Ik denk dat wij wel gaan vertellen dat papa en mama naar het ziekenhuis gaan omdat de dokter de baby gaat halen en dat wanneer het kan ze even op bezoek mag komen om haar zusje te ontmoeten. Maar goed, als dat door omstandigheden niet lukt zal het thuis pas zijn. Ik denk dat het ook heel kind afhankelijk is of ze daar goed mee om kunnen gaan. Ik voorzie er bij onze dochter geen problemen mee dat ze weer weg moet, maar ik kan mij ook heel goed voorstellen dat er kinderen zijn die dat heel lastig vinden.

2 jaar geleden

Ik krijg volgende week een inleiding en heb onze zoon dat ook eerlijk verteld. Hij is ook bijna 5. Zodat hij begrijpt wat er gebeurt. We brengen hem die dag naar opa en oma en daar blijft hij ook slapen, aangezien de volgende ochtend pas mijn vliezen worden gebroken. Wij hebben afgesproken dat we zo goed als meteen bellen als de baby is geboren en dat ze dan na het "golden hour" langskomen in het ziekenhuis. Eerst ons zoontje en na een tijdje mogen opa en oma naar binnen. Natuurlijk alleen als de baby op een normaal tijdstip geboren wordt 馃檪. Onze zoon vindt dit trouwens niet lastig, hij is heel graag bij opa en oma en ik heb wel het idee dat hij snapt dat wij naar het ziekenhuis gaan omdat de baby geboren gaat worden.

2 jaar geleden

Ik volg even mee. Ben nu 36+2 zwanger en krijg een geplande keizersnede rond 38 weken. Wij twijfelen nog of we het onze dochter van 4 vooraf vertellen of als de baby er al is. Ze weet in ieder geval dat de baby er binnenkort aan komt en dat zij als allereerste langs mag komen in het ziekenhuis. Overigens lig ik nu plotseling sinds vannacht een in het ziekenhuis. We dachten dat de bevalling begonnen was maar ik blijk nier of galstenen te hebben. Zeer pijnlijke aanvallen gehad..onze dochter is thuis gebleven, vannacht kwam mijn schoonzus en gelukkig gaat ze er goed mee om.

2 jaar geleden

Ik heb geen ervaring met een geplande keizersnede. Maar heb al wel 2 oudere kinderen.. ik zou het wel vertellen dat die dag de baby geboren gaat worden.. als ze 5 zijn krijgen ze bewust alles mee, ook dat ze die dag ergens anders zijn. Daarnaast zou ik ook hem, als dit mogelijk is laten komen in het ziekenhuis voor de eerste ontmoeting, zodat hij ziet waar jullie zijn..en qua voorbereiding kan je juist uitleggen dat er een kans is dat je moet blijven en dat hij weer mee naar huis gaat. Maar misschien nog een leuke tip, laat jullie zoontje met de gene waar hij die dag op dat moment is, helpen met het versieren van het huis? Dat als jullie dan naar huis mogen hij daaraan heeft meegeholpen, zodat het dan voor hem een super groot trots moment mag ziin om ziin broertje of zusje thuis te mogen verwelkomen

2 jaar geleden

Ik krijg ook een geplande keizersnee, maar mijn oudste is bijna 2. Wel wat jonger dus. Maar wij vertellen hem gewoon die ochtend dat baby broertje geboren word vandaag. En dan laten we hem s middags langs komen in het ziekenhuis om broertje te ontmoeten. Ik moet zeggen dat ik wel expres met mijn man heb afgesproken dat hij naar huis gaat met de oudste en thuis slaapt. In het ziekenhuis kan hij toch niet veel doen en die bedjes voor mannen zien er niet echt comfortabel uit. Dus manlief en oudste zoon zullen tot aan of tot en met het eten in het ziekenhuis zijn en daarna lekker naar huis gaan samen

2 jaar geleden

Onze dochter is 5, wij hebben het gewoon met haar besproken en haar de ruimte gegeven om aan te geven wat zij het fijnste vind. Dus brengen we haar nog naar school (indien mogelijk, we weten nog niet hoe laat we in het ziekenhuis worden verwacht) en weet ze dus niet dat die dag de baby geboren wordt, of wil ze het liever van te voren weten. Zij gaf aan het graag te willen weten, dus ze weet inmiddels op welke dag ik naar het ziekenhuis moet en dat ze later die dag in de middag of avond op bezoek mag komen om haar broertje te ontmoeten. Ook weet ze dat mama nog in het ziekenhuis moet blijven en het handig is als papa ook blijft dus dat ze met oma thuis is en per dag zelf mag aangeven of ze liever afleiding wil door naar school te gaan, liever iets met oma wil doen, of zoveel als mogelijk in het ziekenhuis bij ons wil zijn. Kinderen van 4/5 jaar oud kunnen vaak al heel goed aangeven wat ze nodig hebben en waar ze zich het fijnste bij voelen 馃槉

2 jaar geleden

Dank jullie wel voor alle tips, we hebben uiteindelijk onze zoon verteld dat zijn zusje morgen (vandaag) geboren zou worden en dat hij dan lekker bij opa en oma kon blijven, want het duurt toch allemaal heel lang in het zkh en dat is super saai. Hij heeft vandaag niet meer naar ons gevraagd en ik heb best veel pijn, dus we kiezen ervoor om hem morgenochtend te vertellen dat zijn zusje er is en dat hij dan meteen kan langskomen met opa en oma. En die tip van het huis versieren vind ik een hele goede, dank je wel!

2 jaar geleden

Hoe gaat het met jullie? Is jullie dochter geboren? En hoe reageerde jullie zoontje tijdens de eerste ontmoeting? Veel liefs

2 jaar geleden

Reactie op Lisetteeee

Hoe gaat het met jullie? Is jullie dochter geboren? En hoe reageerde jullie ...
Ja! Ze is 30 april geboren en haar broer vond het zo leuk en spannend om haar te zien. We hebben hem een dag later laten komen omdat ik de dag zelf zo moe en sloom was van de pijnstilling. Het was heerlijk om ze samen te zien, mijn zoon vond het erg spannend maar het wende snel. Hij vond het inderdaad helemaal niet raar dat zij en ik wat langer in hrt ziekenhuis bleven en hij heeft heerlijke dagen gehad bij opa en oma Lief dat je het vraagt 馃┓