31 Reacties

21 dagen geleden

Bij de oudste fulltime gekolfd. Dus half vergelijkbaar. Ik heb dit maanden volgehouden. Uiteindelijk geleidelijk overgestapt en toen ik geheel gestopt was , snapte ik niet waarom ik zo lang was doorgegaan. Ik voelde mij zoveel beter nadien. Nu bij de tweede drinkt hij wel uit de borst. Maar is zo gehecht aan de borst dat de fles een ramp is. Wij hebben hem al 3x moeten laten wennen aan de fles en telkens “verleert” hij het weer en zijn wij terug bij af, ondanks dat wij de fles 2x daags aan bleven bieden. Nu geven wij tussen 07.00 en 19.00 enkel flesjes, en denken wij dat dit nodig is om hem hier gewend aan te houden. Ik hou het niet vol om iedere dag tussen deze tijdstippen te blijven kolven. Dus ik zal ook af gaan bouwen, en weer vind ik het net zo moeilijk als bij de eerste. Ik troost mij nu met de gedachte dat ik over 2 maanden denk, goh waar maakte ik mij zo druk om?! Dus misschien helpt dit je😅 ik weet inmiddels dat ik het ook fijn vind om de kleine te zien genieten in mijn armen als hij de fles krijgt. Dat is voor mij ook goed

21 dagen geleden

Ohh dat kan ik mij helemaal voorstellen! Ik vind het zoooo knap als vrouwen fulltime kolven. Echt zoveel respect. En lastig dat je jongste nu zo gehecht is/was aan de borst. Ik doe al 1 flesje kv per dag (anders moest ik 2x kolven op werk) in de ochtend en dat gaat gelukkig goed. Hier kan ze nog prima schakelen tussen beiden, maar ik weet t moment ook nog met m'n oudste dat ze echt voorkeur kreeg voor de fles. Zo jammer vond ik het! Hier speelt denk ik ook mee dat we waarschijnlijk niet nog een kindje willen en dat mijn bv avontuur dus voor altijd stoot. Dat vind ik zo jammer als ik daar over nadenk 😟 Er gaan flink wat tranen vloeien als ik besluit om te gaan stoppen. Zo lastig dit!

21 dagen geleden

Hele goede vraag, het zijn de dingen die mij ook bezighouden. Bij m’n eerste met 6 maanden gestopt met ook heel veel gedoe met dipjes, trage tsr. Deze keer niet, al heb ik wel al vaak een borstontsteking gehad. Mn zoon laat zich niet troosten door een speen of een fles, en drinkt ‘s nacht zo’n 4-6x gemiddeld. Is echt heel pittig maar ik doe het toch met liefde. Ik denk zelf dat het gewoon zoiets hormonaals is, bij m’n dochter ging ik al m’n grenzen over en toen ik was gestopt voelde het als zo’n verademing. Ik snapte achteraf niet waarom ik zo lang was doorgegaan. Nu voel ik weer die hormonale drang om het koste wat kost door te gaan. Ik heb nu gezegd “als ik voor de 5e keer borstontsteking krijg dan stop ik”, maar toen deze dreigde te komen voelde ik aan alles dat ik echt nog niet klaar ben om te stoppen. Ik denk dat ik daar dus op wacht, het gevoel er écht klaar mee te zijn.

21 dagen geleden

Reactie op wensvoornummer2

Ohh dat kan ik mij helemaal voorstellen! Ik vind het zoooo knap als vrouwen ...
Oh ik kijk dus heel erg uit naar het moment dat de kleine liever de fles heeft dan de borst, dan hoef ik die keuze voor hem niet te maken, maar dat lijkt hier voorlopig uitgesloten 😅 dan voel ik mij minder schuldig denk ik.

21 dagen geleden

Hier ook altijd twijfelend maar ga nog steeds door. Ergens vind ik het heel fijn om bv te geven en ook vooral makkelijk. Nu weer een maandje aan het werk bent vind ik het soms wel vermoeiend ook met t kolven etc. Maar merk ook wel dat ze juist heel graag bij mij drinkt als ik een dag ben wezen werken. Die momentjes koester ik. Hier wel de mzzl dat ze eigenlijk al heel snel doorsliep, gewoon op bv.. Wel leg ik haar nog (soms slapend) nog aan als ik naar bed ga rond half 10. Anders wordt ik ook wakker van de stuwing. Ik weet niet of ik die op een gegeven moment kan gaan afvouwen maar ben dan bang dat ik misschien een productie dip krijg? Zou je laatste flesje afkolven eventueel niet helpen, dat je zeker weet dat ze goede hoeveelheid heeft voordat ze de nacht ingaat?

21 dagen geleden

Hier ook heel veel twijfel. Ik heb de eerste maanden fulltime gekolfd en nu voed ik ook live. Op dagen dat ik werk kolf ik maar kom er achter dat mn productie fors afneemt waarvoor ik van alles uithaal om t weer omhoog te krijgen. En dan denk ik...waarom kan ik het niet loslaten...misschien omdat ik de eerste maanden niet live heb kunnen voeden? Of omdat mn dochter kma heeft en t nog steeds een ramp is met de juiste voeding zoeken. Het is zo'n lastige overweging. Heb ook het gevoel dat als ik eenmaal stop er geen weg meer terug is (of lastig iig) en ik daar spijt van ga krijgen. Ik heb er nu voor gekozen om 50% borstvoeding te geven en 50% kunst. Dat geeft me al heel veel rust. De laatste 2 - 3 flessen geven we kunstvoeding omdat ik denk dat ze dan voller zit (ik twijfel aan mn productie).

21 dagen geleden

Als je puur naar de voeding kijkt is borstvoeding het beste. Maar zo zwart wit kan je het niet trekken… Een gelukkig moeder die energie heeft voor haar kinderen is ook HEEL erg belangrijk! Dit schijnt echt een grote invloed te hebben op de ontwikkeling van het kind (logisch) dus wat is dan beter? Als jij denkt dat je beter in je vel zit en meer energie en geduld in de opvoeding van je kindjes kan steken, dan denk ik dat stoppen het beste is. Vooral omdat je het al zo een lange tijd hebt mee kunnen geven! Dat is super goed en daar kan je trots op zijn ❤️

21 dagen geleden

Dank voor de herkenbare verhalen meiden 🙏🏻 Dat helpt en voelt minder alleen... Ik heb super lieve vriendinnen (die bv geven of hebben gegeven), familie en een leuke man; maar die begrijpen het toch niet helemaal ofzo. Jullie begrijpen het wel denk ik.. Ik denk soms dat t ook m'n productie is, maar ze groeit als kool en heeft een lekker rond hoofdje. Lijkt goed te zijn dus. Maar m'n oudste deed het ook, dus ik denk toch dat kv zwaarder op de maag ligt 😅 De keuze tussen hart en hoofd is gewoon moeilijk! Was het maar zo gemakkelijk om af en toe borst en af en toe fles te geven zonder dipjes etc 🤣 Dat zou perfect zijn!! Want ja... het is ook makkelijk! Die borst is altijd mee, een goede troost en fijn als slapen (in de nacht of overdag) een keer écht niet lukt. Lastig, lastig... Ik ga op zoek naar de onderliggende overtuigingen die eronder liggen en vooral proberen te voelen wat ik wil en goed voor mij is 💛 Overigens heb ik ook een gevoel dat m'n cyclus wel eens op gang kan zijn gekomen en daardoor ineens twijfel. Ze is ook onrustiger aan de borst dan normaal, trekt aan de tepel. Lijkt dus wel iets anders te zijn. Dank allemaal 🫶🏻

20 dagen geleden

Reactie op wensvoornummer2

Dank voor de herkenbare verhalen meiden 🙏🏻 Dat helpt en voelt minder alle ...
Wat is je eerste reactie op de vraag, wat zou JIJ het liefst willen? Dus zonder direct aan beperkingen te denken. Je verhaal komt op mij over dat je vooral overweegt te stoppen omdat je denkt dat er doorgeslapen gaat worden op kv. Die garantie is er niet maar het zou natuurlijk zomaar kunnen. Waarom probeer je niet een paar dagen (zeg bijv 5) of ze inderdaad doorslaapt als je alleen de laatste voeding kv geeft? Dus laatste voedingsmoment een flesje kv, jij kolft op dat moment (of voordat je zelf naar bed gaat) en dan gaan jullie de nacht in. Wordt ze wakker leg je haar gewoon aan, heb jij echt mega stuwing leg je haar ook aan of kolf je af. Als ze echt gaat doorslapen kun je dit zo blijven doen, 1x pd een flesje kv ipv bv. Het risico is dat je productie achteruit gaat, maar dat hoeft niet, zeker niet als jij kolft wanneer zij het flesje kv drinkt. Als ze op volledige bv zou doorslapen zou je ook niet ‘s nachts nog kolven. Gaat je productie toch achteruit kun je dat zien als een moment om af te gaan bouwen, of ga je weer terug naar volledig bv (wat dan mogelijk iets meer inspanning kost ivm productie). Maar dan weet je in ieder geval of het wat doet voor de nachten.

20 dagen geleden

Reactie op NoeNoe2

Wat is je eerste reactie op de vraag, wat zou JIJ het liefst willen? Dus zo ...
Thanks voor je reactie! Maar nee, het is niet alleen vanwege de kunstvoeding en het doorslapen. Al speelt dat wel een rol hoor. Het is ook een stukje vrijheid als ik weg wil en dus niet hoef te kolven (soms vergeet ik het bijna door alle drukte 😅) En -wanneer ze niet door zou slapen- kunnen we de nachtfles om en om doen. Ik geef overdag al 1 fles kv en geef 1 borst per keer. Ik ben dus bang als ik nog een voeding eraf haal m'n productie te ver achteruit gaat. Dat zegt mn gevoel wel nu. Maar het is wel een idee om de avondvoeding te kolven en dan kv te geven een paar dagen. Zo kijken wat het doet. En dan de fles die ik heb gekolfd in de ochtend te geven ipv de kv 🙂 Dank voor het meedenken!

20 dagen geleden

Reactie op NoeNoe2

Wat is je eerste reactie op de vraag, wat zou JIJ het liefst willen? Dus zo ...
Oh en als antwoord op je vraag; het liefste zou ik haar blijven voeden in de ochtend & avond in ieder geval tot een jaar 💛

20 dagen geleden

Dit is zó herkenbaar. De lactatiekundige noemde het borstvoedingsrouw. En ik herken dat er weinig mensen in de omgeving zijn die het echt begrijpen. Ik laat een borstvoedingsketting maken als aandenken en als waardering naar mezelf voor alle inspanningen. Ik ging het heel veel met mijn omgeving bespreken, maar kwam erachter dat ik alleen echt zelf de beslissing kon nemen.

20 dagen geleden

Om je vraag nog te beantwoorden: bij mijn oudste heb ik met moeite de 6 mnd gehaald. Toen liep het te erg terug nadat ik begon met werken rond 4,5 mnd. Nu bij de tweede (5 mnd) geef ik nog fulltime borstvoeding en ben net een week weer begonnen. Heb nu tevoren met de lactatiekundige een plan gemaakt hoe de productie op peil te houden. Doordat ik dit plan heb gemaakt (de vorige keer overviel het me dat de borstvoeding terugliep en wist ik onvoldoende over de mogelijkheden het op te krikken), hoop ik nu langer door te gaan. En rationeel denk ik, stop gewoon (want ook een nieuwe baan en heel moe) maar ik kan gewoon niet stoppen. Zat de vorige keer in dezelfde situatie dus ben er nu beter op voorbereid denk ik. (Nog in opleiding met telkens nieuwe stage plekken).

20 dagen geleden

Hoe jij het doet, is het goed! Een blije mama is een blije baby. ♥️

20 dagen geleden

Reactie op Badkamer

Om je vraag nog te beantwoorden: bij mijn oudste heb ik met moeite de 6 mnd ...
Dankje voor je reactie 🥰 Ik ga ook een sierraad laten kan, lijkt mij een prachtig aandenken op deze bijzondere periode 🥹 Hoe ben je globaal aan het zorgen dat het op peil blijft als ik vragen mag? Ben wel even benieuwd 😊 En zwaar he!! Die nieuwe baan erbij. Het is leuk en totaaaal geen spijt, maar oef. Echt even doorbijten! 🙃

20 dagen geleden

Heel herkenbaar! Ik heb dezelfde twijfels echt heel vaak gehad bij de oudste en heb zelf nooit de knoop kunnen doorhakken om effectief te stoppen. Uiteindelijk wilde hij rond z'n eerste verjaardag zelf niet meer. Dat was nog steeds heel emotioneel, maar achteraf gezien was het wel goed zo en vind ik het nu heel fijn dat het zijn 'beslissing' was om te stoppen. Qua doorslapen maakte het hier helaas geen verschil. De tweede krijgt nu ook borstvoeding en dat loopt voorlopig nog erg goed. Het is soms best zwaar, maar ik geniet er zelf nog teveel van om al te stoppen. Ook scheelt het dat zij maar 1 borst drinkt en dat voor amper 5 minuten. Bij de oudste kon ik al volledig stoppen met overdag kolven rond 8/9 maanden, dus nu denk ik vaak 'Ach het is nog maar 4 maanden dat je moet kolven'. Dat motiveert mij op de moeilijke momenten wel om het toch nog even vol te houden, want ik weet dat het over een tijdje nog zo veel makkelijker wordt. Ik zou een beetje spelen met het flesje KV dat je sowieso al geeft om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Als je eens nood hebt aan een goede nacht geef het dan s' avonds etc. En als je toch wil stoppen is dat toch ook helemaal oke. Wat je nu doet is niet niks he: een peuter, een baby, borstvoeding én een nieuwe baan... Respect hoor!

20 dagen geleden

Oh ik herken het zo! Ik was van plan weer lang bv te geven net als bij mijn eerste 2 kinderen. De eerste heb ik 11 maanden bv gegeven, de 2e 22 maanden. Ik zei gekscherend nu ga ik voor de 33. Maar helaas ben ik ziek geworden en heb ik medicatie nodig. In lage dosering kan dit samen met de bv maar ik ben bang dat deze nog opgehoogd moet worden en wat doe ik dan? Helaas wil mijn kleine absoluut geen fles. Toen ik vorig weekend op de seh lag was ik alleen maar bezig met of hij niet wakker zou worden. Uiteindelijk mocht ik weer naar huis, toen ik mijn man belde was hij zo ontzettend opgelucht want hij zat al een half uur met een fles te klooien. Ik zou dus nu wel helemaal over willen naar de fles, maar ik weet niet hoe dit aan te pakken. Eerst dronk hij op het kdv nog 30-60 ml per fles,net genoeg dat ik er niet heen moet, maar nu doet hij dat ook niet meer. Maar hoe maak ik de overstap? Niet helemaal gelijk dus, maar de interne strijd herken ik zo. Succes gewenst en wat je ook kiest het is goed. Dat is ook nog iets, we willen vaak een goede keuze maken, maar soms zijn beide keuzes goed.

20 dagen geleden

Reactie op mz1986

Oh ik herken het zo! Ik was van plan weer lang bv te geven net als bij mijn ...
Ach lieve mama.. Wat lastig!!! Inderdaad niet helemaal hetzelfde, maar die interne strijd is herkenbaar. Hopelijk vinden we allemaal onze rust en onthouden we dat alle keuzes die we maken oké zijn 💛🙏🏻

20 dagen geleden

Reactie op MomOfTwo94

Heel herkenbaar! Ik heb dezelfde twijfels echt heel vaak gehad bij de oudst ...
Die laatste alinea zet wel aan het denken als jij het zo schrijft. Inderdaad... doe ik wel even. En mag dus ook wel even wennen zijn! ☺️

20 dagen geleden

Had een beetje hetzelfde… Ze kwam ineens om de 2u per nacht en idd met werk en een peuter is dat heel vermoeiend… Zijn nu ook aan het afbouwen, was er verdrietig om maar aan de ene kant is het ook wel goed zo. Had jou kindje geen last van de kunstvoeding? Krampjes? Onze meid had 2x erge krampjes, ze had wel een hele fles 150+5 leeggedronken. Nu net maar 90+3 geprobeerd, hopelijk valt het nu mee met krampjes.