18 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op BMB97
Ik lees mee, hier net zo. Wel weet ik dat het advies is, pas echt vanaf 4ma ...
Ja precies, dit zorgt bij ons ook voor deze twijfel... luister je naar dit advies? Terwijl als ik echt naar m'n kindje kijk dat ik denk.. nou als ik t d'r aanbied vreet ze het zo op 😉 zoveel zin als ze er in lijkt te hebben
2 maanden geleden
Ik kijk ook mee, mijn zoontje is ook overal heel erg rap in. Heb wel al een stukje banaan gegeven maar puur om even op te sabbelen dit vond hij geweldig maar echt hapjes geven en laten opeten heb ik nog niet gedaan.
2 maanden geleden
Reactie op Bohdi
Ja precies, dit zorgt bij ons ook voor deze twijfel... luister je naar dit ...
Heb het nog niet aangeboden, ze is net 3 maand. Maar mocht ze eerder hele duidelijke signalen laten zien dat ze het echt heel graag wil.. dan denk ik dat ik het gewoon probeer. Momenteel krijgt ze van mij ook rijstebloem door de pap. Hier doet ze het goed op, officieel is dit ook pas vanaf maand. Gewoon je kindje volgen zou ik zeggen.
2 maanden geleden
De darmen zijn gewoon nog niet klaar..
WHO adviseert zelfs pas bijvoeding/hapjes vanaf 6 maanden en tot die tijd enkel (moeder)melk. En (moeder)melk als absolute hoofdvoeding zelfs tot 1 jaar.
Ik snap dat het leuk is om te zien/doen, maar je kindje heeft er niets aan en het lichaam is er echt nog niet aan toe.
2 maanden geleden
Lieve mama's, als je kindje zometeen 10 is en graag wilt autorijden dan laat je het ook niet toe, toch? Zijn ze 14 en willen ze graag 's avonds een biertje, doe je dat? Ze lijken er aan toe, ze vragen er zelfs om?
Advies van consultatiebureau is 4 maanden, maar WHO adviseert 6 maanden, en zelfs daarna kan je nog wachten omdat je kindje voornamelijk groeit van de melk. Haast je niet, maar laat die darmen nog even rijpen ☺️
2 maanden geleden
Ik verbaas me beetje om de motivatie omdat een baby naar eten kijkt is het er klaar voor? Stel je voor dat je dit voor alles toe past waar je baby/kind geïnteresseerd naar zal kijken?
De darmen zijn nog niet klaar om voedsel te verteren. Alle baby’s zijn sabbelen op handjes en kijken geïnteresseerd naar alles om hun heen niks met rap te maken of dat de darmen eerder voedsel gaan kunnen verteren.
2 maanden geleden
Jaren geleden was het vanaf 3 maanden. Op internet kan ik geen wetenschappelijk bewijs vinden dat het beter is om te wachten.. ik denk dat je je kindje hierin het beste kan volgen en hier en daar een hapje lijkt mij geen kwaad te kunnen. De darmen zullen zowieso wat van slag kunnen raken of je dat dan nu zou geven of over 1 maand of 2 maanden. De darmen moeten wennen aan het voedsel
2 maanden geleden
Er zijn best wat onderzoeken gedaan naar voeding hierover. Eigenlijk is 4 maanden al veel te vroeg. De darmen zijn niet ontwikkeld, ons buurland bijvoorbeeld (Duitsland) is advies pas vanaf 6 maanden. Je kindje kan vaak vanaf 6 maanden zitten (al dan niet zelfstandig). Dat het lijkt dat ze er klaar voor zijn is meer interessant wat er gebeurt 😊
2 maanden geleden
Handjes op eten is echt geen teken van klaar zijn voor hapjes. Babies hebben heel lang niet door dat ze überhaupt armen en benen hebben. Zodra ze dat een beetje beginnen te beseffen gaat dat naar de mond. Speelgoed gaat ook de mond in, straks de voeten ook. Daarnaast is alles wat ze zien interessant. Dat heeft niets te makenmet klaar zijn voor hapjes. De darmen kunnen dat gewoon nog niet aan.
2 maanden geleden
Reactie op Kimmyops
Jaren geleden was het vanaf 3 maanden. Op internet kan ik geen wetenschappe ...
Ik ben beetje aan het puzzelen hoe ik mijn zinnen niet als aanval of discussie moet laten klinken maar jaren geleden was roken ook nog gezond volgens de reclame. Maar baby ‘volgen’
En eten geven zo jong omdat het er naar eten kijkt? Lijkt mij heel onverstandig. Als baby straks kijkt naar de autosleutels en daar alleen nog maar mee wil spelen.. dan is het toch ook nog niet klaar om auto te rijden. En over 2 maanden meer of minder. Op onze uit gegroeide volwassen lichamen is 2 maanden niks. Maar op die van een baby is elke week, maand een verschil.
2 maanden geleden
Reactie op Jansje90
Ik ben beetje aan het puzzelen hoe ik mijn zinnen niet als aanval of discus ...
Kan je zeker begrijpen😄 er zijn gewoon meerdere signalen die ik herkende van bij andere kinderen. Zit zelf (zoals bovenin genoemd) ook echt in twijfel Juist door die darmpjes idd. Was gewoon nieuwsgierig naar ervaringen en idd geen discussie aanwakkeren zoals jij zelf ook al benoemd 😉
2 maanden geleden
Ik zou hier absoluut nog niet mee beginnen. Bij 3 maanden zijn de tight junctions nog lang niet ver genoeg ontwikkeld. Hierdoor kunnen er hele eiwitten door de darmwand heen en komt het in de bloedbaan terecht. Dit triggerd het immuunsysteem.
Nadelen van te vroeg bijvoeden zijn:
- hoger risico overgewicht
- hoger risico eczeem
- hoger risico luchtwegproblemen
- hoger risico ernstige verkoudheid oor en keelinfectie
- hoger risico op overlijden baby
- hoger risico gastrointestinale onstekingen
Op deze site staat het uitgebreider uitgelegd met de links naar de daadwerkelijke wetenschappelijke onderzoeken.
https://groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding
Het is normaal dat je baby kijkt naar jou en hoe je eet bijvoorbeeld. Rond de 3 maanden begint de hand oog coördinatie dat betekend dus dat ze alles in hun mond gaan stoppen. Ook van alles wat geen eten is.
2 maanden geleden
Het is heel normaal dat ze op deze leeftijd intresse gaan ontwikkelen in mondbewegingen (zoals wanneer we eten en praten), en veel op hun handjes sabbelen. Ze ontdekken nu hun handjes, krijgen meer controle over hun bewegingen, en de neiging om dingen in hun mond te stoppen begint nu. Dat betekend niet dat ze per se echt willen eten. Ik zou, zoals anderen ook zeggen, echt nog even wachten ivm risico's. 😄 (ik werk met kinderen)
2 maanden geleden
Reactie op Jansje90
Ik ben beetje aan het puzzelen hoe ik mijn zinnen niet als aanval of discus ...
De autosleutels :D
En verder, nee, zeker nog niet doen. Zelf ben ik van plan pas bij 6 maand te beginnen en misschien zelfs pas als onze kleine kan zitten.
één maand geleden
Reactie op Kimmyops
Jaren geleden was het vanaf 3 maanden. Op internet kan ik geen wetenschappe ...
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding