40 Reacties

2 maanden geleden

Als je zoekt op hapjes dan vind je nog een paar forums over de mama's die al zijn begonnen. Wij wachten tot zes maanden ivm darmontwikkeling 😊

2 maanden geleden

4 maanden met de oudste en gaan we nu weer doen. Wortel, sperziebonen, pastinaak en pompoen zijn de 1e groentes die we aanbieden voor de 1e maand. Fruit doen we pas vanaf 6 maanden aangezien dat de meeste kinderen van nature lekker vinden

2 maanden geleden

Ik start volgende week dan is hij 4 mnd Ik start met pompoen en wortel Fruit wat later en dan mango of pruimen

2 maanden geleden

Bij de eerste begonnen met 6 maanden. Begonnen met wortel

2 maanden geleden

Ik heb het gevraagd bij het consultatiebureau aangezien ik dacht al aan de rijstebloempap te kunnen. Ik wacht nog een maand dan is hij 4 maanden oud en dan potjes voor 4 maanden, dat is lekker fijn. Ik kan het ook zelf maken maar zo fijn krijg ik het helaas niet. Eerst starten met groente en daarna fruit.

2 maanden geleden

Net zoals bij mijn oudste zodra ze goed kan zitten, dit zal met een maand of 6 ongeveer zijn. Ik start dan met iets zoals courgette, wortel of pompoen.

2 maanden geleden

Ik wacht tot ze er zelf aan toe is. Als in: kijken naar eten en het proberen in haar mond te doen. Verwacht dat dit rond de 6 maanden is. Wij gaan weer rapley doen, dus alleen grote stukken eten geven. Denk hele aardbeien, groot stuk mango, etc.

2 maanden geleden

Als zelf kan zitten en zelf het eten in de mond kan stoppen en niet voor 6 maanden

2 maanden geleden

Wij zijn bij 16 weken begonnen. Ook een beetje op idee/advies van het consultatiebureau. Hij heeft tot nu wortel, pompoen en zoete aardappel gehad.

2 maanden geleden

Reactie op Jansje90

Als zelf kan zitten en zelf het eten in de mond kan stoppen en niet voor 6 ...
Niet voor vier maanden?

2 maanden geleden

Reactie op Lottttt1

Niet voor vier maanden?
Niet voor 6 maanden ivm darm rijping. Tot 6 maanden zijn de darmpjes alleen nog klaar om (moeder) melk te verteren. Daarom wachten wij en geven we eerder geen oefenhapjes. Ook de mond motoriek (kauwen, kokhals reflex) zie je pas veranderen met 6 maanden en het zelf voedsel kunnen pakken met de pincet greep komt pas na 6 maanden. Het voelt voor ons daarom veel meer ‘normaal’ om in die periode pas voedsel aan te bieden.

2 maanden geleden

Wij zijn met onze 1e met 4 maanden begonnen. Nooit ellende gehad en is een fantastische eter geworden. Gaan het nu bij de 2e weer doen. Ik heb zelf ook met kleintjes gewerkt en op de opvang ook nooit rare dingen meegemaakt mbt hapjes met 4 maanden. Het is ook bijvoeding he, wat hapjes om aan smaken te wennen. Geen voeding ipv melk. Ze eten niet gelijk hele potjes weg. Kijk vooral naar je eigen kindje. De een is er met 4 maanden aan toe, de ander pas met 6. En vergeet niet dat statistieken rondom babies gebaseerd zijn op gemiddeldes, zo ook de cijfers rondom darmrijping en natuurlijke maaginhoud. Het is niet zo dat dit bij elke baby synchroon loopt. Gemiddeldes betekenen alleen dat er net zoveel babies eerder zijn als later. Zo zijn er ook babies die met 2 maanden al tandjes krijgen (of zelfs met tandje geboren worden) en babies die pas na 6 maanden of later hun eerste tandje krijgen. Doe vooral wat bij jouw kindje past.

2 maanden geleden

Gezien het feit dat mijn dochter al probeert om mijn lepel af te pakken en hem wil aanvallen, meekauwt en haar mond opendoet als ik wil eten, denk ik dat we starten als ze 4 maanden is (dus 17 weken en 3 dagen)

één maand geleden

Reactie op Marenne

Wij zijn met onze 1e met 4 maanden begonnen. Nooit ellende gehad en is een ...
Maar hoe weet je of de darmrijping van je kind dan eerder al klaar is? Dan 6 mnd

één maand geleden

Reactie op Jansje90

Niet voor 6 maanden ivm darm rijping. Tot 6 maanden zijn de darmpjes alleen ...
Ik heb dit ook heel erg. Ze is 4 maanden en ze lijkt mij nu echt nog veel te jong nu haha

één maand geleden

Reactie op Marenne

Wij zijn met onze 1e met 4 maanden begonnen. Nooit ellende gehad en is een ...
https://groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding Ik vind dit een interessante om te lezen. Hoewel ik bij mijn eerste bijna niet kon wachten tot ze 6 maanden was denk ik nu: dat is al over 2 maanden😳 Rustig aan, ze kan haar hele leven nog eten. Ik denk trouwens dat je op de korte termijn ook lang niet altijd iets merkt maar dat het op de lange termijn zeker zijn nadelen kan hebben. Zelf heb ik een prikkelbare darm en ik denk dat naast het westerse dieet te vroeg beginnen met vaste voeding ook een oorzaak hiervan kan zijn. Ik neem zelf dus het zekere voor het onzekere en wacht tot ze 6 maanden is.

één maand geleden

Reactie op Loenie87

https://groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding Ik vind d ...
Ik ga dit denk ik ook doen, ik snap de haast ook totaal niet!

één maand geleden

Reactie op Loenie87

Zeker! Direct last krijgen en gevolgen hebben voor de darmen zijn echt 2 verschillende dingen. Juist denken oh geen last? Dat een baby niet direct enorme buikpijnen krijgt hoeft niet te zeggen dat het gevolgen kan hebben op de darmen. En wat jij zegt van rustig aan ze kunnen nog heel leven eten die gedachte herken ik heel erg.

één maand geleden

Reactie op Loenie87

Ik vind dit zelf een weinig betrouwbare blog. Ze quote hele oude onderzoeken (sommige zelfs uit 1995, serieus...). Als je kijkt hoe snel de medische kennis veranderd in de jaren is dat voor nu helemaal geen betrouwbare bron meer. Tussen mijn zwangerschap en de newborntijd 3 jaar geleden en nu zijn er zelfs al veel adviezen omgegooid omdat dat niet bleek te kloppen. En die waren gebaseerd op recentere cijfers en onderzoeken. Zulke oude onderzoeken mag je met een flinke korrel zout nemen.

één maand geleden

Reactie op Marenne

Ik vind dit zelf een weinig betrouwbare blog. Ze quote hele oude onderzoeke ...
Ook het WHO raadt de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding aan (indien mogelijk, anders flesvoeding uiteraard). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding https://www.who.int/publications/i/item/9789240081864 Natuurlijk mag iedereen het zelf weten, maar ik denk heel eerlijk gezegd dat het advies van het cb en het voedingscentrum achterhaald is.