38 Reacties
één maand geleden
Dit herken ik. Ik ben inmiddels begonnen met naar kantoor gaan en dan is fulltime kolven minder goed haalbaar omdat ik liever thuis kolf. Bij de oudste was kolven extra belangrijk omdat hij te vroeg geboren was. De jongste was dat niet en ik hoop het nog 2 maanden vol te houden. Ik ben al begonnen met afbouwen. Het kost me gewoon teveel energie.
één maand geleden
Haaruitval is denk ik niet borstvoeding gerelateerd en heeft gewoon met postpartum zijn te maken. Waar denk je zelf dat je vermoeidheid dan vandaan komt? En kan je het echt fysiek of wil je door je belofte gewoon niet opgeven.
Ik zelf heb de afgelopen meerdere keren moeten stoppen eigenlijk,omdat de borstvoeding niet liep en ik dan zowel aan het voeden was, als nakolven, flesje geven, powerkolven. Het vrat me op, maar ik was te koppig om te stoppen. Ik zou eerlijk zijn naar jezelf. Je kindje heeft een blije moeder nodig, niet per se borstvoeding ☺️
één maand geleden
Ik zou de zorgen van je man serieus nemen, maar vooral je eigen gevoel volgen. Haaruitval heeft hoogstwaarschijnlijk niks met kolven te maken. Dat is iets hormonaals waar de meeste vrouwen na een zwangerschap mee te maken krijgen. En vermoeidheid hoeft ook niet perse veroorzaakt te worden door het kolven.
Maar hoe voel jij je bij het kolven? Kost het je echt te veel energie? Of vind je het nog wel te doen? Ik zou niet blijven kolven terwijl je het eigenlijk te zwaar vindt, puur omdat je je schuldig voelt tegenover je kindje. Je moet het alleen doen als je het ook echt aankan. Je hebt al 4 maanden borstvoeding gegeven en dat is fantastisch! Maar als jij het wel te doen vindt, snap ik dat je nog graag 2 maanden door wil gaan.
En is er wellicht nog een andere oorzaak voor de vermoeidheid?
Ik heb ook erg veel last van vermoeidheid. Daarom heb ik vorige week bloed laten prikken en daaruit bleek dat mijn vitamine D, hb, ijzer en ferritine veel te laag zijn. Dus nu extra vitamine d en 3 maanden ijzertabletten gekregen. Wellicht is het de moeite waard om daar even naar te laten kijken?
één maand geleden
Is er misschien een middenweg te vinden? Hoevaak kolf je nog? Ik ben op een gegeven heel geleidelijk gaan afbouwen. Ik kolf nu nog 2 keer per dag. In de ochtend tijdens zijn voedingsmoment en in de avond lekker ontspannen op de bank. Zo houd ik het vol en als ik tekort kom vul ik dit met kv aan! Ik werd zelf wel echt moe van het kolven en blij dat het nu een stuk minder vaak hoeft omdat ik me erbij neer heb gelegd
één maand geleden
Reactie op svsan
Is er misschien een middenweg te vinden? Hoevaak kolf je nog? Ik ben op een ...
Dat vraag ik me dus af of er uberhaupt een middenweg is. Ik kolf om het 3,5 uur ongeveer dus ongeveer 4/5 keer per dag. Ik weet niet of ik toe ben aan afbouwen maar snap je keuzes.
één maand geleden
Reactie op Lisa1320
Ik zou de zorgen van je man serieus nemen, maar vooral je eigen gevoel volg ...
Ja precies. Ik denk dat mijn klachten niet worden veroorzaakt door kolven.
Bij het kolven voel ik me prima maar daarna soms wel een vermoeidheids dipje. Maar ik eet daarna weer om te tanken en is het weer oke. Ik vind zelf dat ik het wel aankan.
Ja idd. Misschien slim om ook even mijn waardes te laten checken weer. Bedankt!
één maand geleden
Reactie op sophie1998
Haaruitval is denk ik niet borstvoeding gerelateerd en heeft gewoon met pos ...
Ik kan het fysiek wel aan alleen mijn man is het zat mij contstant te zien gapen. Ik weet niet precies exact waar mijn vermoeidheid vandaan komt maar sws %70 van het kolven.
Ja heb je helemaal gelijk in! Als ik blijer ben heeft dat invloed op het hele gezin.
één maand geleden
Reactie op Annie1979
Dit herken ik. Ik ben inmiddels begonnen met naar kantoor gaan en dan is fu ...
Ja snap ik. Ik werk op dit moment niet dus nu ik thuis ben kan ik juist veel kolven. Snap je keuze. Vooral als je ook werkt is dat extra vermoeiend erbij.
één maand geleden
Ik herken dit verhaal, bij de oudste 8 maanden gekolfd, partner wilde dat ik stopte maar ik zette telkens door. Totdat ik afgebouwd had, toen snapte ik niet waarom ik zolang door gegaan was en voelde ik mij stukken beter. Schijnen ook deels hormonen te zijn waardoor je door blijft gaan.
één maand geleden
Wat lief dat je man zich zo’n zorgen maakt!
Ik herken je verhaal. Ik wilde zelf heeeeeel graag tot 6 maanden volledig bv geven (ik gaf live). Met 4 maanden kreeg ik een enorme productie dip. Daarnaast was ik 4 weken na de bevalling alweer ongesteld, en bij elke eisprong en menstruatie was mijn productie nagenoeg niets meer. Ik heb dus zelf toen de kleine 4 maanden was ervoor gekozen om heel rustig af te gaan bouwen. Zaterdag is hij 5 maanden en ik geef sinds gisteren alleen nog de ochtend voeding live, maar deze zal binnen nu en 2 dagen ook wegvallen want m’n productie is nagenoeg niets meer.
Ik had er ook emotioneel heel veel moeite mee, maar het feit dat ik op m’n werk niet genoeg kolfde voor z’n flesjes op de opvang gaf enorm veel stress. Ik was constant bezig met ‘krijgt hij wel genoeg binnen?’ Dus heb het afbouwen toch doorgezet. En het geeft nu zo enorm veel rust!
Zoals hier al gezegd, het haaruitval is inderdaad hormonaal. Wat wel opvallend is, is dat sinds ik de bv ben gaan afbouwen m’n haar toch minder uitvalt. Maar dat kan toeval zijn natuurlijk. Maar het allergrootste verschil is m’n energieniveau! Bij elke voeding die ik afbouwde, kreeg ik er meer energie voor terug. Dat had ik echt niet verwacht!
Onderschat niet hoe zwaar borstvoeding aanmaken is voor je lichaam. Ondanks dat alles in je nu zegt dat je door ‘moet’ gaan, is je eigen gesteldheid ook super belangrijk! Een blije mama is een blije baby. En onze kleine doet het ook super op kv, die maakt het echt geen fluit uit 😂
Een dikke knuffel, en succes met het maken van je keuze♥️
één maand geleden
Zoals ik je verhaal en reacties lees, wil je eigenlijk heel graag doorgaan en heb je er ook de mogelijkheid voor (relaxed thuis). Maar ja, je bent vermoeid en ja, je hebt haaruitval.
Maar ik denk dat veel moeders je daarin de hand kunnen schudden. Is het gek om vermoeid te zijn? En stel het komt echt door het kolven, is dat dan zo erg? Je bent hier echt met een wonder bezig: je houdt je kindje in leven en laat haar groeien met de melk die jij maakt! Hoe bijzonder is dat!?
Misschien moet je man daar iets meer begrip in tonen. Je mag gewoon lekker gapen! Kolven of niet.
Succes met je keuze! ❤️
één maand geleden
Hoi! Ik herken je verhaal wel. Ik ben moe maar kan het nog wel aan. Ik besprak het laatst met een collega. Ik zei bij mijn zoontje is het niet gelukt nu bij m’n dochter wel, dat wil ik niet zo snel opgeven. Al geef ik half half. Half gekolfde melk half kv. Ze zei; maar het is nu wel gelukt. Je doet het al 4 maand en dat is echt super! En dat is ook zo.
Ik kolf met de elvie stride en dit bevalt goed. Ik zit er wel over na te denken om af te bouwen maar weet zelf nog niet zo goed of ik daaraan toe ben. Ik kolf heel wisselend smorgens 120-150 cc en ook wel eens maar 60 cc later op de dag. Ik ben bang als ik ga afbouwen dat het misschien helemaal stopt en daar ben ik nog niet aan toe. Vindt de overweging ook heel lastig. Mijn vriend staat achter de keuze die ik maak welke dat ook is. Maar hij ziet ook hoe fijn en mooi ik het vind dat ik nu wel deels bv kan geven. Dus ondanks dat het zwaar is ben ik er wel heel trots op ook al is het ‘maar’ half half.
En idd goed eten en drinken is wel heel belangrijk. Ik eet soms wel 8 broodjes op een dag 🤓
één maand geleden
Zou er een last van je schouders vallen als je stopt? Dan zou ik stoppen. Anders gewoon doen wat voor jou goed voelt.
één maand geleden
Reactie op Oltia
Ik herken dit verhaal, bij de oudste 8 maanden gekolfd, partner wilde dat i ...
Ja denk ook dat het hormonen zijn die willen dat je doorgaat.
één maand geleden
Reactie op sunshine_
Wat lief dat je man zich zo’n zorgen maakt!
Ik herken je verhaal. Ik wilde ...
Dankjewel voor het delen van je verhaal en support ❤️
één maand geleden
Reactie op annelandman96
Zoals ik je verhaal en reacties lees, wil je eigenlijk heel graag doorgaan ...
Ja ik vind het ook heel bijzonder en heel dankbaar dat ik de mogelijkheid heb om bv te kunnen geven. Dankjewel voor je steun❤️
één maand geleden
Reactie op 1992mamma
Hoi! Ik herken je verhaal wel. Ik ben moe maar kan het nog wel aan. Ik besp ...
Ahw lief dat je je verhaal deelt. En jij doet het ook supergoed! 💪 Haha ik tel het aantal broodjes niet meer maar denk ook zoiets 😂
één maand geleden
Reactie op Lies_88
Ga anders in gesprek hierover met een lactatiekundige met je man erbij. Goe ...
Goeie! Nog niet aan gedacht. Dankje! (:
één maand geleden
Reactie op Moontje_93
Zou er een last van je schouders vallen als je stopt? Dan zou ik stoppen. A ...
Nee ik zou enorm teleurgesteld en gefaald voelen als ik nu zou stoppen. Het voelt nog goed..