21 Reacties
22 dagen geleden
Enorme herkenning. Onze nachten zijn waardeloos. Ik werk vier dagen per week. Vaak ook een dag dat ik moet reizen voor werk waardoor ik 12 uur van thuis weg ben. In de nachten drie voedingen dat ik vanwege de borstvoeding zelf moet doen. Ronduit herkenning.
Wat mij op dit moment enigzins helpt is boodschappen bestellen en we hebben een schoonmaker die wekelijks komt.
Het is gewoon ongelofelijk zwaar en je beseft het pas als je erin zit. Hopelijk komen er snel makkelijkere tijden aan 😭
22 dagen geleden
Heb dit zelf ook dus veel herkennin. Daarbij er 3 rondlopen.
Toch hulp vragen en accepteren. Vond ik ook lastig maar als je op dit punt bent is het nodig.
Boodschappen bestellen eventueel schoonmaakster alles wat je kan ontlasten doen.
Verwachtingen bijstellen. Vind het nu ook echt even bikkelen tot de tijd dat het wat soepeler gaat en die gaat wel komen!
22 dagen geleden
Heel herkenbaar, bij de oudste heb ik dit ook gehad. Wees lief voor jezelf en zet jezelf even op de eerste plek. Als je niet goed voor jezelf zorgt kan je dat ook niet voor je kindje want je cijfert jezelf nu weg.
Naast wat hier al genoemd is van boodschappen bestellen en hulp in huis helpt het mij om een paar nachten over te laten aan mijn man. Kolven voor je lekker vroeg naar bed gaat (oordoppen zijn dan heel fijn) en je partner doet dan een late voeding en/of nachtvoeding en ook de hele nacht troosten als ze huilt. Je hebt ten slotte samen een kleine.
Om hulp vragen is heel lastig maar is achteraf wel heel fijn. En mensen willen vaak graag helpen, waarom zou je het allemaal alleen doen? Als mijn man op zee is komt er elke week wel een vriend(in) 's avonds mee eten maar die kookt dan en helpt mee met de kinderen op bed leggen.
Wat ik ook heel fijn vind is een dag vrij nemen als de kids naar de opvang zijn en mijn man op zee zit, heerlijk! En dan geen huishouden enzo maar echt me-time en bijslapen.
22 dagen geleden
Ik vind het ook moeilijk, huishouden en een jengelende baby. Ben ook nog vergeetachtig. Ik ga nu met de kleine een paar dagen weg naar familie. Ik ben blij dat er zo even altijd iemand is om met hem te spelen.
Zit ik in de bus, zie ik dat er nog licht in ons appartement schijnt.
Ben er niet meer gestopt.
Ik hoop voor jou dat er ruimte is voor ouderschapsverlof.
Ik heb zelf niet het budget voor een huishoudelijke hulp, maar af en toe kan ik wel iemand bereid vinden om de baby even over te nemen
22 dagen geleden
Goed dat je het deelt, alleen dat al kan soms enorm opluchten. Je bent niet alleen, en zeker niet de enige. Zelf is mijn dochter 4.5 maanden en mijn hormonen vliegen nog alle kanten op waardoor de ene dag beter gaat dan de andere. Het helpt enorm om je grenzen aan te geven en bijvoorbeeld met een vriendin te praten die in hetzelfde schuitje zit. Ook even afstand nemen en een dag voor jezelf nemen kan helpen. Ik heb het geluk dat mijn moeder mijn dochter ( nu nog in mijn verlof ) een dag mee naar huis neemt. Maar het helpt ook enorm als mijn man haar de hele nacht op zich neemt en ik dan echt even los kan/moet laten en ook echt kan slapen.
Misschien toch een keer licht gaan sporten of een klusje of knutselwerk voor jezelf doen. You can do it. Je doet het goed!
22 dagen geleden
Ontzettend herkenbaar! Ik heb nog een kleintje van 2,5 en een baby (die moeilijk slaapt). Zeer intens en voor m’n gevoel ‘altijd druk’. Ik heb een paar tips maar
Vooral ‘leg je lat lager. 2. Probeer 1 huishoudelijke taak per dag doen én doe dit in de wakkertijd van je baby.
2. Vouw je was direct als je een nieuwe natte was ophangt. Ik draai iedere dag 1 wasje en hou het hierdoor bij.
3. Bestel boodschappen voor de hele week.
4. Maak iedere dag een wandeling (goed voor je lichaam en geest)
5. Doe iedere dag minstens 30 min echt iets voor jezelf (zonder baby) bijvoorbeeld lekker in bad of iets anders.
22 dagen geleden
Reactie op mijnkindjes
Ontzettend herkenbaar! Ik heb nog een kleintje van 2,5 en een baby (die moe ...
Ohja, en vraag hulp! Breng je baby soms even weg en doe waar je zin in hebt! Ik doe dit vaak en ga dan als een razende m’n huis door (dit geeft voldoening) en ga daarna even lekker slapen zodat ik weer een beetje opgeladen ben
22 dagen geleden
Hier ook herkenning! Mijn tip is om alles wat je kan uitbesteden, uit te besteden. Moet je het wel kunnen veroorloven maar anders bijvoorbeeld alleen de boodschappen laten bezorgen door Picnic, zo heb je wel altijd voldoende in huis en kan je langzaam ook beter voor jezelf gaan zorgen.
22 dagen geleden
Het enige wat ik je mee wil geven is dat je lief mag zijn voor jezelf. Je hebt een wereldprestatie geleverd, een kind gezond op de wereld gezet! En daar komt zoveel bij kijken wat heel pittig is. Ik vind dat helemaal niet gek dat je nu geen energie hebt voor sporten. Geef jezelf de tijd, het komt echt vanzelf weer. Niet vandaag, waarschijnlijk ook niet morgen, maar voor je het weet ben je er weer klaar voor. Onze baby slaapt ook echt dramatisch de laatste weken, dus ik heb me nu even ziek gemeld. Geen huilende kids om me heen en gewoon even bijtanken als ze op de opvang zijn. Heerlijk! Een vriend zei ooit: het is maar tijdelijk. Dat herhaal ik ook geregeld voor mezelf als ik het moeilijk vind. En vergeet niet: het eerste jaar is gewoon heel zwaar. Ik was het vergeten, maar wordt er bij de tweede weer aan herinnerd. Dus wees lief en genadig voor jezelf. Dan maak je het hopelijk al een stukje makkelijker.
22 dagen geleden
Ontzettend herkenbaar! En los van alle lijfelijke ongemakken, ook de struggle van gebroken nachten, huishouden. Daarnaast merk ik dat ik het ook lastig vind om non stop aan te staan voor alles: heb ik alle spullen? BV uit koelkast of diepvries, hoeveel en wat gaat mee naar de opvang, spullen (kleren, luiers, etc) bestellen. Ik heb ook het gevoel het nergens meer goed te doen. Op het werk niet (slapeloze nachten), kribbig tegen partner (niet altijd zo bedoeld), voor mezelf zorgen (staat ergens onderaan de lijst).. het is inderdaad oprecht veel! Een oplossing of tip heb ik niet voor je maar misschien is het alleen al fijn om te weten dat je niet de enige bent die dit zo ervaart 😘😘
22 dagen geleden
Enorme herkenning en ik ben nog nieteens aan het werk… ik liep er altijd verzorgd bij maar heb mijzelf nu zo laten verslonzen. Ik kan mezelf ook soms gewoon niet ertoe zetten om het huishouden te doen. Mijn energie niveau is mega laag (geef ook volledig bv). Een tip: boodschappen bestellen? Of crisp recepten of hello fresh?
Ik sport wel 2 a 3 keer in de week maar dit gaat ook met moeite. Wees lief voor jezelf!!!
22 dagen geleden
Hoi, bij het bovenstaande wil ik mij graag aansluiten. Daarnaast wil ik je ook op het hart drukken om naar de huisarts te gaan. Misschien is het een mentaal iets wat je te verwerken hebt, dan kunnen gesprekken met de praktijkondersteuner helpen. Al is het alleen je hart luchten. Maar misschien is er ook wel fysiek iets aan de hand. Ik herken namelijk je lichamelijke klachten. Geen energie, haar dat echt extreem uitvalt. Ik had ook een heel wazig hoofd (na andere kindjes was dit ook maar niet in deze mate) ik vergat veel, en ook veel boos en chagarijnig. bij mij blijkt mijn schildklier veel te snel te werken. Daar kun heel beroerd van zijn. Het lastige is dat heel veel klachten lijken op gewone klachten na een zwangerschap/bevalling/eerste maanden met je baby wennen, maar vaak is het wel iets heftiger.
22 dagen geleden
Het is natuurlijk ook niet niks van alleen voor jezelf zorgen naar ineens 24/7 verantwoordelijkheid zijn voor een kindje. Logisch dat je even moet wennen aan deze situatie. Super dat je volledig borstvoeding geeft, maar vergeet niet dat dit ook topsport is!
Zelf vind ik het fijn om met mijn kinderen langs te gaan bij mijn moeder. Dan kan ik even ‘uitstaan’ en even een blokje alleen wandelen oid. En zij en de kids vinden het ook fijn. Win win Situatie. Ook gaan mijn partner en ik elke dag even een blokje om wandelen met of zonder kids.
22 dagen geleden
Oh meid, Zo herkenbaar. Bij mijn eerste stond ik in de deur opening als mijnnvriend uit zijn werk kwam. Stonk een uur in de wind. Niet gedoucht. Huis was een bende. Het wordt echt beter.
21 dagen geleden
Heel herkenbaar! Misschien heb je nog iets aan deze tip. Onze dochter is vanaf 2,5 maand begonnen met draaien van rug naar buik en begon dan te huilen omdat ze niet terug kon. we gebruiken nu de snoozz slaapwikkel, hierdoor kan ze nog wel een beetje draaien maar niet meer naar haar buik. Dit geeft haar maar ook ons een betere nachtrust.
Je doet het super. Bewondering voor je dat je volledig borstvoeding geeft.
21 dagen geleden
Geen tips maar wel herkenning! Vooral bij mijn eerste, maar nu met de 2e betrap ik mezelf er weer op.
Ik moet wel zeggen dat het golfbewegingen zijn. Dus sommige weken erger dan een ander moment.
Nog even en dan werk ik weer 3 dgn. Daar zit ik tegen op.
Je hebt er nu niks aan, want je zit er nu midden in, maar het wordt echt beter. Het zal op en neer gaan. Als je over een jaar terug kijkt zul je versteld staan!
Je bent niet alleen, hou je taai 💕
21 dagen geleden
Wat een super lieve reacties van jullie allemaal 💖🙏🏼 met tips erin die ik zeker ga gebruiken. Wat fijn om ook herkenning te lezen en als alles zo tegenzit, dan is het zo goed om te lezen dat het beter wordt en dat het oke is om hulp te vragen.
Het alleen al uittypen heeft me al geholpen, laat staan jullie reacties, zo lief!
Ik zet mijn beste beentje voor, zie het weer wat positiever in allemaal en ga in ieder geval straks heerlijk het weekend in.
We can do this mama’s! 💕
21 dagen geleden
Meid dit is allemaal heel normaal. Ik weet niet of dit je eerste kindje is. Maar je doet het super. Je bent een goede mama. Maak anders eventueel lijstjes wat je per dag wilt gaan doen als je vrij bent. Ga in de ochtend lekker stuk wandelen. Ik ga in de ochtend als mijn andere 2 kids op school zitten lekker lopend naar de supermarkt. Daar haal ik meestal voor 2-3 dagen boodschappen en dan loop ik nog even een rondje door het dorp. Even lekker buiten is goed voor jezelf en je kindje. Mocht je er niet uitkomen praat anders een met de verpleegkundige van het cb. Die kunnen je wel meer ondersteunen.