39 Reacties
2 jaar geleden
Voor zover ik weet geldt dat niet voor een pretecho. Ikzelf heb er ook moeite mee om het onder werktijd te doen omdat het geen noodzaak is. Ik heb die van mij deels onder werktijd en om die reden werk ik wat over. Ik vind dat wel zo netjes. Maar ieder zijn ding natuurlijk 😉
2 jaar geleden
Je hebt een echo. Ze hoeven de details niet te weten als ze zo moeilijk doen. En als je het dan ineens over het geslacht hebt en ze vragen erover zeg je gewoon dat je een controle had en ze ook meteen het geslacht hebben gekeken. Leidinggevenden moeten niet zo zeuren, dan blijft de werknemer ook veel langer aan het werk
2 jaar geleden
Mijn reactie zal wel niet zo populair zijn…
Ik vind dat eigenlijk niet kunnen.
Het is geen medische echo of afspraak. Ik vind dat je dan verlof moet opnemen of inderdaad tijd voor tijd.
Ik zou er dan voor kiezen om het eind van je werkdag te doen bijvoorbeeld dat je half uur of uurtje eerder weggaat en dus verlof opneemt en je partner misschien iets later begint in de avond.
Ik vind het misbruik maken van… als je niet kunt tijdens vrije tijd dan maar wachten tot de 20 weken echo om het geslacht te weten of verlof opnemen/tijd voor tijd.
Ik vind het altijd beetje geven en nemen. Zo had ik een extra medische echo bij de verloskundige. Mijn moeder is meegegaan ipv m’n partner zodat hij niet extra vrij hoefde te nemen. Mijn verloskundige afspraken plan ik op m’n vrije dagen als het kan.
2 jaar geleden
Werk je fulltime? Dan is het misschien wel lastig vk afspraken buiten werktijd te plannen. Anders moet dat toch wel mogelijk zijn?
Zijn jij en je partner nooit samen vrij? Lijkt me dat er voldoende tijd in de week is (avond/weekenden) waarop jullie een keer een pretecho zouden kunnen doen? Ik zou echt niet snel een niet-medische afspraak onder werktijd plannen als er wat anders mogelijk is. Neem je die uren vrij of betaald je werkgever je door? Dat maakt ook nog wel wat uit. Ik zou proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de vraag van je werkgever, vind er niks onredelijks aan.
2 jaar geleden
Bij mij hele andere situatie, mijn leidinggevende is hier juist heel makkelijk in. Pretecho staat bij mij ook onder werktijd geplant, heb vandaag nadrukkelijk moeten uitleggen dat dit een niet medische afspraak/pretecho is, maar "afspraak bij verloskundige is afspraak bij verloskundige" vond zij (volgens mij ging ze dit nog wel overleggen hoe het zit met verlof).
Of in andere woorden; ik ging er zelf al vanuit wat tijd in te moeten leveren hiervoor. Zeker als jouw werk daar al moeilijk over doet, gewoon die tijd als verlof opnemen (of zoals ook al genoemd is dit toch anders proberen te plannen).
2 jaar geleden
Reactie op 1992mamma
Mijn reactie zal wel niet zo populair zijn…
Ik vind dat eigenlijk niet ku ...
Vind ik ook.
En ik vind het trouwens sowieos ook niet zo netjes om echo’s te plannen onder werktijd. Je hebt recht op verlof. Maar net als bij alle medische afspraken is het wel een beetje de regel dat als het kán je buiten werktijd moet plannen. Als het niet kan dan kan het niet…maar verloskundigen zijn meestal best flexibel dus je kunt vaak wel ‘s ochtends vroeg of net na werktijd of op je vrije dag ofzo.
2 jaar geleden
Reactie op Lace
Nee je hebt hier geen recht op en vind het zelf eerlijk gezegd ook niet zo ...
Ja hiermee eens.
2 jaar geleden
Ik plan al mijn echo's buiten werktijd in. Denk er niet eens overna om het tijdens werktijd te doen. 😅
Overigens ook niet een optie, werk in de zorg. Kan moeilijk tussendoor eventjes weg een uurtje. 😅
Pret echo vind ik al helemaal niet een reden om tijdens je werk weg te gaan. De naam zegt het al, het is voor de pret voor de fun. Kun je niet je werkgever mee opzadelen.
2 jaar geleden
Wat een gezeur. Je ziet wie werk echt als z’n leven beschouwd en wie een beetje kan ontspannen. Niemand valt om als je het onder werktijd doet. Overigens hoef je inderdaad niet aan te geven dat het een PRETecho betreft. Als werk de kans ziet om je onder te betalen of om je meer werk toe te schuiven dan je betaald wordt dan doen ze dat ook gewoon. Sterker nog wordt je morgen ontslagen staat er overmorgen een nieuwe. Relax alsjeblieft een beetje mensen.
2 jaar geleden
Wettelijk gezien heb je hier gewoon recht op hoor! Ik werk fulltime in een kantoorbaan dus ontkom er niet aan om het tijdens een werkdag te plannen. Probeer wel altijd vroeg in de ochtend of in de namiddag te plannen zodat het zo weinig mogelijk invloed heeft.

2 jaar geleden
Wettelijk gezien heb je hier gewoon recht op hoor! Ik werk fulltime in een ...

Maar het is toch geen controle van de zwangerschap? Het is een pretecho om te zien wat het geslacht is.
Ik probeer alle controles en echo's zoveel mogelijk buiten werktijd te plannen. Mijn man hoeft niet mee naar de verloskundige dus dat is makkelijk plannen. Echo's doen we einde van de middag en is bij ons zelfs mogelijk in het weekend en avonden.
Persoonlijk vind ik dat het werk niet onnodig last zou moeten ondervinden van de keuze die ik heb gemaakt voor de zwangerschap. Hoe coulanter je je nu opstelt, hoe coulanter je werk straks zal zijn als je baby een keer ziek is en geen opvang hebt! En het niet zeggen dat het om een pretecho gaat, is ook niet goed voor je relatie met je collega's en werkgever.
2 jaar geleden
Reactie op ×Jon
Maar het is toch geen controle van de zwangerschap? Het is een pretecho om ...
Helemaal mee eens. Verbaas me echt over sommige reacties.
Het is geen vrijwilligerswerk maar je wordt ervoor betaald.
Vraag me wel af of degene het ook prima vinden als je bijvoorbeeld een eigen kapsalon hebt en jou kapster dit doet. Een pret echo onder werktijd.
Maar volgens mij was vraag van ts waar ze recht op heeft en dat is al gezegd alleen op medische controles/afspraken.
2 jaar geleden
Wij proberen altijd alle afspraken buiten werktijd te maken (ondanks dat wij 4-5 dagen in de week werken), en anders vroeg op de ochtend/laat in de middag. Ook zo netjes richting je werkgever.
Enige afspraak die we nu tijdens werktijd hebben is de GUO in academisch ziekenhuis gezien die wat minder flexibel zijn.
Zou zeker een pretecho buiten werktijd plannen...
2 jaar geleden
Ik werk 4 dagen en ben medisch dus voornamelijk afspraken in het ziekenhuis die alleen tijdens werktijd kunnen. Is nog nooit moeilijk over gedaan (3e zwangerschap) door mijn werkgever. Pretecho mocht ik ook gewoon onder werktijd doen. Voor de rest werk ik hard en beschikbaar voor mijn team en heb in het verleden voldoende overuren gedraaid. Werk bij een groot bedrijf maar familie en gezondheid zijn daar wel belangrijk, ligt misschien ook aan de bedrijfscultuur. Verschilt denk ik erg per bedrijf, manager en hoe je zelf er zelf in staat 🤷🏼♀️