11 Reacties
vorige week
Minder verbaal begrenzen en meer fysiek. Dus in de vb die je noemt: kerstboom hoog wegzetten, handje vasthouden als ze bij je moet blijven, stoelen strak aanschuiven of weghalen. Ze is 1 jaar en haar gedrag is heel erg passend bij de leeftijd.
vorige week
Denk zelf persoonlijk dat het hele gentle parent niet werkt, ik heb precies zo’n boef en tuurlijk moet je doen wat je zelf het fijnste vind hoor! Niet lelijk bedoeld iig maar ik merk het ook aan m’n zoontje ik probeerde het eerst ook met alles duidelijk uitleggen en niet echt consequenties maar hij ging alleen maar verder over m’n grenzen. Nu leg ik nog steeds duidelijk uit dat het niet mag maar bijv met een waarschuwing; als je niet naast mama gaat lopen en op de stoep blijft dan ga je in de kinderwagen.. met gevolg dat ik een aantal keer een overstuur kindje heb gehad, maar nu luistert die 9 van de 10 x wel en blijft naast me lopen. Ook kerstballen ui de boom halen en rennen op de bank waarschuw 2 x en de 3e x gaat die de box in en dat zeg ik dan ook bij de 2e waarschuwing waardoor ik merk dat die het nu niet meer of minder doet al omdat die begrijpt wat de consequenties ervan zijn. Mn zoontje bijt en knijpt en sloeg ook, heb m een x terug geknepen dat doet die al niet meer nu.. terug bijten vind ik m te jong voor maar ik weet dat het werkt want ik deed het vroeger ook tot me ma me terugbeet. Denk dat elk kindje ook anders is maar k zie hier dat het gentle parenting gewoon niet werkt, het is lastig he met die kleintjes.. ze begrijpen alleen echt wel veel meer als dat we denken
vorige week
Laten zien wat wel mag, voordoen helpt. Dus bij een kerstboom zelf kijken, aanwijzen, verwonderen. Maar ook zelf niets aanraken.
Wat je beschrijft klinkt als heel normaal gedrag voor een eenjarige hoor!
Waarschuwen op deze leeftijd heeft niet echt zin denk ik. Alternatieven bieden helpt denk ik meer. 'Je mag niet staan op de bank, maar als je wilt klauteren mag dat over dit kussen op de grond' oid
5 dagen geleden
Reactie op Kimberley287
Denk zelf persoonlijk dat het hele gentle parent niet werkt, ik heb precies ...
Dit had mijn oudste ook inderdaad! Voelde me altijd heel schuldig als ik die hele gentle parent hype niet kon volhouden maar hij ging steeds verder en verder over mijn grenzen heen en werd hij echt gewoon bijna de baas over mij..nou heel gauw mee gestopt en nu hoef ik hem alleen maar aan te kijken met een blik en weet hij genoeg. Niet voor alle kindjes werkt het hele gentle parent aanpak. Ik leg het allemaal uit heel duidelijk ook en niet luisteren dan waarschuwing en dan nog niet luisteren ja dan ga je maar zitten in de kinderwagen of gaat de tv bijvoorbeeld uit. Ik heb echt 2 hele grote boefjes van jongens maar ze weten heel goed wanneer ze te ver gaan mede door een wat consequentere aanpak
5 dagen geleden
Reactie op langnekoor
Minder verbaal begrenzen en meer fysiek. Dus in de vb die je noemt: kerstbo ...
Goede tips, ga eens kijken of ik daar iets mee kan. Ben me bewust dat het bij haar leeftijd hoort verder, maar zou toch lekker zijn als ik iets meer impact maak 😜
5 dagen geleden
Reactie op Kimberley287
Denk zelf persoonlijk dat het hele gentle parent niet werkt, ik heb precies ...
Oh ik doe ook wat jij doet hoor! Als ze bij de derde keer niet luistert hangt er een consequentie aan. Dus zo gentle ben ik nou ook weer niet.😉
5 dagen geleden
Reactie op Diehhh93
Dit had mijn oudste ook inderdaad! Voelde me altijd heel schuldig als ik di ...
Bij onze eerste werkt de zachte aanpak echt heel goed, maar bij onze tweede niet. Dus we zoeken naar een andere aanpak inderdaad haha
5 dagen geleden
Op deze leeftijd zijn ze cognitief nog niet goed in staat om regels te begrijpen en op te volgen.
Aftellen en steeds maar waarschuwen is helemaal niet zinvol.
Wat werkt; zeggen wat WEL mag.
En 1 keer zeggen en daarna ga JIJ iets doen. Direct.
Dus een correctie of begrenzing is nooit iets dat het kind zelf moet gaat doen.
Voorbeeld: nee je mag niet aan de kerstballen, dit mag je wel “geeft iets”
Keer 2 aan de kerstballen;
Je loopt er heen en haalt kind weg bij kerstbal. Dit doe je daarna zonder iets te zeggen nog een keer als je kindje direct terug gaat.
Dus zeker gentle zijn! Maar gewoon super duidelijk en consequent
3 dagen geleden
Ik vind het vooral knap dat ze al 1, 2, 3 zegt 😁.
Hier laat ik ze risicolvol spelen waar het kan, dus ik laat ze wel over hun stoeltjes klimmen en lopen, maar ze mogen bijvoorbeeld niet springen op de bank of op tafel kruipen. Ik benoem dat en begrens ze fysiek. Probeer ze te zeggen wat wel mag. Als ze doorgaan dan is er een consequentie, bijvoorbeeld even op de gang zitten en dan vertel ik waarom. Na een paar keer is boos kijken dan soms al genoeg
gisteren
Wij doen niet aan straffen maar aan consequenties. Dus als ze ergens mee blijft gooien dan pak ik het af. Als ze op de bank blijft springen dan zet ik haar op de grond. Ik geef haar wel aan dat er consequenties komen. Dus.. de bank is om te zitten niet om te springen. Als je blijft springen dan moet ik je op de grond zetten. Of iets in die richting. Laten luisteren of een structurele gedragsverandering met deze leeftijd is nog wat lastig voor ze
11 uur geleden
Blijven zeggen dat iets niet mag maar verder weinig aandacht aan geven. Het gedrag is passend bij de leeftijd en ze zijn nog te jong om het echt af te leren.
Dua voor nu de makkelijke weg en dingen hoger wegzetten. In de kar zetten om rennen te voorkomen etc.