120 Reacties
6 maanden geleden
Reactie op hamburg
Is er niemand die ook nog 0.0 melk produceert?
Of zouden de moeders die n ...
Ik 'lek' in principe ook nog niets. Het is nu na een paar dagen masseren en handkolven dat er steeds meer druppeltjes komen maar alleen wanneer ik daar moeite voor doe😉 en bij sommige vrouwen komt het idd pas na de bevalling op gang dus zou je zeker geen zorgen maken☺️
6 maanden geleden
Reactie op hamburg
Ter geruststelling: bij mij kwam er bij mijn vorige zwangerschap ook echt niks uit. De eerste paar dagen na mijn bevalling kwam het ook niet supersnel op gang en werd er over bijvoeden gesproken. Dat wilde ik niet, dus ik ben toen gaan kolven. Na iets van 4 dagen kwam het echt goed op gang en kon ik stoppen met kolven.
Uiteindelijk heb ik 9 maanden zelf gevoed en daarna zijn we op kunstvoeding overgegaan. In al die tijd nooit problemen met mijn melkproductie gehad. Soms zelfs eerder teveel dan te weinig!
6 maanden geleden
Reactie op hamburg
Hier ook nog 0 lekkage. Heb komende week een prenataal consult bij een lactatiekundige ivm pcos. Maar ik hoor ook, zoals hier ook al gezegd, veel dat je niet per se lekkage hoeft te hebben om wel goede productie na de bevalling te hebben
6 maanden geleden
Reactie op Louisa1
Misschien een hele stomme vraag maar moet je ook rekening houden met wat je ...
Geen alcohol of 3 uur wachten met kolven
Bepaalde kruiden en of uien en pittige dingen kunnen eventuele krampjes veroorzaken, maar dit hoeft niet perse. Ik at het wel gewoon
6 maanden geleden
Reactie op Louisa1
Misschien een hele stomme vraag maar moet je ook rekening houden met wat je ...
Hier kan je duidelijke en betrouwbare informatie lezen:
https://www.borstvoeding.nl/het-dagelijks-leven/mag-je-alles-eten-en-drinken/
O.a. ook wat MacyMae al aangeeft! 😊 Daarnaast wordt aangeraden om niet teveel cafeïne te nemen. Verder is er eigenlijk bijna niks waar je rekening mee hoeft te houden!
6 maanden geleden
Reactie op hamburg
Ja hoor, en je hoeft je daar zeker geen zorgen over te maken. De hormonen na de bevalling zijn anders dan de hormonen nu, en hoeveel je nu lekt of kolft zegt niets over hoeveel je na de bevalling produceert ❤️ geen zorgen over maken
6 maanden geleden
Reactie op Loenie87
Ik ben vorige week ook begonnen (met 37+5 voor het eerst). Had gelijk 10 ml ...
Ik zelf ben hier ook mee begonnen op advies van de gynaecoloog, ik merk dat het met sochtends heel makkelijk afgaat om een spuitje te vullen maar zodra ik smiddags ga zitten voor een tweede of savonds zelfs derde spuitje gaat het heel moeizaam…. Ik dacht dat je het langzaam op moest bouwen en het dan steeds makkelijker moet gaan, maar het word dan eigelijk een beetje frustrerend.
Denk er nu over om het gewoon 1 keer per dag goed te doen, zodat het me geen frustratie oplevert en na aanleiding van jou berichtje dat je het om de dag doet lijkt me dat 1 keer per dag voldoende is?
Of wat is de reden dat jij het om de dag doet?
Super thanks voor je advies :)
6 maanden geleden
Reactie op HeyMayBaby
Ik had bij mijn vorige zwangerschap spuitjes van 5ml. Nu zowel 5ml als 10ml ...
Hoevaak per dag ging je ervoor zitten?
Dank !
6 maanden geleden
Reactie op Tessa-1993
Ik zelf ben hier ook mee begonnen op advies van de gynaecoloog, ik merk dat ...
De echte productie komt pas na de bevalling op gang, dus daar hoef je het niet voor te doen. Door meerdere keren per dag te kolven kun je natuurlijk meer verzamelen (en je wordt er ook handiger in) , maar het moet wel leuk blijven. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je wil verzamelen en wat de reden is dat je wat in de vriezer wilt hebben liggen. Voor mij persoonlijk is het puur om te voorkomen dat ik kunstvoeding bij moet geven en ik ga er vanuit, gezien mijn eerdere ervaring, dat ik dan aan 100ml wel voldoende heb. In het begin drinken die kleintjes nog zo weinig en is het echt voor wat extra energie.
Mijn keuze om het om de dag te doen is dus ten eerste omdat het met 10ml per keer snel aantikt, maar ik heb hier ook nog een peuter rondlopen die het me onmogelijk maakt er even rustig voor te gaan zitten🙈 Ja, als ze 's avonds op bed ligt, maar dan kost het mij ook meer moeite om een spuitje vol te krijgen hoor. Dus ik doe het nu op de dagen dat ze naar de oppas is en in het weekend als mijn man thuis is.
6 maanden geleden
Reactie op Tessa-1993
Hoevaak per dag ging je ervoor zitten?
Dank !
1x per dag! Ik doe het altijd ‘s avonds als mijn zoontje in bed ligt
6 maanden geleden
Reactie op anoniem-465322
Ja hoor, en je hoeft je daar zeker geen zorgen over te maken. De hormonen n ...
Is echt heel normaal hoor, zegt niets over je productie na de bevalling
Ik ben nu sinds 3 dagen begonnen, na advies van de verloskundige mocht ik bij 36 weken starten. 1e keer had ik 0.5ml en de andere 2 dagen 1 ml
Heb ook alleen maar 1 ml spuitjes gekocht, omdat ik al niet heel veel meer had verwacht.
6 maanden geleden
Ik heb een cursus bij een lactatiekundige gevolgd en wil ook graag prenataal gaan kolven.
Ze had het over verschillende dingen om aan te schaffen, namelijk melkbewaarzakjes, cupfeeder en ook nog spuitjes.
Zijn bij de spuitjes die van 2cc groot genoeg of kan ik beter grotere aanschaffen? En als je dan gekolft hebt, giet je het dan over in een bewaarzakje en vries je het dan in of vriezen jullie de spuitjes in?
6 maanden geleden
Reactie op —-
Ik heb een cursus bij een lactatiekundige gevolgd en wil ook graag prenataa ...
Ik vries de spuitjes in, met een labeltje met m'n naam en datum enz erop. Dan in een hersluitbaar zakje in de vriezer. Dus alles bij elkaar in uiteindelijk. Qua grootte ligt het aan wat je verwacht qua productie, misschien lekte je al? Dan kun je misschien wat grotere aanschaffen en die zakjes. Ik krijg met moeite 1 cc vol nu, dus heb daar genoeg aan. Mocht ik meer voor elkaar krijgen doe ik het daar alsnog in denk ik. Ik heb er 36 besteld, dat was het goedkoopste, dus ik kan nog even voor uit
6 maanden geleden
Ik heb ook geen lekkage maar ben wel aan de slag gegaan met een poging tot prenataal kolven omdat ik pcos heb en er wordt gezegd dat de borstvoeding daardoor langzaam op gang komt..
Gisteren met een elektrische kolf geprobeerd. Dat leek me makkelijk maar er gebeurde er precies niets haha.. vandaag met de hand een poging gewaagd en nu wel 1 ml opgevangen 🥳! Is niet veel natuurlijk maar wel iets en ben blij dat er wat gebeurt.
Ben nu 37+5 dus hopelijk kan ik de komende dagen/weken zo wat opsparen 🤞🏻🥰
6 maanden geleden
Reactie op Hebe23
Ik heb ook geen lekkage maar ben wel aan de slag gegaan met een poging tot ...
Ik heb een stage op de kraamafdeling gehad en daar werd voor couveuse kindjes elke druppel als goud beschouwd. Geeft mij nu een super goed gevoel dat ik 1 tot 2 ml op een dag kan kolven daardoor. Misschien is het voor jou ook iets waardoor je toch net even meer trots bent op die 1 ml🥰
6 maanden geleden
Reactie op Ememem
Ik heb een stage op de kraamafdeling gehad en daar werd voor couveuse kindj ...
Lief van je, dankjewel! 🥰 ben er zeker blij mee! En ook pas net begonnen wie weet hoe het de komende tijd zal gaan.
Fijn dat er bij jou ook al wat op gang komt! Met zo’n ervaring op zak extra bijzonder om bij stil te staan hoe waardevol het is ❤️