Hi mama’s en papa’s!
Ik ben op zoek naar positieve slaapassociaties voor mijn bijna 10 weken oude meisje. Ik merk namelijk dat ze steeds vaker de speen nodig heeft om weer in slaap te komen als ze wakker wordt. Ook wiegen we haar vaak half in slaap. Dit is ontstaan is de eerste paar weken, toen was ze echt urenlang ontroostbaar, wat we ook deden. Toen was wiegen en de speen het enige wat haar rustig kreeg. Inbakeren doen we echt alleen maar als ze echt niet in slaap komt, dit omdat ze al op haar zij draait. White noise ben ik zelf niet zo’n voorstander van, de lange termijn effecten hiervan zijn nog niet goed bekend, omdat het pas vrij recent wordt gebruikt om in slaap te komen bij baby’s.
Wat we nu doen is dus naar haar kamertje (donker), slaapzakje aan (dat associeert ze al met slapen, want dan wordt ze boos 😅), slaapliedje zingen en dan wiegen en zo goed als mogelijk nog niet slapend in bed leggen. In de avond gaat dit helaas echt nog niet, dan moeten we haar echt in slaap wiegen. Als ze nu dus tussendoor wakker wordt, geef ik haar vaak de speen omdat ze anders niet rustig wordt en een beetje wrijven tussen haar wenkbrauwen.
Dus kom maar door met jullie positieve slaapassociaties! Dingen die de gastouder ook kan toepassen. Ik zat zelf nog aan de volgende de dingen te denken:
- muziekdoosje
- verhaaltje voorlezen
Uiteindelijk na een aantal maanden hoop ik dat ze lekker gaat duimen en die speen niet meer nodig heeft 😅. Slaapassociatie met de fles proberen we te voorkomen, maar bij de nacht en de droomvoeding laten we dit wel toe, omdat ze anders te wakker wordt. Ze denkt dan dat de dag begonnen is.