10 Reacties
één maand geleden
Wat een vervelende situatie!!
Wat bij mijn zoontje heel goed geholpen heeft en net even wat baby-vriendelijker is, is kokosolie (de meest pure biologische variant) in z’n mondje smeren na elke voeding tegen de spruw, en ook op de tepels en de uitslag op de billetjes. Eigenlijk smeren wij overal kokosolie op bij plekjes, wondjes, etc. Het gentiaan violet is namelijk niet onderzocht op hoe baby vriendelijk het is volgens de lactatiekundigen die wij gesproken hebben toentertijd.
Verder inderdaad alles wat met de melk en speeksel in aanraking komt dagelijks steriliseren, goed je tepels schoonmaken na de voeding, luiers wat vaker verwisselen en letten op je melk inname (melksuikers bevorderen de spruw).
Je doet niks fout. Vertrouw op je eigen handelen en zo te lezen zorg je al super goed voor je kindje ❤️.
één maand geleden
Reactie op ikwordmoederx
Wat een vervelende situatie!!
Wat bij mijn zoontje heel goed geholpen hee ...
Dankjewel voor je tips!! Maar hoe breng ik de kokosolie aan in zijn mond? Want dat is toch hard als het niet warm gemaakt wordt?
één maand geleden
Awh wat vervelend alles tegelijk. Maar je doet zeker niks fout gewoon pech hebben!
Voor de spruw gebruikte wij pure Cranberrysap. Dit met een wattenstaafje na elke voeding in zijn mond smeren.
Er zijn heel veel dingen doe je kan gebruiken en helaas is het testen wat werkt. Bij mijn oudste van alles geprobeerd maar niks werkte. Het spul van de huisarts raad ik iig af omdat het vaak ook niet zo goed werkt en ze er krampen van krijgen. (Mijn huisarts zelf en cb raden mij het af).
Voor de luieruitslag werkt voor mijn kinderen bepanthen babyzalf het beste. Lekker dik smeren. Van sudo en talkpoeder droogt de huid van mijn kids uit wat het juist pijnlijker maakt. Ik kan zelf ook niet goed tegen sudo dus het kan best zijn dat het bij andere kindjes anders is.
één maand geleden
Reactie op samvd25
Awh wat vervelend alles tegelijk. Maar je doet zeker niks fout gewoon pech ...
Ga ik proberen!! Dankjewel 😊
één maand geleden
Als nog aanvulling op de tips die er al zijn gegeven: zoveel mogelijk de luier aflaten. Ja een heel gedoe, maar kan soms wonderen doen. Succes! 🍀
één maand geleden
Vervelend! Spruw gaat vaak gepaard mer luieruitslag, meestal zit hier dus ook een bacterie bij en dan ga je het waarschijnlijk niet oplossen met een billenzalf. Hier heb ik miconazol zalf gebruikten dan is het best snel weg! En voor de spruw gebruikte ik nystatine, had niet perse het idee dat er veel krampjes waren maar mn dochter tufte het gewoon weer uit omdat ze het vies vond 😚
één maand geleden
Wat vervelend joh! Hier een zoontje wat gevoelig is voor schimmel! Luieruitslag zijn bultjes, zodra bultjes of vlekjes een rafelig randje hebben, is het een schimmel! Vaak zijn het echt ronde plekjes.
Advies van de HA bij ons: miconazol 2x per dag op de schimmelplekjes op de billen en daarna zinkzalf eroverheen.
Verder: even geen billendoekjes, maar billen schoonmaken met water en een washandje.
Hier is de schimmel telkens heel snel weer verdwenen!
En qua behandeling van spruw in de mond: vraag aub om nystatine van het merk Labaz! Die andere (die je normaal krijgt) smaakt naar pepermunt en is voor je baby echt vies. Die van mij werd er misselijk van en ging mega veel spugen. Die van Labaz smaakt zoet (zoals melk) en is dus een veel lekkerdere smaak voor je kindje.
Hier ook kokosolie ed gebruikt, maar dat hielp niet. Nystatine hielp snel!
En als je live bv geeft: na elke voeding ook jezelf behandelen met miconazol, anders blijf je herbesmetten.
Je doet het goed mamma! Een schimmel is niet jouw schuld 😘
één maand geleden
Klinkt als schimmel inderdaad, niet gewone luieruitslag. Even langs de huisarts. Succes, heel zielig voor je baby (en voor jou ook)
één maand geleden
Mijn kraamzorg gaf me betreft spruw het volgende advies:
- met wattenstaafje aanbrengen en steeds de ‘verse’ kant gebruiken
- speen en fles iedere keer uitspoelen
- als het weg is een week lang doorgaan, niet de aanbevolen 3 dagen
Het klinkt gewoon als dikke pech. Je kindje heeft na het ziekzijn een flinke duik in weerstand gemaakt en de ziektekiemen stonden klaar om hem te pakken te nemen. Zo zielig maar dat is echt niet iets wat jij fout hebt gedaan!!
Beterschap 💐
één maand geleden
Voor luier uitslag helpt hier weleda baby calendula billenbalsem.
Ik deed bij elke verschoning een lauw warm hydrofiele washandje de billen wassen en met een hydrofiele doeken droogdeppen en daarna die creme op en vaker verschonen en het riedeltje opnieuw. Met een dag smeren was het minder