12 Reacties
één maand geleden
Iedere kind ontwikkelt vanzelf. Mijn neefje van 1 kroop pas op zijn verjaardag en een maand later liep hij. Als ze er klaar voor zijn kan het hard gaan. Ons kindje is ook 17 weken en rolt alleen over zijn rug. Dus van links naar rechts. Praat veel lacht veel en speelt overal mee. Draait snachts op zijn kop in bed. Zit vast met slaapzak en voeten tussen de spijlen. Dus ja. Wat zal ik zeggen. Is een bezig bijtje. En ik maak me echt niet druk wat hij wel of niet zou kunnen. Misschien kan hij ineens volgende week weer iets niet meer of juist weer wel. Dat is de ontwikkeling die hij doormaakt. Uiteindelijk weet je toch pas of alles werkt als hij volwassen is. En het cb die doen gewoon een boekje volgen met gemiddelden. En ik denk dat er niet 1 kind dat boekje volgt. Ze zijn allemaal anders. Allemaal een eigen persoon.
Dus maak je geen zorgen. Alles op zijn tijd. Ze moeten straks als zo veel. Geniet lekker van het klein zijn.
één maand geleden
Ik werk met kinderen en wat je zegt klopt helemaal, elk kind ontwikkelt zich op zn eigen snelheid en in zn eigen volgorde. Zo maakte mijn oudste pas met 3,5 zijn eerste puzzel ooit, omdat het hem daarvoor écht niet intresseerde en als je het met hem samen wilde doen liep hij na 2 tellen al weg. En nu is hij bijna 4 en knalt hij met gemak puzzels van 12 stukken in elkaar.
Ik lette bij mn 1e ook erg op de ontwikkeling. Nu bij mn 2e totaal niet. Heb nog geen schema bekeken. Naar mijn idee geeft het alleen maar twijfels en onrust, terwijl als er echt iets serieus aan de hand zou zijn zou je dat wel merken.
Als CB ook geen reden tot zorg ziet zou ik het los laten 🙂
één maand geleden
Ik merk bij mijn meisje ook als ze een vaardigheid onder de knie heeft, dat ze daarna zich focust op wat anders om in te ontwikkelen. Zo kon ze bijvoorbeeld vanaf de kraamweek al op haar zij draaien en dat ze dat in eens niet meer. Tot vorige week. In de tussentijd wel andere vaardigheden weer ontwikkeld.
één maand geleden
Ik ben er niet zo mee bezig, ik zie dat ie ontwikkelt en vrolijk en gezond is. Hij kan nog niet omrollen en is 3,5 maand, doet ook niet aan schaterlachen en tijgert ook niet echt..
één maand geleden
Tijgeren? Zitten? Tegen de bank staan?
Meid die van mij ligt, probeert om te rollen maar z’n kop is nog te groot, duwt zich wat af met z’n benen waardoor hij naar boven kan bewegen als hij ligt maar dan ook echt alleen die kant op en volgensmij weet hij niet eens wat zitten is 😂.
Ik laat hem gewoon lekker baby zijn. Hij zou eigenlijk over 2 weken hapjes mogen, maar hij gaat huilen van de antibiotica met bananensmaak, hij wil z’n vitamine druppels al amper en het boeit hem allemaal geen drol 😂😂. Ik vind je baby juist snel klinken met dingen dus en al was dat niet zo: het komt echt wel. En anders is het maar wat later, als hij wil studeren is dat niet afhankelijk van of ze met 10 of met 15 maanden liep gelukkig 😉.
Oja, wat die van mij dan wel weer kan: gillen. En hard ook. Vooral ‘s nachts. (En nee, niet huilen, niet boos, gewoon omdat ie het leuk vindt; gillen).
één maand geleden
Reactie op titialevi
Tijgeren? Zitten? Tegen de bank staan?
Meid die van mij ligt, probeert om ...
Hahah ik moet ontzettend lachen om je bericht! Heerlijk dat het hem allemaal zo weinig boeit 😂
Ik maak mezelf gek, ik weet het. Dit is ons eerste kindje maar wel de 4e kleindochter in de familie (de jongste) en pohhhh wat vergelijken ze haar graag met de oudere 3 (allemaal al 1 jaar)
één maand geleden
Reactie op CiskaK
Hahah ik moet ontzettend lachen om je bericht! Heerlijk dat het hem allemaa ...
Ja dat vergelijken gebeurt automatisch helaas, maar echt: ene oor in andere oor uit. Voor je het weet rennen ze voor je weg, gaan ze voor het eerst naar school of hebben ze hun eerste vriendje/vriendinnetje 😉
één maand geleden
Geen zorgen, ze kunnen niet alles tegelijk leren😉 Ieder kindje volgt zijn/haar eigen ontwikkelingspad.
Rollen met 12 weken is trouwens super snel en geen praatjes meer maken: waarom zou ze? Dat kan ze toch al? Alle energie naar andere ontwikkelingen😉. En dat hoeft niet allemaal fysiek hè, misschien is ze momenteel mentaal enorm aan het ontwikkelen. Begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en of en hoe zij daar zelf invloed op kan uitoefenen (hey, als ik huil komt mama. En als ik lach lacht ze terug.)
Ik heb nu mijn tweede kindje en zij ontwikkelt zich ook heel anders dan mijn oudste. Met sommige dingen is ze vlotter en met andere dingen weer trager. Je blijft dat nog wel een tijdje houden hoor, de variaties in bijvoorbeeld de eerste stapjes of gaan praten zijn énorm. Het ene kindje loopt met 9 maanden al los en het andere kindje vind het met 18 maanden pas tijd voor de allereerste stapjes. Met het ene kindje kan je met 2 jaar al hele gesprekken voeren terwijl de ander alleen nog maar papa, mama en bal over zijn lippen krijgt. En dat is volstrekt normaal.
één maand geleden
Reactie op Loenie87
Geen zorgen, ze kunnen niet alles tegelijk leren😉 Ieder kindje volgt zijn/ ...
Mooi is dat he 🤣 ik heb zelf op een VE peutergroep gestaan (voor kinderen die achterlopen in de taalontwikkeling), alles wat ik geleerd heb aan preventie gedaan met mn 1e, heel veel boekjes gelezen, tegen hem gepraat als baby, alles wat ik met hem deed als een soort narator benoemd, en wat krijg ik? Een kindje wat zo achterloopt in zn taalvaardigheid dat hij een VE indicatie kreeg. Schiet mij maar lek. 🤣
Is overigens helemaal rechtgetrokken gelukkig!