14 Reacties
4 maanden geleden
Dat klinkt zwaar, ik begrijp de stress helemaal. Hier een paar willekeurige ideetjes:
- Speentje?
- kersenpitten kussentje of kersenpitten knuffel om de nabijheid van een ander persoon na te bootsen
- bedje voorverwarmen met kruik/kersenpittenkussen
- misschien is het een buikslaper?
- pick up put down methode (kost wat doorzettingsvermogen)
- witte ruis apparaat die automatisch weer aangaat bij huilen (wij gebruiken zazu Zoë de penguin)
- niet teveel licht in de kamer
- ernaast liggen en glimlachen met oogcontact of een handje op zn rug/buik maar verder weinig doen (elke beweging/geluid etc die je maakt zijn weer nieuwe prikkels, mijn 1e was hier heel gevoelig voor als newborn. Uiteindelijk bleek ik hem zelf door al mn gesus etc juist uit zn slaap te houden.)
Sterkte!!
4 maanden geleden
Heel herkenbaar! Hier ook veel moeite met zelf slapen, onze andere kinderen hadden dit ook. Met een speen gaat het iets beter, maar zijn ook vaak 10 min dutje. De draagzak gaat perfect zoals je schrijft. Bij onze andere kinderen ging het elke maand een stapje beter, vooral heel veel geduld. Bij de eerste maakte ik mij ook enorm zorgen dat ze naar de gastouder moest, maar daar sliep ze vaak best prima in bedje. Conclusie: heel vermoeiend zo een plakbaby, maar het wordt beter als ze ouder worden en bij de opvang gaat het bijzonder genoeg vaak veel beter. Succes daar!
4 maanden geleden
Herkenbaar en wat vervelend voor jullie! Maar ook heel normaal voor dit ‘vierde trimester’. Wat mij te binnen schiet is wellicht proberen je kleintje via de zijligging te voeden in bed… totdat hij in slaap valt? Daarna in de cosleeper leggen?
Of proberen als de kleine in diepe slaap is gevallen in de draagzak (na zo’n 20 min, je kan ook altijd de noodle arm test doen) de draagzak losmaken en de kleine overleggen in een (voorverwarmd) bedje met wellicht een shirt van 1 van jullie met jullie geur erin? Je kan dan ook een grote hydrofiele doek erin leggen en vervolgens de kleine daarmee inbakeren?
4 maanden geleden
Wat heftig voor jullie. En wat knap dat jullie dit hebben volgehouden tot dusver.
Mijn adviezen, niet gehinderd door enige kennis:
- slaapcoach inzetten
- veilig samen slapen (in een bed)
Daarnaast, misschien kan iemand in de familie het twee nachten overnemen. Dat jij alleen de voedingen doet? Misschien als jullie zijn bijgeslapen dat je meer rust hebt en daardoor de baby ook meer rust ervaart.
Wat super pittig. Hopelijk wordt het snel beter ♥️
4 maanden geleden
Ik volg, want hier precies hetzelfde!!!
En ik baker hem elk slaapje in in puckababy! Witte ruis helpt ook niet.
Ben benieuwd.....
VRIEND
4 maanden geleden
Dit klinkt als onze oudste. Ontzettend lastig he! Ik maakte me toen ook zo'n zorgen! 's Nachts in zijn wieg, overdag alleen in de draagdoek of -zak. Neerleggen ging absoluut niet. Ik dacht ook op deze leeftijd moet ik beginnen met proberen want terug gaan werken en crèche en hoe gaat dat anders in hemelsnaam lukken??? Na gesprek met professionals die aangaven dat hij nog te jong was om echt te kunnen 'trainen' op slapen in eigen bedje (slaap krijgen is veel belangrijker dan WAAR je kind slaapt) ook eens met de crèche gebeld. Zij gaven aan dat in nood ook daar de baby's in de draagzak konden. Toen was ik zó opgelucht en heb het los gelaten. Elke dag elke dut was in de draagdoek of -zak, klaar. Toen de dag daar was dat mijn zoontje naar de crèche ging, heel klein hartje van mijn kant uit! Maar hij is daar heel snel goed beginnen slapen, en vanaf dan begon het thuis ook te lukken.
Moraal van het verhaal: de meeste kindjes zijn op deze leeftijd nog niet toe aan slaaptraining, en in de opvang gaat het vaak heel anders dan thuis.
4 maanden geleden
Ik had dit precies zo kunnen schrijven 😅 Sinds een week hebben wij dit ook met onze dochter (vandaag 6 weken). Mijn man is ook begonnen met werken en idd, ik kan niet eens kolven dus ik geeo overdag maar even live voeding.. Eten of koffie drinken is verleden tijd.
Wij proberen nu de volgende dingen:
- inbakeren, helpt soms. Het is een independent girl, dus handen vast is niet so favo bij haar
- wegleggen en als ze huilt en niet gelijk heen gaan, hoe moeilijk ook.
- speentje. Ik wilde geen speen geven, maar vandaag toch gedaan en ze heeft 1,5 uur geslapen.
- op de buik of zij leggen. Gisteren heeft ze zo 2 uur geslapen alleen vind ik het toch spannend en heb ik hele tijd naast gezeten dus heeft niet mijn voorkeur.
- naar buiten toe en wandelen
- beetje wiegen in haar wiegje
- mijn moeder inschakelen zodat ze soms overneemt en ik kan rusten of thuis wat kan doen 😅
Verder ook in de draagzak als laatste remedie. Dan slaapt ze als een baksteen. Als er andere tips zijn van ervaren mama’s, lees ik het graag ook!
4 maanden geleden
Reactie op Aardbeitje20
Dit klinkt als onze oudste. Ontzettend lastig he! Ik maakte me toen ook zo' ...
Sluit me hier helemaal bij aan. Mijn zoontje (nu bijna 3) heeft thuis overdag nooit goed geslapen. Op de opvang daarentegen ging het heel snel prima (en daar slaapt hij nog als hij er is, thuis proberen we het al meer dan 9 maanden niet meer want dat was hopeloos). Ook bij opa en oma ging het slapen heel snel prima, of in de kinderwagen, maar ook in bed. Dus dat het thuis (nu) niet lukt of alleen in de draagzak, wil niet zeggen dat dit ergens anders ook zo gaat.
Mijn tweede zoontje nu slaapt ook thuis weinig. Hij is nu 8 weken. Ik moest vanmiddag zelf even ergens heen en bij opa en oma heeft hij nu weer de hele middag rustig geslapen. En dit was zaterdagavond ook zo toen mijn ouders er even waren. Daarna clustert hij wel extra bij mama en soms ook bij papa. Dit gedrag ken ik ook van onze peuter.
Het is soms om jaloers op te worden als moeder. Ik ben er ook eerder wel onzeker over geweest, wat doe ik "fout" als moeder datik m'n kind thuis niet kan laten slapen in bed? Nou je doet niets fout, ze willen als ze zo klein zijn gewoon het liefst zo dichtbij mogelijk zijn. En vinden bij jou het beste hun rust. En ben je er niet, dan zoeken ze dus een andere manier en slapen ze dus net even anders.