20 Reacties
2 jaar geleden
Jaa hier ook rhesus c negatief zelf bloedgroep ab positief. En moet idd ook 2x bloedprikken om te kijken of je antistoffen aanmaakt. Bij mijn vorige zwangerschap van mijn zoontje geen problemen gehad.
Nu zei mijn verloskundige wel dat als je eigen bloedgroep positief is je vrijwel bijna nooit antistoffen maakt naar je kind. Het kan wel als je eigen bloedgroep negatief is en die van je kindje positief. Hangt dus ook van jou bloedgroep af weet je deze?
En van de bloegroep van je partner, alleen worden mannen vrijwel nooit op rhesus geprikt voor zover is weet.
2 jaar geleden
Ik heb ook LS maar mijn verloskundige heeft niks gezegd over extra echo’s.
Indien nodig krijg je een resus prik die heb ik gehad bij mijn eerste zwangerschap. Hij is een beetje pijnlijk maar veder niks om je zorgen over te maken.
2 jaar geleden
Reactie op BvdS3
Smeer je ook Dermovate ?
Helaas is de prik bij RhesusC niet mogelijk. All ...
Ja zo’n 3x per week.
Oh ja sorry ik heb er niet zoveel verstand van 🙈
2 jaar geleden
Reactie op BvdS3
Ah thanks voor je snelle reactie. Ik heb bloedgroep 0 positief: dus dat is ...
Jaa dat is zeker gunstig, misschien dat hij alsnog geprikt kan worden. Maar ik zou me niet te druk maken hoor ze houden het goed in de gaten en je kan eventueel een prik krijgen of extra echos
2 jaar geleden
Ik werk in de bloedtransfusie dus kan t wel voor je uitleggen.
Naast bloedgroep A, B, AB en O bestaan er nog tig andere bloedgroepen, waaronder Rhesus. Rhesus kun je ook weer opdelen uit verschillende onderdelen, waaronder dus D (dit is de 'positief/negatief' achter de bloedgroep) en 'kleine' c (er bestaat in de Rhesus namelijk ook grote C, grote E, kleine e).
Bij de eerste screening wordt dus gekeken naar de bloedgroep, D en c en antistoffen. Mocht D negatief zijn, dan wordt bij 27e week nogmaals de antistoffen gecheckt en gekeken of de foetus D positief is. Indien D positieve foetus kan anti-D profylaxe gegeven worden om te voorkomen dat je zelf antistoffen gaat maken.
Vrouwen die kleine c negatief zijn worden in de 27e week nogmaals gecheckt of er antistoffen aangemaakt zijn, omdat naast D deze het meest vervelend is voor het kind als er antistoffen tegen kleine c aanwezig zijn.
Pas als er antistoffen aanwezig zijn (en dit kan naast D, kleine c nog tegen tig andere bloedgroepen zijn) wordt er verder onderzoek gedaan naar je partner. Mocht je partner ook negatief zijn tegen het bloedgroep antigeen, dan weten we zeker dat je kindje ook negatief is en er dus geen gevolgen voor zijn.
De kans dat je antistoffen maakt is trouwens heel erg klein, zeker gezien je nu al geen antistoffen hebt. Zou me er dus zeker niet te druk om maken :)
2 jaar geleden
Ik heb ook LS en 2x Rhesus negatief wv injecties. En voor beide geen extra groei echo's nodig gehad. Dus weet niet of je het speciaal voor die beide krijgt.
Gebruik je alleen hormoonzalf of ook basiszalf? Ik gebruik meermaal daags de basiszalf om het gebied vochtig/soepel te houden en bij nood de hormoonzalf, omdat de huid hierdoor ook dunner wordt. En omdat er geadviseerd wordt de hormoonzalf minimaal tot niet te gebruiken gedurende een zwangerschap
2 jaar geleden
Reactie op Sannydraatje
Ik heb ook LS en 2x Rhesus negatief wv injecties. En voor beide geen extra ...
Ik krijg groeiecho’s omdat ik de Dermovate hormoonzalf smeer. Volgens mijn gynaecoloog en verloskundige met zelf LS is het smeren veilig. Blijf het toch bijzonder vinden dat jij dan een ander advies hebt gekregen… ik smeer ook de basiszalf.
2 jaar geleden
Reactie op BvdS3
Ah bedankt voor je uitgebreide antwoord ! Ik zag dit in mijn bloeduitslag s ...
Yes! Betekend dat je kleine c & grote E negatief bent, grote C & kleine e positief.
2 jaar geleden
Reactie op BvdS3
Oki dankjewel. Betekent dat nog iets anders voor mij dan in jouw uitleg of ...
Haha is niet erg hoor. Vrouwen onder de 45 krijgen (indien een bloedtransfusie nodig is) passend bloed. Dus jij zou bijv. Naast O positief, ook kleine c en grote E negatief bloed krijgen om te voorkomen dat je antistoffen daartegen te maken, die weer een gevaar kunnen opleveren voor de (toekomstige) foetus.
2 jaar geleden
Ik heb ook LS smeer nu tijdelijk met een minder heftige zalf. Binnenkort op controle bij de huisarts en ga dan toch naar de dermovate vragen. LS blijft nu niet onder controle en krijg weer last van opvlamming/verslechtering. Heb geen bericht gehad van verloskundige over extra controles. Misschien als ik met de dermovate begin ook?