14 Reacties
4 maanden geleden
Onze kleine is 6 weekjes en slaapt ook door
Schema
06:00 120
10:00 180
15:00 160
19:00 160
23:00 180
Wij hogen op als we merken dat ze niet voldaan is en laten er 4 a 5 uur tussen al sinds ze 2 weekjes is
4 maanden geleden
Hi mama,
Wat fijn dat jouw baby al doorslaapt! Jouw schema komt erg overeen met de mijne, echter komt mijn kleine eigenlijk altijd wel rond 2.00 en rond 6.00 nog voor een fles extra. Ze weegt momenteel 4,5 kilo (7 weken) en ze wilt wel echt meestal 120cc voeding. Hongerige baby 😅. Heeft wel enkele keren doorgeslapen maar dat is nog maar op 1 hand te tellen. Voor mij lijkt jouw schema eigenlijk hartstikke goed en dit zou het CB in Nederland ook zo vinden. Ik begin haast aan mezelf te twijfelen omdat onze kleine meer en vaker drinkt, hahaha…
4 maanden geleden
Ons zoontje van 7 weken weegt ongeveer 4,5 kg denk ik nu.
Wij laten hem eigenlijk altijd zelf komen al vanaf geboorte. Hebben het volgende schema:
7:00-7:30 90 cc
10-11 90 cc
13-14 90 cc
16-17 90 cc (deze voeding wil ook wel eens 4 uur na de vorige voeding zijn)
20:00 90 cc
23-24 120 cc
Als hij s nachts 1x komt rond 4:30 dan 120 cc
Komt hij 2x dan rond 2 uur 90 cc (gaat max 50 cc van op)
En rond 5 90 cc (gaat max 70 van pp)
Ik heb 2 dagen geprobeerd enkel 120 cc te geven en er langer tussen te laten, maar daar wilde meneer niets van weten.
VRIEND
4 maanden geleden
Dit is het richtschema van kind en gezin België. Misschien vind je het fijn als houvast en leidraad.
4 maanden geleden
Onze zoon is 9 weken is ong 5,8 kg denk ik en wij zijn al een ruime week over op het schema
7-11-15-19-23 hij krijgt 150+5 en de laatste fles is 180+6 de ochtend en avond fles gaan niet altijd leeg. Wel slaapt hij de nacht door sinds wij dit schema hebben. Heel soms word hij even wakker rond 5 uur en dan geef ik hem zijn speen en hij slaapt weer verder.
De fles afkeer herken ik ook dit is nu sinds 3 dagen. Wij laten hem tussendoor even boeren en houden een kleine 10 min pauze en dan drinkt hij weer verder. Hopelijk is dit tijdelijk.
4 maanden geleden
Hi 😀 Onze baby is inmiddels 10 weken oud, maar vanaf ongeveer 5 weken geven we haar 6 flesjes van 120 en vanaf 7 weken ongeveer sliep ze door en krijgt ze nog 5 flesjes van 150 (nu met 10 weken inmiddels 2 van 180 en 3 van 150). De tijden zijn vanaf week 7 ongeveer 7.00, 11.00, 15.00, 19.00, 23.00. Als jouw baby het 4u kan redden zonder voeding kan je dus volgens mij prima van 6 flessen over naar 5, wellicht drinkt hij dan ook nog iets beter?
Qua hoeveelheid voeding wordt gezegd minimaal 150× gewicht : aantal flessen per dag. Stel jouw baby weegt 5 kilo dan is dat dus 150×5=750 cc voeding, wat je dus kunt verdelen over 5 of 6 flessen. Ons meisje is echter nog "maar" 4,4 kg en zou dus veel te veel voeding krijgen, maar het consultatiebureau zei hoog maar gewoon beetje in stapjes op, dus eerst 1 flesje verhogen, dan nog 1 etc.
Tenslotte: volg ook je gevoel!! Is je kindje tevreden, heeft hij voldoende plasluiers en groeit hij goed (als je dat kunt meten), laat dan de "regels" wat los en geef hem een beetje wat hij lust.
Succes, hopelijk heb je hier iets aan 😊
4 maanden geleden
Wij hebben geen vaste tijden en volgen ons zoontje. Hij krijgt 5 flessen per dag van 165ml. Soms laat hij er 3 uur tussen, soms 5 of zelfs 6. Alleen s avonds stuur ik een beetje zodat hij wel rond half 11 uitkomt met zn avondfles.
Zijn tijden zijn ongeveer:
5:00
10:00
15:00
19:00
22:30
We maken hem niet wakker uit slaapjes voor een voeding en bieden hem ook niet gelijk een fles aan wanneer hij wakker wordt uit zijn slaap. Vaak kan hij dan zo nog makkelijk een halfuur tot een uur na wakker worden vrolijk in de box of in zn stoeltje zitten. Hij meldt zich vanzelf en is een hele tevreden baby 🙂
Bij onze 1e overigens wel altijd een strak schema gehanteerd maar moet zeggen dat deze manier mij veel meer rust geeft.
Mijn zoontje is nu 9w maar we doen het al een tijdje zo. Hij woog met zn 4w controle al bijna 5kg dus ook een flink mannetje 🤪 werd gewoon precies op de middellijn geboren qua gewicht overigens, maar kreeg eerst borstvoeding en is daar blijkbaar hard op gegaan 😆
4 maanden geleden
Hier ook 7 weken.
Wat mij opvalt is dat je kleine te weinig krijgt. Je kunt hierbij aanhouden. Lichaamsgewicht x 150 ml. Dus 5.4 kg x 150 = 810 ml.
Dit mag je verdelen over 5,6 of 7 flessen.
In jullie geval kun je dus eens kijken wanneer je kleintje komt. Huilen is het laatste signaal. Let ook op het sabbelen op de handjes. "Zoek" bewegingen met het hoofdje.
Je mag er gerust meer tijd dan 4 uur tussen laten, maar dan moet er dus meer in de flessen die hij wel krijgt. Dit zodat je in 24 uur uitkomt op die 810 ml.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
4 maanden geleden
Tip, je kan gewoon chatten met het consultatie bureau, ook als je niet in Nederland woont. Je chat dan met een jeugdverpleegkundige via de GGD Ouderchat :)
4 maanden geleden
Hier 6 weken oud en nog onder 5kg denk ik, 2 week terug 4,7.
Schema:
6-7u
10u
13u
16u
19u
22u
2u
Soms de mjddag langer, dan nacht minder tijd. Maar wel 7 flessen.
Per fles 120 maken, maar drinkt verschillende hoeveelheden. Uiteindelijk gem tegen de 700ml, ook net iets te weinig voor gewicht maar groei is goed.
4 maanden geleden
Reactie op Nienke3061
Tip, je kan gewoon chatten met het consultatie bureau, ook als je niet in N ...
Wat een goede tip!!! Ik heb ze wel gebeld maar kreeg toen te horen dat ik aan het verkeerde adres was met vragen……