15 Reacties
één maand geleden
Vind ik persoonlijk heel erg raar en eng maar misschien zijn de meningen erover verdeeld. Wel zoek ik het middel op en zie ik heftige bijwerkingen en meerdere sites waar op wordt aangegeven dat dit middel nok veel ernstige bijwerkingen bij kinderen kan geven!? Ik zou hier persoonlijk erg boos over zijn en hier misschien zelfs werk van maken ! Wat is de rede van de school om dit te doen?
één maand geleden
Reactie op sophie1998
Preventief tegen wat dan precies?
Misschien staat dat in de brief maar 24Baby maakt het plaatje zo laag van kwaliteit dat het niet meer leesbaar is 🤭
één maand geleden
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je een kind preventief zo’n middel wilt geven. Dit is in iedergeval geen gebruik dat ik ooit ben tegengekomen in het Nederlandse school/opvangsysteem.
één maand geleden
Is er een kindje met meningitis (hersenvliesontsteking) in de klas/school? Dan wordt door Volksgezondheid namelijk wel een preventieve behandeling met antibiotica aangeraden. Gezien de ernst van hersenvliesontsteking zou ik het persoonlijk wel overwegen.
één maand geleden
Reactie op Marenne
Ik weet niet wat de regels in belgië zijn maar in Nederland zou een opvang ...
Ik werk ook in de opvang en ik sta hier echt van te kijken. 😯 En als ik het goed lees, wordt het ook nog op school (opvang) gegeven? Ik zou mijn kind misschien wel helemaal niet meer brengen met zo’n eis.😅
één maand geleden
Reactie op MomOfTwo94
Is er een kindje met meningitis (hersenvliesontsteking) in de klas/school? ...
Maar dan is het toch raar dat er staat dat hij anders geschorst wordt? Dat is naar mijn weten niet protocol. En "mag laten toedienen" klinkt alsof de school het dan zal gaan geven. Vind ik ook heel gek. Maar het is lastig te beoordelen als ik de foto niet kan lezen.
één maand geleden
Reactie op Marenne
Maar dan is het toch raar dat er staat dat hij anders geschorst wordt? Dat ...
Zoals ik de foto zie, lijkt het alsof het document vertaald is door Google Translate ofzoiets. Dan vermoed ik dat de vertaling 'harder' is dan wat er effectief staat. Een kleuter kan namelijk helemaal niet geschorst worden, dat kan hier pas vanaf de lagere school. Kleuters zijn ook nog niet leerplichtig, dus een schorsing zou gek zijn. Ik vermoed dat het gaat om een meningitis besmetting en dat de school obv de richtlijnen van Volksgezondheid de overige leerlingen de keuze geeft om preventief antibiotica te nemen en wel naar school te komen of geen antibiotica en 7 dagen thuis blijven om verdere verspreiding te vermijden. Ik vind dat persoonlijk niet zo extreem. Dat de school het zou toedienen vind ik wel raar, maar volgens mij staat in het midden iets van 'raadpleeg de behandelende arts voor toediening' en antibiotica is altijd op voorschrift, dus lijkt mij dat er toch een arts betrokken is?
Maar zonder verdere informatie is dit natuurlijk allemaal gokken, want de tekst is erg moeilijk te ontcijferen zo.
één maand geleden
Mijn zoontje krijgt vanwege een chronische longaandoening door zijn vroeggeboorte antibiotica en pufjes als onderhoudsmedicatie dus preventief. Dat is in samenspraak met de longarts en de kinderarts besloten. Ik zou dit persoonlijk niet ok vinden en mijn kind thuis houden of precies willen weten wat er dan speelt bij de opvang zodat ik een juiste beslissing kan nemen.
één maand geleden
Ik kan de vertaling niet goed lezen en ben niet zo goed in de Franse taal, maar als het om meningitis gaat dan zou ik wel overwegen om de adviezen van de schoolarts op te volgen. De gevolgen van een besmetting kunnen zeer ernstig zijn (zie bijvoorbeeld https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/hersenvliesontsteking-meningitis/).
VRIEND
één maand geleden
Het is inderdaad de richtlijn om bij blootstelling aan meningokokken preventief antibiotica te geven. Hersenvliesontsteking, in bijzonder door meningokokken, kan op termijn van uren van niet ziek naar fataal verlopen. Bevraag je zeker even bij je eigen vertrouwde arts als niet alles helemaal duidelijk is! Maar ik zou zonder verpinken mijn kindje antibiotica geven in dit geval.
één maand geleden
Reactie op Bby2020
Ja “schoolarts” en het gaat idd om meningitis. Nee ik dacht ook misschien i ...
Zoals ik het lees is dit een document om vast te leggen wat er mag/moet gebeuren als er een bacteriële meningitis besmetting zou worden vastgesteld in de school/klas. Zolang er geen besmetting wordt vastgesteld, zal er dus ook geen antibiotica worden toegediend. Als het niet goed voelt om zoiets te laten toedienen door de schoolarts, kan je de tweede optie aanduiden. Dan moet je je kind ophalen en zsm naar je eigen huisarts/kinderarts en kan je het daarmee nog bespreken. Die moet dan een attest geven dat je kind de antibiotica gehad heeft. Als je beslist om geen preventieve antibiotica te geven wanneer er een besmetting wordt vastgesteld, is je kind op dat moment 7 dagen niet welkom op school. Dat is geen straf, maar een veiligheidsmaatregel naar de andere kinderen toe. Het lijkt mij, gezien de ernst van hersenvliesontsteking en de snelheid waarmee op dat moment gehandeld moet worden, alleen maar goed dat als er een besmetting wordt vastgesteld iedereen al weet wat er op dat moment moet gebeuren.