21 Reacties
één maand geleden
Mijn moeder mag best haar eigen draai aan dingen geven maar moet wel onze regels volgen. Gelukkig doet zij dit ook wel
Maar mijn moeder had hem heel vaak in een dekentje gewikkeld, wat gewoon te warm voor hem was. Ze bleef de neiging hebben om het te doen, toen heb ik cold turkey alle dekens verstopt en toen snapte ze de hint haha.
Ik geef het gewoon duidelijk aan als ik iets liever niet heb, of juist wel. Ik snap ook dat me moeder haar eigen maniertjes heeft. Maar er is voor mij een grens bij dingen die echt belangrijk zijn zoals voeding, slaapjes , medische dingen etc.
één maand geleden
Ik vind het ook lastig, maar ze mijn schoonouders houden zich redelijk aan onze wensen. Vorige week hebben ze haar een hapje vla gegeven, "ze vond het zo lekker" zeiden ze. Daar baalde ik wel flink van en vond ik echt niet leuk. Als dat weer gebeurt zou ik ze wel erop aanspreken. Maar het is lastig want je bent ook afhankelijk van ze voor de oppas.
één maand geleden
Ik laat zowel mijn moeder, schoonmoeder en stiefmoeder alledrie hun eigen gang gaan als de kinderen daar zijn. Ze zijn goed op de hoogte van wakkertijden, hoeveelheden flesvoeding en verzorginstructies (ivm eczeem). Hoe ze de dag invullen moeten ze zelf weten, komt altijd wel goed en ze doen het met liefde.
Vast voedsel geven etc is een no go en daarin volgen ze ons.
Slaapzakje geef ik altijd mee en daar wordt dan in geslapen.
Ik denk dat er een gezonde balans moet zijn tussen regels van ons als ouders en vrije invulling van hen als oppas.
Als de baby bij je schoonmoeder prima slaapt zonder ingebakerd te zijn zie ik het probleem niet zo. Die vaste voeding daarintegen zou ik ook niet oké vinden!
één maand geleden
Vaste voeding idd no go, dat is aan jullie om te bepalen wanneer je daarmee start en wat je wanneer wilt aanbieden. Qua slaapjes zou ik wel aangeven wat je wensen zijn maar bij mij thuis gaat het ook niet altijd als gepland of gewenst dus als het anders loopt ala. Maar ik zou wel altijd vragen hoe lang de kleine heeft geslapen, hoe laat etc. Als ze dan erg is afgeweken van je slaaproutine kun je wel bespreken waarom je het graag op een bepaalde manier wilt(belang baby, ritme, voorspelbaarheid etc). Voor mij ligt de grens meer bij als je duidelijk aangeeft dit wil ik graag zo en zij wijkt daar doelbewust van af onder het mom van ‘ik doe het op mijn manier’. En dan natuurlijk niet met een waslijst aan regels komen. Maar dan zou ik wel bespreken waarom je dingen graag op een bepaalde manier wilt zodat je haar meekrijgt. Blijft ze weerstand tonen en haar manier volgens en tegen jullie wensen in gaan dan is dat in die zin ook haar goed recht want zij verleent jullie een dienst. Je kunt ook je kind niet brengen en alleen op bezoek gaan met je kind als je er bij bent. Dus lastig maar uiteindelijk ben je afhankelijk van haar medewerking en kun je haar gedrag niet volledig beinvloeden. Wat je wel kunt beinvloeden is je keuze om haar als oppasser in te zetten.
één maand geleden
Reactie op Sallyyy
Vaste voeding idd no go, dat is aan jullie om te bepalen wanneer je daarmee ...
Ja dit is het wel. Wij hebben duidelijk aangegeven dat we inbakeren belangrijk vinden en ook waarom. Zij is altijd al negatief geweest over de inbakerzak (daar hadden we eerder grenzen in moeten stellen denk ik nu achteraf) en volgt nu toch haar eigen plan zijn we achter gekomen. En wat ik dan zo ruk vind is dat ze dan doet alsof ze niet wist dat wij dat (nog) deden of zo belangrijk vinden. Ik kan me tenminste 4 gesprekken herinneren waarin we het over het inbakeren van ons zoontje hebben gehad. Tja, dat wordt wel een (hopelijk goed) gesprek met ze deze week. Dit voelt echt niet goed voor ons.
één maand geleden
Reactie op langnekoor
Ja dit is het wel. Wij hebben duidelijk aangegeven dat we inbakeren belang ...
Tevens treft ze hem elke ochtens ingebakerd aan :p
één maand geleden
Ik zou diegene niet laten op passen, blijkbaar is die persoon niet te vertrouwen wat betreft jullie grenzen en wensen. Inbakeren kan ik wel inkomen want dat is iets waar je tegen kan zijn, net zoals ik niet wil dat mijn kind vooruit in een autostoel zit, dus dat zou ik wel waarderen.
één maand geleden
Ach ja sommige moeders hebben helemaal geen hulp, vind het echt dat het kind er onder lijd?
Neem aan dat ze het allemaal doet uit liefde, wat is het alternatief een kind van 16?
één maand geleden
Reactie op langnekoor
Ja dit is het wel. Wij hebben duidelijk aangegeven dat we inbakeren belang ...
Uit oprechte interesse: waarom vinden jullie inbakeren zo belangrijk? In het begin snap ik het nog voor geborgenheid en slaap. Maar je zal er zelf ook binnenkort mee moeten stoppen, er vanuit gaande dat je zoontje ook zo’n 4 maanden oud is en binnenkort zal gaan rollen.
één maand geleden
Reactie op Maanlicht
Het gaat misschien meer om het principe: het is niet aan hun om te bepalen ...
Moet je dan uit principe je oma bij je kind weg houden?
Neem aan dat je ook respect mag hebben voor de moeder van je man
één maand geleden
Mijn schoonmoeder heeft vorige week voor het eerst opgepast en heeft dus ook de wakkertijden en flestijden compleet aan haar laars gelapt. Ze denkt zelf beter te zien en weten wanneer hij moe is en honger heeft, terwijl onze baby juist enorm gebaat is bij structuur omdat hij als het aan hem ligt helemaal niet eet en slaapt ;). Uiteindelijk hadden we een krijsend kind in de auto dat compleet uit zijn doen was, ook de dag erna nog. Wij hebben besloten om hem daar voorlopig niet meer heen te brengen. Een gesprek gaat schatten wij in niets opleveren, want ze is gewoon erg eigenwijs en dominant. Gaat ons wel wat duiten kosten, vanwege de extra opvangdag die we moeten regelen, maar het is maar zo. Overigens moeten we dit haar nog wel gaan vertellen.. ben benieuwd naar de reactie.
één maand geleden
Ik vertel altijd hoe wij het doen thuis. En zeg eigenlijk zie maar, als je denkt dat ze honger heeft geef je maar een fles 😳 als je ziet dat ze moe is breng je der naar bed.
Zelf vinden wij het ook nog wel lastig (huilt snel) waar we goed aan doen.
Bij de gastouder heeft ze ook een ander ritme omdat er kindjes van school gehaald moeten worden. Ik ga er vanuit dat zij het beste doet voor ons dochtertje.
Ik hoorde laatst iemand en daarvan moest oma een aerosleep matras aanschaffen. Dat vond ik echt ver gaan.
Wij gebruiken white noise dus dat doet m’n ouders en schoonouders en gastouder ook. Ze heeft een speen en slaapzak aan. Ik vertel hoe laat ze wakker was en de laatste fles heeft gehad (ze krijgt combi) en is het aan hun wanneer ze wat gaan doen.
Als ze moe is krijst ze de boel bij elkaar leggen ze haar vanzelf wel in bed.
Wat ik dan weer lastiger vindt heel wat anders, is dat als m’n schoonouders oppassen m’n schoonzusje er ook aaaaaaltijd bij is. 100 foto’s maakt, ze nog net niet zonder pardon op social media pleurt.
Maar goed die wordt altijd de hand boven het hoofd gehouden.
Kwa hapjes betreft geven wij altijd mee en aan dat ze dat mogen geven als in bijvoorbeeld als ze wakker is. Ze geven nooit op deze jonge leeftijd zelf iets.
Ons zoontje is 3. En m’n moeder geeft hem altijd ‘s middags 1 snoepje. Wij doen dat zelf thuis niet maar bij oma wel. Is ook prima voor ons.
Vindt zomaar iets geven bij een baby niet oké. Ze moeten wachten tot jullie aangeven wanneer ze wat mag hebben.
één maand geleden
Ik vindt eigenlijk dat ze je een grote dienst verlenen door op te passen. Juist omdat ik mijn relatie met ouders en schoonouders niet zo onder druk wil zetten hebben wij er voor gekozen dat we hen niet willen laten oppassen. Af en toe een paar uur oké, en mijn oudste kinderen logeren daar echt wel, maar die zijn al duidelijk genoeg in wat ze niet willen. En ja, daar krijgen ze veel meer snoep dan ik zou doen. Maar daar heb ik mij bij neergelegd. Daar zijn het oma’s en opa’s voor. Voor de structurele opvang hebben wij het kdv. Hen kan ik echt dingen vragen op een bepaalde manier te doen en daarvan weet ik zeker dat ze niet zomaar al eten gaan geven of het slapen anders gaan doen dan ik zou willen. Ik vind het echt een grote gunst van ouders om op hun kleinkinderen te passen.