30 Reacties

2 maanden geleden

3

2 maanden geleden

Reactie op Leannah

Ik vind het zo raar dat Nederland een ander advies heeft dan de WHO… snap e ...
Helemaal mee eens, ik snap dat ook niet

2 maanden geleden

Tot 6 maanden zijn de darmpjes alleen nog zo ontwikkeld om (moeder)melk te verteren. Tot 1 jaar blijft moedermelk de hoofd voeding. Het CB in NL is enige die dit anders adviseert. De CB arts bij mij zei dat het vooral voor het oefenen was om te eten van een lepel? En niet vanwege de allergieën. Leuk dat cb artsen dus ook niet op 1 lijn zitten. Maar het eten van een lepel vond ik helemaal geen motivatie om te starten tegen over de gezondheids nadelen betreft de darmen. Omdat ik zelf ernstige voedsel allergieën heb vind ik het wel spannend om te geven na 6 maanden ga ik denk ik voor de spoedeisende hulp zitten en baby daar geven haha.

2 maanden geleden

Reactie op Jansje90

Tot 6 maanden zijn de darmpjes alleen nog zo ontwikkeld om (moeder)melk te ...
Dit is niet waar, ik weet bijvoorbeeld dat artsen in Engeland en Australië ook adviseren om tussen de 4-6 maanden met vast voedsel te starten (zie bijvoorbeeld https://raisingchildren.net.au/babies/breastfeeding-bottle-feeding-solids/solids-drinks/introducing-solids, daar zijn ook meteen goede tips te vinden voor starten met allergenen). En de WHO adviseert ook om vanaf 6 maanden met hapjes te starten, omdat borstvoeding dan niet meer in alle voedingsstoffen voorziet (zie o.a. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding, waar je kan lezen dat van 6-12 maanden borstvoeding ongeveer in de helft van de voedingsstoffen voorziet die je kindje nodig heeft). En weer even on topic: mijn eerste kindje had een iets groter risico op ontwikkelen van allergieën en ons werd geadviseerd om ‘s ochtends op een doordeweekse dag te starten met allergenen. Zo weet je zeker dat je huisarts goed bereikbaar is om te overleggen bij een eventuele allergische reactie. Wij startten zelf met een mixje van pindakaas en banaan. En met ei door een groentenhapje. Mijn hapjes met ei worden altijd wel een beetje raar van textuur na het invriezen, dus meestal maak ik ze vers als wij zelf ook ei eten.

2 maanden geleden

Reactie op Jansje90

Tot 6 maanden zijn de darmpjes alleen nog zo ontwikkeld om (moeder)melk te ...
Klopt!!

2 maanden geleden

Reactie op Eevee_

Dit is niet waar, ik weet bijvoorbeeld dat artsen in Engeland en Australië ...
Wanneer ben je begonnen met het geven van pindakaas en ei? Als eerste hapje gelijk of eerst groenten?

2 maanden geleden

Bij mijn oudste ben ik denk na een week of 2/3 na de eerste hapjes Pindakaas en ei gaan geven . Het cb raden mij aan op tijd te beginnen omdat hij eczeem had en als hij voor het eerst in contact zou komen met pinda of ei via de huid de kans op een allergie groter is (dit wisten wij helaas niet dus kans was zeker aanwezig dat hij al in contact was geweest met ei via de huid omdat er misschien sporen op onze handen zaten). Hij kreeg na het eten van ei telkens bultjes in zijn gezicht dus moest toen naar ziekenhuis voor allergie test. Was voor de rest geen ernstige reactie dus. Hij bleek allergies te zijn en moest tot 1 jaar geen ei geven. Toen nog een meer getest en hij was er overheen gegroeid!

2 maanden geleden

Ik ben begonnen met een theelepel gekookt ei en theelepel notenpasta door iets van 6 eet lepels geprakte groente bijvoorbeeld broccoli en daarvan hapjes aan te bieden. Daar zijn we met 4,5 maand mee begonnen. Ik vroor het in in ijsblokjes en ontdooide dan in het begin 2 ijsblokjes per keer, later werd dat meer. Vanaf 6 maanden 1x in de week stukje ei en minimaal 1x in de week pindakaas of notenpasta op brood.

2 maanden geleden

Reactie op frummeltje1

Wanneer ben je begonnen met het geven van pindakaas en ei? Als eerste hapje ...
Ik heb eerst alleen groenten gegeven, maar ik ben wel in de eerste week dat hij hapjes kreeg al begonnen met pindakaas en ei. Nu geef ik nog steeds elke dag groenten en een paar keer per week fruit. En dan 2x per week ei en 2x per week pindakaas erdoor. Ik heb ook aardappel al hapje gemaakt en wil straks ook kikkererwt toevoegen. Met vlees/vis wacht ik nog even.

2 maanden geleden

Reactie op Maanlicht

Ik kom hier morgen op terug! Zal even een foto maken uit de poepdokter juni ...
Bedankt voor de reactie!