14 Reacties

2 jaar geleden

Hi! Same here, echt een flinke griep te pakken. Een paracetamol kan geen kwaad tijdens de zwangerschap! Probeer altijd wel op te passen dat je niet teveel inneemt maar dat is ook buiten je zwangerschap het geval 😉 Veel beterschap! En een miskraam gebeurd echt niet zomaar, neem goed je rust en slaap veel. Dan komt het helemaal goed met jou en je kindje!

2 jaar geleden

Paracetamol is niet erg! Ibu mag niet

2 jaar geleden

Hoi, in principe kan paracetamol gebruikt worden, maar het liefst zo min mogelijk en zo kort mogelijk. Onderaan voeg ik wat informatie vanuit het Farmacotherapeutisch kompas toe over paracetamol tijdens de zwangerschap. Griep tijdens de zwangerschap kan niet heel veel kwaad. Houd wel je temperatuur in de gaten, langere tijd hoge koorts is niet goed. Bij twijfel kun je altijd je verloskundige of huisarts bellen voor advies. Paracetamol passeert de placenta. Teratogenese: Dierstudies laten geen teratogene effecten zien. Onderzoeken bij mensen spreken elkaar tegen. Epidemiologische studies naar de neurologische ontwikkelingsstoornissen bij kinderen die in de baarmoeder aan paracetamol waren blootgesteld, laten geen eenduidig resultaat zien. Ook resultaten van studies naar een mogelijk verband met meer kans op astma, cryptorchisme of andere nadelige uitkomsten voor het kind zijn niet eenduidig. (Zie voor meer informatie de link naar Lareb hieronder). Farmacologische effecten: Bij oraal gebruik van paracetamol tijdens de zwangerschap zijn geen schadelijke effecten op de zwangerschap of op de gezondheid van de foetus of pasgeborene aangetoond. Er is relatief weinig ervaring met intraveneuze toediening. Advies: Kan overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt, maar alleen bij klachten, en in de laagste effectieve dosering en zo kort mogelijk. Mocht de tekst wat lastig te begrijpen zijn, het komt erop neer dat er bepaalde studies gedaan zijn naar de effecten van paracetamolgebruik tijdens de zwangerschap. Sommige studies vinden geen nadelige effecten, en sommige studies vinden wel nadelige effecten op de pasgeborene of foetus. En omdat dus niet met 100% zekerheid vastgesteld is dat het veilig is, raden ze aan het zo min mogelijk te gebruiken.

2 jaar geleden

Ik heb 3 weken paracetamol gebruikt ivm ontstoken verstandkies en laten trekken. Het moest gewoon. Pijn lijden is ook niet goed tijdens je zwangerschap Ibuprofen mag idd niet Paracetamol is het enige toegestane pijnstiller tijdens zwangerschap.

2 jaar geleden

Bij mijn vorige zwangerschap had ik corona. Je zal hier geen miskraam bij krijgen. Paracetamol is de enige pijnstiller dat je mag nemen als je zwanger bent bij mijn weten.

2 jaar geleden

Reactie op Lisa1320

Hoi, in principe kan paracetamol gebruikt worden, maar het liefst zo min mo ...
Dit ja. Dit is ook de reden dat ik het zo veel mogelijk vermijdt en alleen neem als ik scheel kijk van de hoofdpijn oid. Vind dat er te weinig duidelijkheid is over hoe veilig het is, dus ik vermijd het liever. Bij mn 1e ook gedaan.

2 jaar geleden

Ik zou zowieso eerst grijpen naar ijsjes wat verzachtend is voor je keel en warmte thee met honing ook lekker verzachtend voor je keel

2 jaar geleden

Ik had Corona tijdens mijn zwangerschap en mijn dochter is een gezonde peuter haha

2 jaar geleden

Ik had corona tijdens mijn eerste zwangerschap met flinke koorts. Moest van mijn vk toen juist paracetamol gebruiken, omdat koorts gevaarlijker was voor de baby dan paracetamol. Heb uiteindelijk een kerngezond kindje gekregen.

2 jaar geleden

Reactie op Lisa1320

Ik vind wel dat je hier niet helemaal volledig bent. Want zo klinkt het alsof je paracetamol moet mijden tenzij je bij wijze van spreke half dood gaat. Bij Lareb staat namelijk vooral ook: ‘Paracetamol is het voorkeursmiddel tijdens de gehele zwangerschap Paracetamol (eventueel in combinatie met coffeïne) voor pijnstilling en koorts kan gedurende de gehele zwangerschap worden gebruikt.’ En: ‘Paracetamol blijft het eerste keuzemiddel in de zwangerschap bij pijn en koorts. Echter, het is zoals bij ieder geneesmiddel belangrijk om het alleen in te nemen bij klachten in een zo laag mogelijke en effectieve dosis.’ Je kunt paracetamol dus gewoon gebruiken bij pijn. Uiteraard is het beter om bij lichte hoofd- en keelpijn eerst andere dingen te gebruiken. Maar als je echt stevige hoofdpijn hebt of keelpijn (hoewel ik me afvraag of paracetamol überhaupt werkt bij keelpijn), mag je gewoon paracetamol pakken. En het lijkt mij logisch dat je dat alleen doet als je echt pijn hebt, maar áls je pijn hebt hoef je dus niet te gaan zitten lijden uit angst dat het gevaarlijk is ❤️. Dan mag paracetamol gewoon.

2 jaar geleden

Reactie op anoniem-465322

Ik vind wel dat je hier niet helemaal volledig bent. Want zo klinkt het als ...
Het was absoluut niet mijn bedoeling om mensen bang te maken. Daarom zei ik ook dat paracetamol gewoon te gebruiken is. Maar ik vind wel dat mensen recht hebben op volledige informatie. Het is gewoon niet 100% bewezen veilig, en de risico's zijn niet bekend. Dat betekent uiteraard niet dat het gevaarlijk is, maar mensen hebben wel het recht om te weten dat er mogelijk risico's aan zitten. Dat vind ik tenminste, het zou jammer zijn dat mensen paracetamol nemen omdat ze er vanuit gaan dat daar geen risico's aan zitten en achteraf misschien liever de keuze hadden gemaakt om het niet/minder te slikken als ze dit weten. Maar nogmaals, het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen bang te maken, sorry dat dit misschien zo overkomt! Een keer paracetamol is prima en bij twijfel gewoon even overleggen met de verloskundige.

2 jaar geleden

Ik heb veel last van hoofdpijn rondom me ogen en neem daar ook gewoon paracetamol voor

2 jaar geleden

Reactie op Lisa1320

Dit hier is het enige juiste antwoord. Ja paracetamol kan gebruikt worden als de pijn niet meer te houden is. Maar jullie zouden eens moeten weten hoeveel mensen er naar de huisarts rennen met een “pijntje” en gelijk om morfine vragen. En ja, paracetamol is het voorkeursmiddel tijdens zwangerschap, omdat van al het andere wel duidelijk is aangetoond dat het schadelijk kan zijn. En van paracetamol weten we dat gewoon niet. Dus zo laag mogelijke dosering. Moet je dan half dood zijn? Nee, maar een keelpijn kan je ook verminderen met ijsjes, juist warme dranken, honing, sommige keelpastilles. Mijn medisch advies, maar iedereen moet voor zichzelf bedenken of ze al andere opties hebben geprobeerd om de pijn te verminderen. PS: koorts is een ander verhaal, maar dan altijd in je zwangerschap contact opnemen met je huisarts. Je behoort dan vaak automatisch tot de risicogroepen.

2 jaar geleden

Dank jullie wel dames voor jullie reacties! Ik heb gisteren 2 stuks paracetamol genomen en het gaat vandaag een stukken beter met me🥰