26 Reacties

één maand geleden

Met mijn oudste ben ik met potjes begonnen. Toen rond 5-6 maand geloof ik gaf ik haar na de hapjes een mais stengel. Hiermee kon ze dan mooi oefenen met eten in haar mond te stoppen en kauwen etc. En vanaf 6 maanden gingen we langzamerhand steeds meer vast eten geven, geserveerd zoals in de app van Solid starts staat aangegeven wat bij die leeftijd past, echt een aanrader die app! Al snel vond ze zelf eten veel leuker en duurde gevoerd worden te lang, met 8 maanden wilde ze eigenlijk geen potjes meer. Zoals dit ging beviel ons echt goed en gaan we zometeen als de jongste 4 maanden is ook weer doen!

één maand geleden

Ik volg! Wij willen binnekort gaan beginnen met hapjes, omdat we zien dat ze het eten ons uit de mond kijkt en er zelf ook bij smakt. Net de 4 maanden voorbij, en geef ook borstvoeding. Wij gaan beginnen met gepureerde hapjes, en zodra ze er klaar voor is over op rapley. Ik heb de app happje (12 euro) gedownload, staat super veel informatie en recepten in (ook over rapley!) Voor de stoel zijn wij ook nog zoekende. Ik ben zelf beetje aan het kijken naar een replica van de tripp trapp, alleen wat goedkoper 😆 op de webshop van Lidl staat wel eentje die er goed uit ziet!

één maand geleden

Wij hebben bij mijn oudste vanaf 4 maanden oefenhapjes gedaan en vanaf 6 maanden Rapley. Inderdaad bij de opvang hebben ze gepureerd gegeven want daar durfden ze Rapley niet aan. Volgens mij wordt dat afgeraden maar bij ons werkte dat prima, we gaan het nu weer zo doen. Wij hebben een Hauck Alpha kinderstoel, vergelijkbaat met de Trip Trap maar dan goedkoper

één maand geleden

Wij hebben bij onze oudste Rapley gedaan en gaan het bij dit kindje zeker weer doen. Ik heb toen het boek Baby-led Weaning van Gillian Rapley (bedenker van de methode) gelezen ter voorbereiding. En daarnaast kan je in de app Solid Starts handige info vinden over hoe je eten veilig kan aanbieden per leeftijd. Het is onzin dat je voor zes maanden zou moeten starten en ook nergens voor nodig om met puree te beginnen. Het leuke en makkelijke aan Rapley vind ik dat de baby mee eet met het gezin en er eigenlijk niets hoeft en totaal geen druk op eten zit. Of het toeval is zal ik nooit weten, maar onze oudste is een hele makkelijke eter en we hebben nooit gedoe gehad met eten met hem.

één maand geleden

Ik wil ook rond 6 maanden starten met rapley. Eerst ook maar zelf thuis en ná opvang of oppas zelf eten geven savonds denk ik. Heb de brochure van la leche over vast voedsel, kun je kopen voor €1. Dat geeft ook meer vertrouwen om met 6 maanden te starten! Tot nu toe ook nog geen interesse in eten, hij kijkt er af en toe wel naar. Hij is bijna 4 maanden nu.

één maand geleden

Reactie op Nicole1306

Ik volg! Wij willen binnekort gaan beginnen met hapjes, omdat we zien dat z ...
Ik ga even naar die app kijken inderdaad. Wat betreft de stoel van de Lidl. Ik heb dan altijd het gevoel dat er een adder onder het gras zit. Die stoel zelf is 70 euro, hoe kan dat nou? 🙃 Wanneer is het dan een gevalletje goedkoop is duurkoop weet je wel. Waarschijnlijk weet je dat pas zodra je zo'n ding in gebruik hebt.

één maand geleden

Reactie op Nathaliiieee

Met mijn oudste ben ik met potjes begonnen. Toen rond 5-6 maand geloof ik g ...
Die app ga ik gelijk even downloaden. Goeie! Je gaf de maïsstengel na een gepureerd hapje?

één maand geleden

https://www.lidl.nl/p/roba-2-in-1-kinderstoel-born-up-zickzack/p100366796 Deze stoel van de lidl. Nu 60 euro als je hem niet met new born zitje neemt

één maand geleden

Hier ben ik ook heel erg zoekende in! Ik hen nu het idee om wel tussen 4 en 6 maanden te starten met oefenhapjes. En dan na de 6 bijv bij een hapje broccoli ook een stronkje te geven, en dan zo een beetje de transitie naar rapley. Geen idee of het werkt 🤞

één maand geleden

Hier een trip trap tweedehands gekocht. €40.00 voor een hout kleurige. Gewoon dagelijks een kijkje nemen op Markplaats en MP van Facebook. Ik was al begonnen met zoeken toen in zwanger was dus had geen haast miss dat dat ook scheelt. Verder lees ik mee voor de tips op de rapley methode! :)

één maand geleden

Mijn dochtertje heeft nog super veel buikpijn, kramp en dikke ontlasting, dus ik wacht eerst tot dat beter gaat haha. Dus ik denk dat ik ook rond 6 maand begin. Al kijkt ze nu het eten al uit mijn mond😅

één maand geleden

Met de rapley methode is het de bedoeling echt pas met 6 maanden te starten met vaste voeding, dus geen oefenhapjes voor die tijd ivm de darmrijping. Qua eetstoel zou je eens kunnen kijken naar kinderkraft? Ik heb zelf een stokke (van iemand overgenomen want nieuw zó duur) en zit nog even te twijfelen of ik een kinderkraft erbij haal aangezien de stokke nog steeds in gebruik is bij de oudste van 3. Voldoet verder aan alle eisen als je rapley wilt gaan doen, het enige verschil is de belastbaarheid. Daarom is die stokke ook zo duur, die kan echt iets van 135 kilo dragen en de kinderkraft maar maximaal 35. Je kan rapley en purees wel combineren hoor, dat heb ik bij mijn oudste ook zo gedaan. Ik heb het ook tegelijkertijd geïntroduceerd, dan legde ik bv een stronkje broccoli bij haar neer + wat zeer fijn geprakte broccoli op een lepeltje. Kon ze zelf kiezen😉 Verder als tip: download de app Solid Starts, daar kun je zo'n beetje alle voedingsmiddelen opzoeken plus de informatie wanneer en hoe je dat het beste aan kunt bieden. Inclusief foto's en filmpjes, echt super leerzaam👍🏻

één maand geleden

met mijn dochter van nu 2 begon ik al vroeg (met 4 maanden op advies van de kinderarts door hevige reflux) met gepureerde hapjes. Ik kookte me een ongeluk en mijn dochter moest er werkelijk niks van weten. Ik ben daarna rond de 6 maanden over gegaan op stukken eten en dat ging er in als een tierelier. Ze at gepureerd gewoon niet dus ook bij opa en oma kreeg ze gewoon stukken en dat werkte prima. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij kan je bij de rapley wel ook gepureerd aan bieden zolang ze zelf de lepel gebruiken? Of misschien is dat bij kleintjes. Al met al waar ik op doel met mijn verhaal is dat je vooral moet uitproberen wat voor jullie werkt. Ieder kindje doet het anders en dat is helemaal prima. Jullie vinden je weg wel 🥰. Tip, ik liet de opa en omas de app Solid starts downloaden en daarop konden ze zien hoe ze een product in veilige grote konden aanbieden, dat gaf mij rust als ik bijvoorbeeld het fruit niet van te voren gesneden had!

één maand geleden

Hier in Engeland wordt het sowieso aangeraden pas op z'n vroegst met 6 maanden te beginnen ivm de rijping van de darmen. Oefenhapjes zijn echt heel Nederlands. Ik wacht nu met m'n derde kindje weer gewoon tot hij minstens 6 maanden is, zelfstandig kan zitten (heeft met de ontwikkeling van de spieren te maken, dan is de kans groter dat ze zelf voedsel eruit kunnen werken als ze zich verslikken) en het tongreflex heeft verloren. Soms duurt dat wat langer, met m'n oudste begonnen we met ruim 7 maanden pas. Qua eetstoel kan ik persoonlijk toch echt die van Ikea aanraden. (En we hebben er veel uitgetest) Ze zitten er goed in en ze zijn zo makkelijk schoon te maken (blad kan ook gewoon in de vaatwasser). En je zet er zo zelf een voetensteuntje aan. We hebben ook een tweedehands stokke en die is ook fijn als ze iets ouder zijn, maar had zelf het idee dat ik de baby er minder snel uit kon krijgen in geval van nood (en eigenlijk is dat het belangrijkste criteria).

één maand geleden

De Hauck eetstoel heb je ook in hout look. Beetje goedkope. Ik heb hem inclusief het Newborn opzet stuk voor geloof 190 euro.

één maand geleden

Reactie op Jansje90

De Hauck eetstoel heb je ook in hout look. Beetje goedkope. Ik heb hem incl ...
Ik zit ook heel veel naar deze stoel te kijken maar past deze ook bij een kook eiland en hoge eettafel?? Kan geen afmetingen vinden als ik hem via bol bekijk

één maand geleden

Ik heb hem even naast mijn aanrecht gezet als ik hem daar naast zou zetten zou hij wel beetje aan de lage kant zijn. Wij hebben wel een wat hoger aanrecht dus weet niet of dit goede vergelijking is met jouw kookeiland. Wilde hem voor je opmeten maar kan nergens de rolmaat vinden. Naast de eettafel is hij prima het Newborn setje komt boven de eettafel uit.

één maand geleden

Wat is je reden dat je met zes maanden perse rapley wilt? Ik zou wel nu al starten met gepureerd, en de rappley geleidelijk invoeren vanaf 6 maanden. Wij hebben de kidsmill stoel en volgens mij heb je vergelijkbare bij de lidl

één maand geleden

Reactie op VdB21

Wat is je reden dat je met zes maanden perse rapley wilt? Ik zou wel nu al ...
Omdat het geen rapley is als je nu al gaat starten met gepureerd eten. Dat is toch juist het hele ding? Dat dat niet wenselijk is voor de darmen (ondanks dat CB en de hele kunstvoeding industrie dat wel beweert).

één maand geleden

Reactie op VdB21

Wat is je reden dat je met zes maanden perse rapley wilt? Ik zou wel nu al ...
Dat is geen Rapley, dat is gewoon de ‘normale’ manier van een kindje aan vast voedsel laten wennen. Rapley gaat over meer dan alleen eten in stukken aanbieden. Sterker nog, gepureerd eten kan in Rapley vallen. Bijvoorbeeld als het hele gezin aardappelpuree eet en de baby zelf met een lepeltje ook wat mag mee-eten.