10 Reacties

3 maanden geleden

Ziek is ziek. Niet jezelf uitputten door juist met omwegen te komen, zoals je verlof opmaken. Verlof is verlof en ziek is ziek! Daar heb jij als mens recht op en gelukkig maar ook anders zouden velen een depressie niet lang volhouden.. dat is een serieuze situatie en jij moet nu lekker aan jezelf denken! Ik zou me gewoon weer ziekmelden, is bij mij ook t geval geweest. Hier zit je dan niet met arbo arts maar arts van de verzekering.

3 maanden geleden

Gewoon ziek melden je hebt hier recht op

3 maanden geleden

Als je ziek bent, ben je zelfs verplicht om je weer ziek te melden. Als je ziek bent vanwege de zwangerschap, zijn daar weer andere regelingen voor vanuit het UWV voor de werkgever. Neem nu alvast contact op met de werkgever, zodat zij met de arbodienstverlener kunnen bellen hoe de ziekmelding verder moet. De pech die je hebt is dat de ene ziekmelding overloopt in een andere ziekmelding, maar dat je nog wel steeds ziek bent. Volgens mij zal je ziekte-tijd dan niet opnieuw gaan lopen. Dat betekent dat je nu zo anderhalf jaar ziek bent. Over en half jaar ben je dan 2 jaar ziek. Afhankelijk van wat jij en je werkgever hebben gedaan om de (mogelijke) re-integratie goed te laten verlopen, word je overgedragen aan het UWV. Dit heeft dan consequenties voor oa je salaris. Als je niet gelijk met je werkgever wilt bellen kan je ook eerst bellen met iemand van het UWV of de arbodienstverlener of onafhankelijk een (gratis) juridisch bureau die met je mee kan denken wat het handigst is om te doen.

3 maanden geleden

Reactie op Ikieee

Ziek is ziek. Niet jezelf uitputten door juist met omwegen te komen, zoals ...
Je hebt helemaal gelijk, dankjewel 🙏🏻

3 maanden geleden

Reactie op RianneWendy

Als je ziek bent, ben je zelfs verplicht om je weer ziek te melden. Als je ...
Ik had wel begrepen dat de ziektewet tijdelijk werd gestopt toen ik met verlof ging. Dus in principe heb ik dan nog 10 maanden. Of werkt dat niet zo?

3 maanden geleden

Het is wat je zelf wilt. Als jij geen zin hebt in het gedoe van een arbo arts/UWV etc. Kun je verlof opnemen. Dit kan je ook tijdens ziekte doen dan kan je ook gewoon op vakantie als je dat zou willen. Als je je ziek meldt ben je natuurlijk wel verplicht om naar die afspraken te gaan en naar je re-intergratie traject te kijken. Volgens mij telt je ziekte door min je verlof. Dus de 16 weken beval/zwangerschapsverlof trek je eraf. Want verlof is verlof en geen ziekte.

3 maanden geleden

Wat naar dat je ziek bent. Helaas zit ik in hetzelfde schuitje. Bij een ziekmelding door zwangerschap krijg je 100% doorbetaald. Tevens geldt het als een nieuwe ziekmelding na de bevalling, dus de 2 jaar gaan opnieuw in na je verlof.

3 maanden geleden

Reactie op Hebon

Wat naar dat je ziek bent. Helaas zit ik in hetzelfde schuitje. Bij een zie ...
Volgens mij niet als je nog niet volledig 100 procent ge-reïntegreert was. Maar weet ik niet zeker.

3 maanden geleden

Reactie op Ninu-24

Ik had wel begrepen dat de ziektewet tijdelijk werd gestopt toen ik met ver ...
Deze situatie heb ik nog niet meegemaakt, maar ik lees inderdaad bij de poortwachtersloket (wet omtrent ziekte) dat de werkgever het als een nieuwe ziekmelding moet aanschouwen. Als je een goede relatie hebt met je werkgever- neem contact met ze op. Als je daarover twijfelt, neem dan contact op met een onafhankelijke partij die je kan helpen om je vragen te beantwoorden. Zo weet je waar je aan toe bent voordat je contact opneemt met je werkgever. Ikzelf ben HR-manager, en open communicatie is daarin echt belangrijk. Als je meer verlof opneemt, terwijl je eigenlijk ziek bent en ze komen hier later achter, kan dat schuren in je werkrelatie met je werkgever, dat zou ik daarom echt afraden.

3 maanden geleden

Het Juridisch Loket is bijvoorbeeld een fijne partij om contact mee op te nemen. Hopelijk kunnen zij jou verder helpen, of doorverwijzen naar een partij die je vragen kan beantwoorden. Het juridisch loket is overigens gratis.