40 Reacties
één maand geleden
Reactie op Loenie87
Ook het WHO raadt de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding aan (indien ...
Klopt dat de WHO dat aanraadt, maar dat gaat niet in tegen het advies binnen nederland. Hier is namelijk ook het advies om de bijvoeding géén vervanging te laten zijn voor borstvoeding/flesvoeding. Ik vind bijvoeding ook eigelijk een verkeerd woord voor wat je tussen de 4 en 6 maanden doet. Het is eerder oefenvoeding, om kennis te maken met smaken en mondmotoriek te oefenen. Ik weet dat ze in de winkel potjes van 125gr verkopen, maar het is nog helemaal niet de bedoeling dat een baby zoveel eet naast zn melk, want dan gaat het vanzelf minder voedingen vragen, en dat is precies niet het advies. 🙂
En de cijfers die het WHO aandraagt is een vergelijking tussen kinderen die volledige borstvoeding krijgen en kinderen bij wie melkvoeding vervangen wordt door ander eten. En dat is inderdaad nog niet de bedoeling, ook niet hier in Nederland, want dan komen ze onder andere voedingsstoffen tekort. 🙂
Ik vind ook zeker dat er onder de 6 maanden geen voedingen vervangen moeten worden door ander eten. Maar dat betekend niet dat oefenhapjes slecht is. En ik zag in het artikel van die dame ook dat ze een aantal onderzoeken aanhaalde die te maken hebben met het VERVANGEN van voedingen, niet met oefenhapjes. Dat is een wezenlijk verschil.
één maand geleden
Reactie op Loenie87
Exclusief melkvoeding is toch echt iets heel anders dan oefenvoeding/bijvoe ...
En toch gaan die statistieken over het vervangen van voedingen.
Denk je dat er zo'n verschil zit tussen 6 volledige voedingen op een dag, of 6 volledige voedingen en 3 hapjes wortel?
één maand geleden
Reactie op Marenne
En toch gaan die statistieken over het vervangen van voedingen.
Denk je dat ...
Als het toch allemaal niet uitmaakt die 3 hapjes dan is het toch prima hiermee te willen wachten tot 6 maanden?
Het is mij helemaal best dat jij het met 4 maanden al wil geven, maar ik volg liever het advies van exclusief borstvoeding tot de leeftijd van 6 maanden.
één maand geleden
Het eerste jaar is eigenlijk melk voldoende maar we willen allemaal 'snel' beginnen want leuk, wat nieuws etc.
Eigenlijk is het helemaal nog niet zo goed voor de kleintjes, de darmen zijn nog niet rijp en kunnen evt. Darmlek krijgen wat je niet ziet maar daardoor worden kinderen snel ziek of last van exceem etc.
Hier wacht ik tot minimaal 6maanden.
één maand geleden
Cb zei dat ik al wat hapjes kon proberen ze is nu 16 weken maar ze is ook heel.erg geïnteresseerd in ons eten.
Mijn andere 3 kids kregen ook gewoon vanaf 4 maanden oefen hapjes 2 lepeltjes van wortel bvb.
6 maanden reply methode
ze zijn allemaal hartstikke gezond en groeien goed en ze hebben geen darm pijntjes ervaren😊 ( nu 12,10 en 3 jaar)
Vooral doen waar jij je goed bij voelt!
één maand geleden
Reactie op Loenie87
Als het toch allemaal niet uitmaakt die 3 hapjes dan is het toch prima hier ...
Ik zeg ook nergens dat het erg is te wachten tot 6 maanden. 😅 ik zeg juist dat elk kindje anders is en op hun eigen tempo ontwikkeld (ook fysiek) en ik vind dat mensen vooral naar hun kindje moeten kijken. Daarnaast vind ik statistieken prima, maar dan moeten ze wel kloppen binnen de context waar ze voor bedoeld zijn. Zo gaan de genoemde statistieken over de nadelen wanneer je voedingen vervangd, maar worden ze gepresenteerd alsof het gaat over oefenhapjes naast de melkvoeding, en dat is totaal anders. Iedereen moet zijn eigen keuze maken, maar ik denk dat iedereen dat wel graag doet op basis van kloppende informatie. 🙂
één maand geleden
Reactie op Marenne
Ik zeg ook nergens dat het erg is te wachten tot 6 maanden. 😅 ik zeg juist ...
Naar je kindje kijken vind ik helemaal niet handig. Ik hoor namelijk heel vaak: mijn kindje is heel geïnteresseerd naar eten, ze kijkt me het eten uit de mond. Ja dat doet mijn kleintje ook, zij belandde gisteren nog met haar toet in mijn bord omdat ze zich ineens afzette om dat eten ineens van dichtbij te bekijken. Maar dat wil niet zeggen dat haar darmen er al klaar voor zijn. Persoonlijk vind ik het ook veel logischer klinken om pas te beginnen als je kindje goed kan zitten en zelf het eten naar de mond kan brengen. En het zou me niet eens verbazen als het doorkomen van tandjes lineair loopt aan het rijpingsproces van de darmen (maar dat is een eigen interpretatie).
Maar goed, statistieken of niet, het advies blijft exclusief melkvoeding, dus géén oefenhapjes.
VRIEND
één maand geleden
Reactie op Loenie87
Naar je kindje kijken vind ik helemaal niet handig. Ik hoor namelijk heel v ...
Ik ben akkoord met je dat 'het eten uit de mond kijken' geen bal te maken heeft met klaar zijn voor eten (darmen).
Maar dat van de tanden klopt niet 😊 Er zijn namelijk ook kindjes die geboren worden mét tandjes en er zijn zijn net zo goed kindjes die rond 9-10 maanden nog geen tandje hebben.
één maand geleden
Reactie op Loenie87
Naar je kindje kijken vind ik helemaal niet handig. Ik hoor namelijk heel v ...
Ja dat is zeker logisch en ook een opvatting van velen. Soms wijkt dat iets af bij een kind maar dat is natuurlijk een hele handige maatstaf om te zien wanneer ze er klaar voor zijn. Piepjonge babies, die liggend eten krijgen, zonder tanden en zonder sterke romp lijkt mij niet wenselijk. toch zie je dat zo vaak he?
één maand geleden
Reactie op aj205a
Ja dat is zeker logisch en ook een opvatting van velen. Soms wijkt dat iets ...
Sommige mensen op dit forum begonnen al met 3 maanden, want ja het kind was er klaar voor volgens hun. 😅
VRIEND
één maand geleden
Reactie op Loenie87
Ja en dan gelijk hele potjes naar binnen lepelen ipv de 2 a 3 theelepeltjes ...
In België is er geen '2-3 lepeltjes' advies. Je start met vaste voeding en gaat af op je kind om de hoeveelheid te bepalen. Mijn zoontje moest (van de pediater owv extreme reflux) starten op 10 (!!!) weken en at binnen de 3 dagen een portie van 150g weg met smaak en zonder last.
één maand geleden
Reactie op aj205a
Ja dat is zeker logisch en ook een opvatting van velen. Soms wijkt dat iets ...
Dit + dat het voedsel volledig vloeibaar naar binnen moet voelt voor mij ook niet natuurlijk. Ik heb 2 oudere kinderen van 16 en 12 en die heb ik ook met 4 maanden braaf hapjes gegeven zoals cb adviseerde. En nee die baby’s zijn ook niet kapot gegaan. Maar dat ze er niet kapot van zijn gegaan wil voor mijn niet zeggen dat het daarom niet anders kan of in dit geval beter kan. Met de kennis die ik nu heb ben ik overtuigd dat we 4 maanden hapjes vooral geven omdat we het zelf zo leuk vinden.
Deze baby nummer 3 krijgt tot hij zelf kan zitten en eten alleen nog borstvoeding.
Misschien had ik dit 16 jaar geleden ook wel enorm overdreven gevonden dat kan. Maar voor nu voelt het als de beste keuze.
één maand geleden
Reactie op Marenne
Wat een vervelend topic wordt dit zo. Kunnen jullie die mama's ook gewoon i ...
Precies dit. Je durft je mening bijna niet meer te geven.
één maand geleden
Ik heb de reacties doorgelezen en schrik echt van hoe hard er gereageerd wordt, niet best. Ieder is van harte om zijn mening te geven en discuseren is prima, maar wees respectvol 🤗
Dat gezegd hebben, mijn antwoord op vraag van TS:
Wij gaan deze week beginnen! Dame is nu 18 weken en wij merken dat ze lekker bezig is met haar mond motoriek, denken dat ze klaar is voor hapjes! Weten zal je natuurlijk nooit, maar dat is het leuke aan hapjes, het is oefenen! Vandaag zoete aardappel, broccoli en peer in huis geslagen.
één maand geleden
Reactie op Nicole1306
Ik heb de reacties doorgelezen en schrik echt van hoe hard er gereageerd wo ...
Ja lekker oefenen! Ik ben het met je eens over de reacties.
Elke mama kent zn eigen kindje het beste, en het is een keuze.
Waarom moeten mensen altijd zo ‘ hard’ reageren. Ik snap dat niet zo. Leef en laat leven ✨