18 Reacties

2 jaar geleden

Zelf geen ervaring mee, maar ik zou ff informeren bij je HA, eerste wat ik vind ik als het Google is van Lareb: https://www.lareb.nl/news/veiligheid-xylometazoline-neusspray-bij-aambeien-tijdens-de-zwangerschap-onbekend?query=zoekterm=xylometazoline

2 jaar geleden

Eerlijk, Heb nu sinds een paar weken aambeien en ze worden steeds groter.. neusspray werkt hier totaal niet, heb al verschillende zalfjes en tabletje gehad.. hier geen verschil , helaas, alleen enorme ongemakken ervan😔

2 jaar geleden

Bij mij heeft raar genoeg Sudocrem geholpen (tegen pijn en jeuk). Ze zijn er nogsteeds, maar ja.. voorlopig niks aan te doen. Alleen gelukkig geen last meer van! :) Extra tip: vezels eten en veel water drinken.

2 jaar geleden

Bij mij heeft raar genoeg Sudocrem geholpen (tegen pijn en jeuk). Ze zijn e ...
Oh en neusspray heeft bij mij niet geholpen. Vond het ook heel erg ongemakkelijk dat sprayen en hopen dat het op de juiste plek komt if you know what I mean😂🙈

2 jaar geleden

Ik gebruikte die van olvarit de baby variant want had die toevallig nog in huis 2 x p dag gedaan en het hielp wel goed

2 jaar geleden

Ik heb curanol zalf gehaald bij de apotheek, dit is er voor en het werkt ook bij mij.

2 jaar geleden

Reactie op Neline89

Ik heb curanol zalf gehaald bij de apotheek, dit is er voor en het werkt oo ...
Dit helpt bij mij wel voor de klachten ervaring, maar er lijken nu wel "lege zakjes" te hangen. Fijn praatje he? Bij mij is dus het niet helemaal weg maar ik dacht nouja ik hoop dat het nog verdwijnt

2 jaar geleden

Echt klachten heb ik er niet van behalve een heel erg drukkend gevoel, maar ze zijn wel écht heel groot… ben bang dat het persen straks heel erg bemoeilijkt wordt erdoor of dat het dan wel flink pijn gaat doen 🥲

2 jaar geleden

Het gaat om de xylometazoline neusspray! Mag 3x per dag. Werkt doordat het de bloedvaatjes vernauwd.

2 jaar geleden

Reactie op Nicole1306

Zelf geen ervaring mee, maar ik zou ff informeren bij je HA, eerste wat ik ...
Ja, neusspray tegen aambeien is niet onderzocht en er is een risico dat de neusspray in de bloedbaan van je baby komt met vernauwde vaten en risico minder zuurstof tot gevolg. Het is nog niet goed onderzocht, maar wordt dus specifiek afgeraden om tijdens de zwangerschap te gebruiken voor aambeien. Na de geboorte kan het dus wel en werkt het schijnbaar goed!

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermeisje

Het gaat om de xylometazoline neusspray! Mag 3x per dag. Werkt doordat het ...
Sluit me hier bij aan! Was advies van zowel mijn VK als HA

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermeisje

Het gaat om de xylometazoline neusspray! Mag 3x per dag. Werkt doordat het ...
Ik sluit mij hier ook bij aan! Vorige zwangerschap van alles geprobeerd inclusief zalfjes van de huisarts, niks werkte. Met als gevolg weg laten snijden, nog meer auw!. Advies van mijn VK gekregen, neusspray met xylometazoline! 2 dagen gesprayt en weg aambeien !

2 jaar geleden

Reactie op anoniem-465322

Ja, neusspray tegen aambeien is niet onderzocht en er is een risico dat de ...
Dit is niet waar, mag gewoon gebruikt worden in de zwangerschap.

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermeisje

Nee, Lareb waarschuwt hier dus specifiek voor. Lees die link even. Neusspray mag 3x per dag gebruikt worden voor je neus, maar niet anaal, omdat je dan een directe verbinding met je bloedbaan hebt. De nuance zit er wel in dat ze het nu afraden omdat er een risico lijkt dat niet voldoende onderzocht is. Maar ik kan me voorstellen dat veel huisartsen en verloskundigen dit niet weten, ook dat staat in het artikel van Lareb. Lareb is echt wel een betrouwbare bron als onafhankelijke organisatie die de veiligheid van medicijnen onderzoekt, niet een of andere Google/TikTok bron.

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermeisje

2 jaar geleden

Reactie op anoniem-465322

Het gaat dus specifiek hier om: https://www.lareb.nl/news/veiligheid-xylom ...
Er wordt zelfs specifiek genoemd dat de info op fora hierover niet klopt 😀 Na de bevalling mag het dus wel gewoon!! On topic: hier werkt vaseline zalf met lidocaïne wel redelijk goed, is op recept vd huisarts. Dat verdooft pijn/jeuk.

2 jaar geleden

Bedankt voor de antwoorden! Ik ervaar nu geen mega ongemak eraan, dus dan wacht ik gezien het mogelijke risico gewoon tot na de bevalling! Het ging mij er echt om dat ik het spannend vind met het persen terwijl ze al zo groot zijn, maar daar kom ik dan ook wel weer overheen 😂

2 jaar geleden

Bedankt voor de antwoorden! Ik ervaar nu geen mega ongemak eraan, dus dan w ...
Ik kreeg bij mijn vorige bevalling de tip om vaseline op een gaasverbandje te smeren en daar fijne kristalsuiker overheen te gooien. Werkt perfect!!!! Ik doe dat als ik last heb 2 keer per dag en binnen 2 a 3 dagen is alles weg