12 Reacties
2 maanden geleden
Af en toe is geen probleem, maar als je geregeld een voeding overslaat kan dat wel degelijk een probleem voor je productie worden. Je lichaam gaat dan toch minder produceren op termijn omdat er minder aangelegd/gekolft wordt. Daarnaast merk ik al als ik iets te laat kolf mn borsten zeer beginnen te doen 🫣
Wij doen nog wel eens (eens in de week ongeveer) in de nacht een flesje geven ipv aanleggen, zodat ik kan doorslapen. Dan kolf ik ook 1x niet, en merk niks aan mn productie.
Voor een meer onderbouwt antwoord zou je deze vraag ook kunnen stellen op het borstvoedingsforum op FB, zitten lactatiekundigen in! :)
2 maanden geleden
Reactie op Nicole1306
Af en toe is geen probleem, maar als je geregeld een voeding overslaat kan ...
Dit!
En daar zie je ook dat andere vrouwen vragen stellen over overslaan met kolven bijv gedurende de werkdag, maar dat dit meer pas mogelijk gaat zijn na het eerste jaar. Helaasch 🫠
2 maanden geleden
Af en toe overslaan zal geen probleem zijn. Maar echt structureel niet kolven is nu nog niet zo'n goed idee.
Tussen 6 en 12 maanden begint je productie stabieler te worden en kan je meestal al wel een kolfbeurt overslaan zonder dat je stuwing krijgt en/of je productie daalt. Het is ook niet zo dat dit van de ene op de andere dag zo is, dat bouwt op van 1 voedingsmoment naar overdag niet meer kolven bvb.
Dit is trouwens een gemiddelde, dus bij iedereen ook net weer anders. Wel is het zo dat als je in de eerste weken heel veel voedingsmomenten hebt gehad, je productie iets sneller stabiel zal zijn.
Bij de oudste kon ik met 9 maanden volledig stoppen met kolven op het werk, maar ik heb begrepen dat dit nog vrij vroeg is.
2 maanden geleden
Reactie op Sallieee
Hoe heb je 10 liter voorraad opgebouwd? Ik zou graag een voorraad willen he ...
Ik had in het begin behoorlijke overproductie en sterke tsr dus ik kolfde 2 a 3x per dag voor de voeding en dat leverde soms 150cc per borst op, dus dat is toen behoorlijk snel gegaan. Inmiddels is mijn productie gestabiliseerd en bouw ik al een poosje niet echt meer voorraad op.
Ik voed altijd maar 1 borst per keer maar kolf wel beide borsten dus daarmee vergroot ik mijn voorraad een beetje maar echt snel opbouwen is er niet meer bij
2 maanden geleden
Reactie op Sallieee
Jaaa ik mag blij zijn met 150 ml op een dag om in te vriezen🥹. Hoe doe jij ...
150 cc per dag is ook best veel! Ja afkolven na een voeding, of nu tijdens het sprongetje moest ik een hele voeding afkolven omdat ze de borst weigerde niet wilde drinken. Zo kon ik meerdere voedingen per dag invriezen. In het begin kon ik met een lekschaal veel melk opvangen en dit opsparen en invriezen, alleen lek ik nu veel minder.
Het is fijn om een goede voorraad te hebben, tegelijkertijd wil ik de voorraad ook vers houden! Hoef ook pas vanaf december te werken dus heb dan echt pas iets aan de voorraad :)
Hoe doe jij het?
2 maanden geleden
Reactie op MomOfTwo94
Af en toe overslaan zal geen probleem zijn. Maar echt structureel niet kolv ...
En in de avond en ochtend wel voeden? Ik hoop zo dat ik dat ook heb..
2 maanden geleden
Mijn vriend geeft al heel lang 's nachts een flesje zodat ik ook wat meer uren achter elkaar kan doorslapen. Nu de kleine meer doorslaapt, is dat het ochtendflesje geworden. Meestal kolf ik dan 's ochtends wanneer ik opsta. Ook omdat mijn borsten dan op springen staan. Maar als ik opsta en de kleine alweer aan een volgende voeding toe is, sla ik het kolven meestal over. Ik denk dat dat ongeveer helft van de tijd gebeurt. Tot nu toe hierdoor nog geen problemen met productie gehad. Als ik 's ochtends alleen kolf nog altijd dubbele portie (ca. 300ml). Handig voor het aanleggen van wat voorraad :)
2 maanden geleden
Reactie op Taurus1994
En in de avond en ochtend wel voeden? Ik hoop zo dat ik dat ook heb..
Ja, hij dronk bij thuiskomst rond 18u, voor het slapen, 's ochtends en 's nachts. Was heel fijn en zo heb ik nog tot 1 jaar bv kunnen geven. Uiteindelijk gestopt omdat hij ging borstweigeren owv nieuwe zwangerschap. Anders had ik het op die manier nog wel lang kunnen volhouden denk ik. Ik hoop ook dat het deze keer weer zo kan gaan. 😊
2 maanden geleden
Reactie op MomOfTwo94
Ja, hij dronk bij thuiskomst rond 18u, voor het slapen, 's ochtends en 's n ...
Ik hoop het ook!! Lijkt me geweldig. Ik ga met 6 maanden werken maar je krijgt natuurlijk maar tijd om te kolven tot 9 maanden. En ik werk in het onderwijs dus aardig stressvol. Maar dat klinkt echt goed