13 Reacties
2 maanden geleden
Hi! Herkenbaar hoor! Ik geef ook borstvoeding en overdag hebben we ook geen ritme qua slaapjes en voedingstijden. Het enige wat we nu hebben is dat we rond 7/8 uur naar boven gaan voor de laatste voeding in de slaapkamer in het donker. Soms is hij in slaap gevallen in m’n armen en soms is hij nog wakker en leg ik hem wakker weg. De ene dag valt hij zelfstandig in slaap, de andere dag heeft hij beetje hulp nodig. Een heel uitgebreid ritueel hebben wij dus ook niet (hoeft denk ik ook niet perse heel uitgebreid).
2 maanden geleden
Niet onzeker worden hoor! Hier hebben we dit keer zo'n geluk met een heerlijk slapend kind. We leggen hem weg en binnen 5 a 10 minuutjes slaapt hij, zonder mopperen meestal. Dit was met onze inmiddels 4-jarige dochter destijds wel anders. Haar moesten we vaak in slaap wiegen en wegleggen ging vaak ook mis, dan begon ze direct te huilen. Deels zijn we nu ook wat relaxter, maar ik ben zeker ook overtuigd dat het ook je kindje is waardoor het al dan niet soepel gaat. Gewoon blijven proberen en loslaten dat je een ritme 'moet' creëren. Vroeg of laat komt het goed. Neemt echter niet weg dat het pittig is en dat een ritme hebben wel erg fijn is.
2 maanden geleden
Ik snap je onzekerheid (had ik ook), maar sinds ik dat heb losgelaten is er veel meer rust zowel bij mij als baby. Qua vaste tijden slapen: kijk vooral naar je kindje (moeheid signalen) - wij zijn ook niet elke dag op hetzelfde tijdstip moe. Een kind kun je dwingen om in bed te liggen, maar kunt ‘m niet dwingen te gaan slapen. En dat klinkt toch al als een prima routine? Vooral doen wat voor jullie werkt. Ons zoontje vindt het veel gezelliger als we een boekje lezen na de fles, niet voor het slapen gaan want dan wilt hij slapen ipv op een schoot zitten haha 🙈 Vertrouw op jezelf en vooral naar je kindje luisteren en kijken, hij zal niks tekort komen!
2 maanden geleden
Ik wordt/ werd daar ook zo onzeker van, net als die “wake Windows” en alle activiteiten die dan met zo’n kindje gedaan worden. Maar ik probeer dat zo veel mogelijk los te laten. Als hij moe wordt leg ik hem in bed en help ik hem in slaap. Soms lukt dit grotendeels zelf en soms ook niet dan knuffelen we eerst nog even in de schommelstoel (waar ik volop probeer van te genieten nu hij nog zo klein is). Lukt het helemaal niet in bed of heb ik geen zin in gedoe om hem op bed te krijgen dan doe ik hem in de Draagzak en slaapt hij lekker daar in. Het zelfde als met die activiteiten. Ik probeer te kijken waar hij behoefte aan heeft soms is dat op schoot samen spelen. En soms is dat zelfstandig spelen op de speelmat of in de nu box. Deze manier heeft mij wel meer rust gegeven. Ik vertrouw er op dat het “ritme” met de tijd wel komt en zo niet dan niet. Ik heb zelf ook vrij weinig ritme in mijn leven🤪
2 maanden geleden
Wat fijn om dit te lezen, erg herkenbaar. Ik word er ook onzeker van om overal te lezen dat er al zo veel kindjes een schema/routine hebben.
Hier is het ook gewoon afhankelijk van hoe de dag loopt. Voedingen zijn elke keer op een ander tijdstip en de slaapjes ook. De plek van de slaapjes ook. Ik denk dat er vanzelf wat meer routine in komt. Zolang m’n kindje tevreden is denk ik dat het wel goed zit.
2 maanden geleden
Hier ook totaal geen ritme. Ik geef ook borstvoeding en dat gaat vaak toch meer on demand dan flessen.
Ik sta vaak wel rond 7 uur op maar dat is meer vanwege de peuter haha. De baby wordt dan ook wakker en dat is ons enige ritme van de dag. Ik houd globaal de wakkertijden in de gaten omdat mijn baby heel alert is en slaapsignalen dan moeilijk te zien zijn. 's Avonds is ze momenteel bij me omdat ze in de 4 maanden slaapregressie zit en ze van de een op andere dag heel veel moeite heeft om zelfstandig te slapen. Omdat ze gedurende de dag maximaal 30 minuten per keer slaapt en de wakkertijden ook nog variëren gaat ze op wisselende tijden de nacht in, soms om 8 uur al en soms pas om 10 uur. Ritme (of een soort van haha) komt vanzelf wel.
2 maanden geleden
Ik herken het ook! Geef bv op verzoek en onze baby is nu 13 weken. Ik let vooral op hoeveel tijd er tussen de slaapjes zijn. Maar hij wordt elke ochtend op een ander tijdstip wakker waardoor de slaaptijden elke dag weer anders zijn. En de voedingen helemaal. Soms elke 2.5 uur en soms zit er 4 uur tussen en soms troost ik hem na 1 uur alweer met de borst. Voor mij werkt dit fijn en ontspannen. Meestal gaat hij rond 21 slapen, gaan we rond 20 op het grote bed liggen en voed ik hem liggend in slaap. Dat duurt meestal een uur, van beginnen met voeden tot diep in slaap in cosleeper leggen.
2 maanden geleden
Ik herken dit ook hoor! Ik geef ook borstvoeding op verzoek, enige ritme die we hebben is als die sochtends wakker word dat ik naar beneden ga en goedemorgen schatje, gordijnen open doe en hem even in de box leg zodat ik me klaar kan maken met probiotica, een broodje water etc afstandsbediening naast me en dat is elke x ook pas wanneer hij me wakker maakt. Daarna ziet heel me dag er uit hoe het loopt en let ook op de slaap signalen en ga ook met m’n zoontje wiegen maar als je hem eenmaal op zn rug leg dan schrikt die weer wakker, hij wil constant op mij of m’n vriend liggen en vaak geven we er ook aan toe behalve als dat niet kan als we weg moeten. Dan slaapt die vaak in de maxi Cosi wel weer. Ook in de draagzak kan die lang slapen maar soms weer hysterisch doen. Enige wat fijn is tot nu toe ‘s avonds na z’n laatste voeding valt die in slaap aan m’n borst en dan leg ik hem erna na 20/25 m weg(na een bv sessie van vaak een uur minimaal) en dan slaapt die bijna 6 uurtjes achter elkaar soms iets langer en dan komt
Die Snachts vaak maar 1x.. k begrijp ook niet hoe al die mensen het voor elkaar krijgen om hun babys vaste slaapjes te laten doen en wakker weg leggen 😅😅 ook jaloers maar tegelijkertijd denk ik het is hoe het is m’n zoontje heb me gewoon nodig en wilt bij me zijn en zolang ik hem dat geef en kan geven en hij is verder tevreden dan is het helemaal goed dus lieve mama wees niet onzeker je doet het goed ❤️
2 maanden geleden
Hier ook nog geen echt ritme/routine hoor! Dochter is nu 16 weken en krijgt volledig bv. Onze dag begint ergens tussen 6 en 9 uur, afhankelijk van hoe laat de oudste wakker is. Dan allemaal klaarmaken en ontbijten. Na het ontbijt wordt ze moe, dan leggen we haar in haar wipstoel of bed. Met een beetje geluk valt ze dan wel in slaap en doet ze een dutje van zo'n 30-40 minuten. Dat lukt ook vaak niet, dan slaapt ze bij mij of m'n partner. De rest van de dag doet ze ook allemaal korte dutjes, meestal bij 1 van ons, of in de kinderwagen/draagzak/autostoel. Eind van de middag huilt ze momenteel veel. Tussen half 7 en 7 gaan we naar boven, omdat oudste dan naar bed gaat. Dan gaan de kinderen allebei in bad (niet tegelijk), dan dochter voeden, verhaaltje lezen en naar bed. En als partner thuis is brengt hij de oudste naar bed, is hij er niet doe ik eerst dochter, dan speelt de oudste nog even op z'n kamer en breng ik hem daarna naar bed.
Dat klinkt heel mooi, maar vaak gaat dochter niet slapen als ik haar dan op bed leg. Meestal gaat ze dan huilen. Maar goed, als ik alleen ben zal ik toch de oudste op bed moeten leggen. Daarna weer dochter troosten en hopen dat ze gaat slapen. Soms slaapt ze om 19.30 al, soms om 22.00 nog niet🤷🏻♀️ het aantal voedingen wisselt ook per dag. De meeste nachten tussen 23.00 en 07.00 nog 2 voedingen.
Ik probeer nu wel wat routine te creëren. Dus elke dag 1 dutje in bed proberen. En daarvoor op haar kamer voeden en Boekje lezen. 'S avonds voor het naar bed gaan even in bad, pyjama aan en dan voeden en Boekje lezen. Maar dat is pas sinds een paar dagen en soms lukt het niet🤷🏻♀️ Verder zien we wel hoe het loopt.
2 maanden geleden
Heel erg herkenbaar en ook helemaal niet raar! Laat je niet gek maken. Ik geef bv op verzoek en het is heel wisselend, de ene keer is het 4u ertussen de andere keer 2,5. Dan slaapt hij 30 min, vandaag opeens 2u. Ik heb het los gelaten en volg volledig de signalen van mijn zoontje.
Bij mijn eerste was dat netzo en die kreeg flesvoeding. Ik volgde toen ook een paar insta mama’s die dezelfde periode een kindje kregen, die heb ik ook gewoon ontvolgt op een gegeven moment. Ik werd er alleen maar onzeker van.
Ieder kindje is anders en heeft zijn eigen ritme. Ieder dag is ook anders. Ze zijn echt nog te jong om beïnvloed te worden van een vaste ritueel is mijn ervaring, maar ook dat is bij ieder kindje anders :)
2 maanden geleden
Reactie op KPeker
Heel erg herkenbaar en ook helemaal niet raar! Laat je niet gek maken. Ik g ...
Zo waar! ❤️Ik heb dat soms zelfs met deze apps als sommige berichten gaat over manieren om door te slapen, en frustratie over het feit dat de baby nog wakker wordt. Dan denk ik weleens ; dit past niet echt bij mijn visie!
één maand geleden
Ik herken dit helemaal hoor!
Wij hebben tot een week of 13 ook totaal geen ritme gehad, zowel in voeding als in slaaptijden..
ik moest mijn dochter altijd in (diepe) slaap wiegen en dan heel voorzichtig neerleggen vaak werd ze dan weer wakker en kon ik weer opnieuw beginnen. Ik heb tot 3 maanden borstvoeding gegeven en heb de gehele 3 maanden geen ritme in voedingstijden gehad. Moet eerlijk zeggen dat met kunstvoeding dat wel makkelijker gaat. Dan is het gewoon om de 3/4 uur een fles.
Toen ik haar beter kon wegleggen ben ik steeds korter gaan wiegen. Van diepe slaap naar lichte slaap en daarna half slapend neerleggen. Nu kan ik ze soms wakker neerleggen maar ze heeft ook altijd de tut nodig.
Ik ben ook meer op de wakkertijden gaan letten, en ik moet zeggen dat werkt echt!! Zelfs als ik dacht.. ja die gaat echt nog niet slapen hoor, en ik deed het slaapritueel viel ze in slaap! Stond ik ook echt van te kijken..
ons slaapritueel is trouwens ook niet heel uitgebreid, een beetje hetzelfde, licht uit, slaapzak aan, mooniebear aan en even in de schommelstoel wippen